Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-14, 14:55   #1
AMN AMN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 10
Question Prinsessöm

Jag är nybörjare vid symaskinen, och trasslar med det här mönstret.

Runtom framstycket är det prinsessömmar, och jag kan inte för mitt liv förstå hur jag ska få ihop den jääättelånga kurvan med den pyttekorta utan att det rynkar sig. Detta trots en miljon jack i sömsmånen och lika många knappnålar.

Hur ska jag göra?
AMN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 16:19   #2
KeaG KeaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 9
Tråckla

Tråcka ihop det för hand först så ligger det still sen när du syr.
KeaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 16:47   #3
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Dra gärna i ett par rynktrådar o fördela vidden.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 18:48   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du ska inte jacka sömsmånen förrän Du sytt sömmen

Sätt nålar i markeringarna och sedan fördelar Du in vidden jämt mellan dem.
Det är inte så mycket extra tyg
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 19:25   #5
AMN AMN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 10
Väskan: Tack för tipset. Det hela blev klart mer lätthanterligt men det känns fortfarande som att det är för stor skillnad mellan delarna. Det blir väldigt bulligt och rynkigt när jag har sytt.

Dahlia: Mönsterinstruktionen sa att jag skulle jacka först (i det ena stycket alltså), och samma sak står det i boken som jag har tittat i. Jag trodde att jacken skulle göra det lättare att "sträcka ut" det ena stycket?

Jag har dubbelkollat att mönstret är rätt utklippt, och efter ett antal sprättningar till och med klippt av en bit av själva kurvan. Men det blir tydliga veck hur jag än bär mig åt
AMN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 19:28   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Den "kortare delen" ska inte sträckas ut, utan det är den längre lite rundade som ska "stuvas ihop" för tt passa den kortare
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 19:44   #7
AMN AMN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 10
Det är sant. Problemet är att det blir väldigt tydliga rynkor, vilket det inte ska vara enligt bilderna i mönstret. Finns det något knep för att slippa veck i det längre stycket?
AMN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 09:52   #8
AMN AMN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 10
MEN SUCK!

Jag hade missat att sömsmån ingick i mönstret. Det förklarar ju en hel del, bland annat varför midjan mätte 104 cm istället för 67.

Så nu blir det till att sprätta och ta nya tag. Tack och lov massakrerar jag bara gamla lakan i det här stadiet av min utveckling. :P
AMN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 13:50   #9
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Hej Maja. Bra att sy i lakanstyg och göra alla misstagen där innan man sätter saxen i ett tyg som kostar 180 kronor metern eller nåt.

Har du satt i ärmar någon gång? Där uppstår också det märkliga fenomenet att en bit som är nästan 2,5 cm längre än ärmhålets kanter ska sys ihop med detsamma utan att det blir rynk. När ”fröken” på min sykurs gör detta ser det ut som rent trolleri men det är en sorts kunskap som sitter i händerna och som man långsamt lär sig genom att prova, sträcka, knåpa, tråkla, göra fel, sprätta, svära, gråta, försöka igen och så plötsligt en dag har man sytt en kavaj där ärmarna sitter jättefint (utan att se ut som puffärmar) och så vet man att detta fenomen heter ”hållning” och är en av hemligheterna med välsittande plagg.
Ge inte upp!
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 15:46   #10
AMN AMN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 10
Hej Eva! Tack för senast!

Jag tar det där med trial and error på fullaste allvar och gör så mycket misstag som möjligt. Känner en viss tillfredsställelse i att göra någonting av ingenting, även om resultatet blir skevt, fransigt och med brännmärken från strykjärnet!

Nu har jag i alla fall sprättat upp mitt monster till lakansklänning och sytt om enligt mönstret. Det blev inget hantverksmässigt underverk men prinsessömmarna ser rätt bra ut i alla fall! Till min förvåning blev det mycket bättre när jag tog ut de flesta nålarna och bara körde på utan att streta och dra. Korrekt mönster kan förstås också ha en del med saken att göra men vi kan väl kalla det för "kunskap som sitter i händerna" ändå?

Tack allihop för goda råd!
AMN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 22:14   #11
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Jag kollade vad det stod i "Vogue sewing"
Där föreslås att man syr nåt som heter"staystitch" (se ordlistan på första sidan här på forumet) på båda delarna, sedan jackar man den inre kurvan, (klipp bort små trekanter).Nåla och sy ihop med den jackade sidan upp. Därefter jackar man den yttre kurvan. Pressa gärna på en "tailors ham" om du har en sådan.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons