Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-07-30, 00:01   #1
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 44
Påsydda fickor på byxor

Jag har ritat några mönster med hjälpa av boken: mönsterkonstruktioner för damkläder. Något jag däremot har funderat på är, hur ska man kunna rita ut placeringen av påsydda fickor på byxor? Det måste finnas ett sätt att räkna ut det utan att behöva sy klart hela byxan och sen göra fickorna. Det blir väldigt omständligt...

Jag har även en annan fråga som gäller inprovningar.Hur gör man inprovningar på ställen som normalt inte har några från början? Till exempel knäinprovningar.

Tacksam för svar och era idéer!
Göran
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 06:18   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag brukar rita ut fickorna på pappermönstret och sedan prova mönstret för att se om placering och propotioner verkar bli bra.
Det som underlättar utprovning av fickor är att jag brukar tråckla ihop byxan (har tråckelfunktion på symaskinen) och prova denna innan jag börjar sy ihop den. Detta gör det enkelt att prova ut fickornas placering mm.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 14:19   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Fickornas placering är väl en modedesigndetalj. De kan placeras lite var som helst om jag minns rätt från alla modejeans jag sett.
Praktiskt sett:
- samma avstånd från mittsöm och på en vettig höjd från linning
- någorlunda i linje med linningssöm eller ok-söm
- ungefär på samma ställe som paspoalfickor är inritade, dvs i inprovningen när sådan finns.

En del fickor är bara dekoration. De verkar vara enklast att sätta dit sist av allt om man bara syr enstaka exemplar.

Det där om knäinprovningar får du nog förklara. Jämför kanske de inprovningar som ibland görs i ärmsömmen, som skapar en liten böj. Tänker du sy byxor med knän? På mina brukar de komma av sig själv!
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-05, 11:54   #4
FashionFool FashionFool är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 44
Jag kanske skulle ha nämnt att jag menade bakfickorna (Tänkte de i första inlägget, men skrev aldrig ner det).

På burda mönster som jag har använt tidigare ser det ut som att fickan lutar mot höften!? Eller kanske har jag fel. Jag känner att jag behöver ha de utritade någorlunda innan jag börja sy (vill knappast att bakfickorna ska hamna på olika höjd), eftersom det är enklare att sy detaljer ju mindre delar som sitter ihop med varandra.

Det låter vettigt att sätta fickorna på samma ställe som en passpolerad ficka skulle sitta.

Precis! För att forma plaggen mera. Inte bara knän utan andra detaljer också för att skapa olika former i plaggen. Jag har testa förut att rita en inprovning och forma om och så, och det såg bra ut på pappret. Men kände mig osäker så jag testade aldrig att sy det! (Vill inte misslyckas)
FashionFool är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-05, 15:06   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Varför tar du inte och mäter på ett par redan existerande byxor? Mät storlek på ficka, avstånd till sidsöm/linning/baksöm så får du en ungefärlig placering av din ficka.
Samma höjd på fickorna får du genom att kalkera/sporra av placeringen på båda bitarna + att mäta, mäta, jämföra och mäta lite till.

Var inte rädd att göra fel - det är ju av misstagen man lär sig.
Testa i ett billigt skäptyg först, och exprementera så mycket du kan med storlekar/placeringar/vinklar på insnitt och sömmar. Jag lovar att du kommer lära dig massor,
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons