Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-17, 12:33   #1
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Unhappy Parfymdoft i resväska - hur får jag bort det?

Hej alla smarta kompisar!

En gång för länge sedan lånade jag ut en resväska. En parfym (som inte är i min smak) läckte i väskan och jag har inte kunnat använda den sen (migränrisk...). Skulle behöva den nu, för den är rymlig och sväljer allt!

Men hur ska jag få bort lukten? Vill ju inte att allt ska lukta som svägerskan (trots att jag gillar henne). Själva väskan är i någon hårdplast/glasfiber eller något. Sen är det mjuk stoppning, kanske skumgummi, på insidan. Innerst är ett halkigt tyg, lite plastaktigt och slitstarkt. Allt verkar fastlimmat i höljet.

Har provat med flytande tvättmedel, det stinker inte nu, bara luktar. Den tål tydligen vatten, men det mjuka är lite löst på sina ställen.

Någon som har bra tips? Åker om 2 veckor...
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 13:05   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det bästa hade nog varit om du kunde lägga den i frysen. Men om du inte är en sån som gömmer älgar i garaget så blir det kanske lite svårt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 13:06   #3
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Om parfymen läckt ut i skumgummit så verkar det ju rätt hopplöst.
Dum fråga kanske, men har du öppnat väskan och låtit den stå ute på vädring?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 13:19   #4
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Hjälper djupfrysning mot parfymlukt?

Det vore ju jättebra, för än finns det ju hopp om minusgrader ute på balkongen... *memorerar*

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 13:19   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jamenvisst du har ju en gigantisk frys ute, åtminstonde på natten. Allvarligt talat så brukar många dofter försvinna om de får frysa ordentligt. Om du tex har ett par sunkiga gympadojor så släng in dem i frysen. Men glöm inte en plastpåse runt, annars kommer köttfärsen kanske smaka konstigt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 13:23   #6
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Provade i frysen, dvs på balkongen. Den var ute ett dygn utan förbättring Som upplysning var det -25 på natten och -15 på dagen. Ungefär som i frysen. Funderade på att riva insidan, men det blir trixigt att få dit en ny - symaskinen klarar inte glasfiber
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 13:26   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Aj då. Ättika brukar ju också vara ett knep mot dålig lukt. Men då måste man nog kunna skölja ordentligt för jag tror inte ättiksdoften är bättre.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 13:35   #8
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Har du provat såna där sprayer som ska isolera doftpartiklar?

En kompis till mig lovar att det funkar på såväl gympaskor som kattlådan, men jag minns inte vilket märke hon brukar använda. Vet att hon köper den på ICA iaf...

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-17, 18:37   #9
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det där tipset med frysen handlar ju om att ta kål på bakterier som orsakar dålig lukt, t.ex. vid svettlukt, så det är inte så konstigt att det inte fungerade på parfym. jag skulle nog bara vädra och vädra.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-18, 08:34   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Irene

Jag har en förträfflig bok som heter Tusen Tips för hem och hushåll.
Jag slog upp ditt problem.
Det enda jag hittade var under fläckar av parfym.
(jag skriver av det som står)

Tvättbara tyger:
Skölj genast igenom tyget med ljummet vatten. Behandla fläcken med ammoniaklösning (2 tsk ammoniak i 2,5 dl vatten), om den inte försvunnit. Tvätta sedan på vanligt sätt.
Gamla intorkade fläckar blötläggs i en blandning av lika delar glycerin och vatten och får ligga en stund. Tvätta sedan som vanligt.

Ej tvättbara tyger:
Badda fläcken med en blandning av lika delar glycerin och varmt vatten.och låt det verka en stund. Torka sedan med en trasa doppad i varmt vatten och väl urvriden. Ömtåliga tyger lämnas direkt till kemtvätt.

Möbelklädslar och mattor:
Lös upp fläcken med lika delar glycerin och varmt vatten. Torka sedan med en trasa doppad i varmt vatten och väl urvriden. Avsluta med skumtvätt med textilshampo om det behövs.

Jag vet inte om det funkar det kanske mer är mot fläcken än mot lukten. Jag har dock många gånger löst problem i efter tips i denna bok.
vet du vad jag skulle göra om jag inte hittar en lösnig. Jo jag skulle helt enkelt sy ett nytt foder. Lycka till och trevlig resa /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-18, 23:16   #11
samvatt samvatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 25
hej alla tipsare, jag blir så glad om ni kan hjälpa Irene Panik, hon behöver sin väska det lovar jag. samvatt
ps:tyvärr har jag inget tips, ds.
samvatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-18, 23:24   #12
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Jaja Samvatt, vi kommer...
Om inte annat så blir det en annan väska!
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-18, 23:34   #13
samvatt samvatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 25
nu var det något som skramlade till, har du försökt med något sådant företag som sanerar efter brand.samvatt
samvatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-19, 08:19   #14
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Illaluktande väska

Följer denna diskussion med stort intresse. Jag var på semester i Indien i höstas, och köpte på mig ca 20 kilo underbara tyger. För att få hem dessa var jag ju tvungen att (sista dagen) rusa ut för att köpa en väska och jag hittade en stor fin en. När jag kom hem märkte jag en konstig lukt, och jag kan lova att det är inte parfym den väskan luktar. Så nu bor min indiska väska i uteförådet.
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-21, 19:58   #15
MrsJ MrsJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 40
Prova med att ställa en burk el liknande utan lock med ättika, se bara till att det inte välter bara.

Vi hade mycket skum lukt i badrummet ett tag, funkade utmärkt med en öppen flaska med ättika.

Lycka till
Mrs J
MrsJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons