Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-22, 17:35   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Dragkedja i rundskuren kjol

Hej. Jag tänkte göra en helt rundskuren kjol (lite rockabillystuk) till min dotter. Jag tänker mig ett tyg där jag kan klippa en cirkel så att kjolen blir helt utan sömmar. Och så göra midjeresår med en rätt bred smocksöm med resårtråd i underspolen (8–9 cm). Alltså måste jag göra midjan så vid att den går över stussen så att hon bara kan kliva i kjolen.
Frågor: Kan man göra så? Bör man ha någon extra dragsko eller annan säkerthetslösning på insidan av smocket? (Jag tänker mig att den kan bli lite uttöjd efter några tvättar och flitig användning.)
Finns det någon annat smart lösning att göra en rundskuren kjol utan sömmar? Eller måste man ha åtminstone en söm för att kunna ha ett blixtlås i sidan eller baktill? Hur gör man om man vill ha både smock i midjan och en lösning med dragkedja eller knappar för att slippa göra midjehålet onödigt stort?
Finns här någon som gjort något liknande som kan se om jag tänker rätt?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 23:17   #2
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Visst kan du göra den så vid att den går över stussen. Jag har gjort så och sytt på en kant med 2,5 cm resår inuti.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 08:48   #3
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Tack! Bra att veta innan jag sätter igång på det ordinarie tyget. (Jag har gjort ett prov i lakansväv.) Har din linning inte töjt ut sig efter användning?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons