Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-03-13, 07:42   #1
blomman blomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 55
Skillnad på batik och melerat

Hej alla kunniga tjejer
Jag undrar
vad är skillnad på batik tyger och mellerade tyger
när man tittar på mönster och så så syns det inte i mina ögon ingen skillnad
kramar eva
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 13:25   #2
virrpanna virrpanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 47
Ähumm..... jag kan ha fel, men:

Jag har fått lära mig at melerade tyger, det är det när garnet det är vävt/stickat av har två oliga färger, eller garnet består at två olikfärgade trådar.

Batik däremot är tygfärgat i två olika färger, alltså färgat i ytterligare en nyans efter det att tyget är färdigvävt/stickat. Därför kan man också göra batikfärgningar med tygstycken som knutits åt hårt med tråd, så att det inte tränger in färg just där, och på så sätt kan man skapa "stjärn"-mönster på tyget.
virrpanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-13, 15:29   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej!
Melerat anger bara hur färgsättningen är på ett tyg, en tråd etc - att det skiftar i olika nyanser/färger.
Titta gärna i mitt fotoalbum "Linneas brodyrer ". Till fuchsian har jag användt melerad tråd, dvs en tråd som skiftat i olika nyanser (ståndare och pistill i gulmelerad och blomman i två olika rosamelerade trådar).
Ett melerat tyg kan skifta i nyanser, men säger inget om hur det skapats. Det kan ha skapats på flera olika sätt...tryck, målat, vävt ..

När man håller på med batik kan man skapa mönster på olika vis, dels genom att vika, knyta, tråckla etc, men också genom att behandla det med vax. Vaxar man från början på ett vitt tyg och sedan färgar in tyget så håller sig tyget som behandlats med vax vitt. Genom att knäcka vaxen i torrt tillstånd innan infärgningen får man sprickor som utsätts för färg då man färgar in och så kan man få läckra krackerlerade effekter vid infärgningen.
En annan variant är att behandla olika delar med vax i en serie olika infärgningar...då kan man få mönster med olika nyanser.

Vanligtvis så batikfärgar man bomullstyg.
Jag har även målat på siden och då använder man istället en typ av gummilösning istället för vax.

Du ser lätt om ett tyg är tryckt eller infärgat...är det tryckt så är baksidan relativt vit och om det är infärgat som vid batikinfärgning så har trådfibrerna sugit åt sig färgen och då är även baksidan infärgad.
Hoppas att min förklaring var okey.
Må så gott!
God fortsättning på helgen
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-03-14, 09:12   #4
blomman blomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 55
Man tackar man tackar
då förstår jag lite mer
kramar eva
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons