Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-11, 22:26   #16
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Använder man ett sånt här sybord så att arbetshöjden blir den rätta så kan man nästan använda vilken stol som helst utan att bli trött i rygg och nacke. Går att "skräddarsy" till dom flesta maskiner. Kanonbra helt enkelt.

http://www.squarelizonline.com/SewEzi%20Sybord.html
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 23:57   #17
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det är JÄTTEVIKTIGT att sitta (eller stå!)bra när man syr.
Stöd för nedre delen av ryggen tycker jag själv känns bra, på en ställbar kontorsstol som man kan "snurra av" åt sidan när man t ex ska pressa lite eller ta en ny tygbit.
Nåt som är viktigt är att man ska sitta MITT FRAMFÖR NÅLEN på symaskiner. Det låter självklart, men ibland glömmer man att tänka på det och sitter snett.
Man bör naturligtvis hitta sin egen bästa arbetsställning, riktigt sätta sig i lugn och ro och känna efter ordentligt. Jag tror vi är nog många som syr som rusar iväg med vårt arbete och glömmer det ibland...

Skräddarställning vid handsömnad-Ja tack! Det är skönaste sättet att sitta, med rak nacke och rygg. Man kan vid behov ha ena knäet lite högre. Sitter man uppe på ett bord kan det vara skönt med en liten kudde under fotknölarna!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 11:10   #18
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
Hejsan. Jag står och syr och tycker det funkar kanon, det var lite bökigt i början men det är nog en vanesak.
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 16:57   #19
catta53 catta53 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 8
Thumbs up

Håller fullständigt med..det är höjden på sitsen som är det viktiga.(om man sitter..) Använder själv en kontorsstol m. hjul och försöker att sitta högt, så jag inte får så ont i axlarna...Och viktigt, som någon annan nämnde att sitta framför nålen o. inte bredvid.
catta53 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 22:21   #20
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har en kontorsstol, samma som vid datorn. Har sybord och datorbord i vinkel. När jag syr kommer jag dock en bit ifrån pga att det är två hurtsar under skivan som maskinen står på. Jag kan alltså inte ha benen under utan får sitta bredbent och luta mig fram. pedalen har jag vid sidan om. Lite bakvänt men jag måste ändå pausa ofta så det är ok. Ett plus är i alla fall att pedalen inte kan rymma för den är mot hurtsen.
Oraken är den att jag hade två maskiner innan en brodyrmaskin och en symaskin. Då satt jag normalt vid symaskinen med benen under bordet. Vid brodyrmaskinen behövde jag ju inte sitta, därav hurtsarna. Nu har doch symaskinen gett upp, så jag använder min D1.a till både brodyr och sömnad. Därför blir det lite konstig ställning ni när jag ska till att sy.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons