Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-05-25, 09:49   #1
MamsTrams MamsTrams är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 39
Talking Syslöjd i skolan, en berättelse från mig

Hej,

Kanske inte handlar om värsta grejen, men måste bara få berätta en liten historia från syslöjden i skolan.
Jag har ju aldrig tyckt om att sy, så jag sydde fel, krokigt, pressade byxben åt fel håll m.m Förstår ni? Helt hopplös i syslöjd.
När jag höll på att sy något plagg så frågade jag ibland syfröken om jag fick ta hem plagget och sy lite hemma. Det gick så bra så sade hon. Snabbt hem och lät min mamma sy åt mig. Varför fick då mamma sy? JOO, hon var utbildad sömmerska. Men hon fick inte sy så mycket så att syfröken skulle misstänka något. På så sätt fick jag betyg 3 i syslöjd. Jag vet, fusk. Men jag var verkligen hopplös i syslöjden.
Men nu har jag precis köpt en ny symaskin, och vet ni, det känns riktigt bra.
MamsTrams
MamsTrams är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 10:07   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Cool

Haha din fuling
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 13:48   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Hihi, kul berättelse!
Härligt att höra att det känns BRA för dig, och stort lycka till med din nya symaskin!
Krokigheten är en träningssak, tror jag. Prova att sy utan tråd i vanligt papper som du ritat upp raka linjer, vågformade linjer och spiraler på. Och att sy fram exakt till en ritad linje, så tar du "symaskinskörkort", hihi!

Själv är jag ju skräddare med gesällbrev och allt, men när jag hade syslöjd i skolan, så avskydde jag att sy för hand! Timingen var väl inte rätt för mig? Dessutom var läraren helt antikverad och tråkig. Jag genomled lektionerna som en ökenvandring, sen sprang jag hem och sydde på MITT sätt, med maskin och snabbt .
Nu älskar jag att sy för hand . Så det kan gå...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 14:26   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag sydde också krokigt, men nu är det väldigt rakt. Förutom övning så kan det också vara bra att lära sig använda de hjälpmedel som finns, som pressarfoten och märken och linjaler på ytan där tyget hamnar när man syr.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 18:42   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Syfröken i skolan älskade tråckling, några i klassen satt och tråcklade markeringar på ett klädesplagg hela terminen. De kom aldrig längre än så.
En termin skulle vi sy nattlinnen med massor av fällsömmar. Fröken hade riktiga exesser i att tvinga oss till tråckling. Forst för första raksömmen, sen för vikningen runt den smalare sömsmånen och till sist för att hålla ned vikningen för slutsömmen.
Jag tog hem arbetet och frågade mamma, som sa att jag skulle pressa och nåla på tvären. Det gick fort och lätt. Nästa gång kunde jag låta syfröken granska sömmarna. Hon visade upp dem för klassen och sa att så fint blev det om man gjorde rätt. Självklart talade jag aldrig om hur rätt jag gjorde.
Än idag har jag svårt för att tråckla.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 08:51   #6
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Apropå syslöjd

Jag har en liten syatelje och gör bla ändringssömnad. En dag kom en kille i 15-års åldern och ville ha isytt en dragkedja i ett par jeans. Jag gjorde det och ett par dagar senare pratade jag med killens mamma. Det visade sig att han hade fått i hemuppgift att sy i dragkedjan eftersom han bara strulade på lektionen. Om han fick godkänt vet jag inte.
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 23:07   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Om inte annat så var det ju ett umärkt exempel på kreativ problemlösning.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 20:13   #8
MamsTrams MamsTrams är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 39
Hej,
Tack snälla för intressant läsning. Jag har en till sak att berätta, från gymnasiet. Ska snart skriva om det. Även det fusk med hjälp av min mamma som var sömmerska.
MamsTrams är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 00:05   #9
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Tråkla

Att tråkla är något jag har lärt mig att uppskatta nu på senare tid. Förut ville jag att allt skulle gå fort fort fort. Nu har jag insett att vara nogrann ger ett betydligt finare resultat.

Har väl blivit äldre och klokare...
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 18:26   #10
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag sydde lite egna kläder när jag gick på högstadiet, visserligen med mycket råd från min storasyster som övervakade vad jag gjorde, men jag sydde ändå allt själv. Jag tog med för att visa upp det på syslöjden, fick ett litet mumlande från fröken, men inga frågor eller någonting så jag kunde bevisa att jag faktiskt gjort det själv. Vet inte om hon trodde att det var någon annan som gjort det, eller om hon bar var totalt ointresserad av det man gjorde utanför klassrummet. Det var i alla fall inte direkt uppmuntrande Sen satt jag mest och broderade på syslöjdstimmarna eftersom de tyger vi hade att välja på för att göra egna arbeten var så otroligt fula. Det dög tydligen inte heller, för att få bra betyg skulle man bara sy på maskin. Jag fick min trea, men brukar tänka hur många av mina klasskompisar som fick femma som över huvud taget har rört en symaskin sen slöjden.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 17:13   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Då skulle vi ha bytt plats du och jag. På min skola så ville hon att vi skulle brodera, sticka och virka.. en tjej som broderade fick betyg 5. Jag fick visserligen 4 till slut men hon tyckte inte om att jag bara sydde på maskin, jag som gjorde det ganska självständigt, förstod vad det står på beskrivningarna medan andra skrek efter hjälp efter varje steg.
Men visst, en fyra är ju helt ok, jag fick bara en trea i bild där var läraren riktig miffo! Hon skulle alltid in och ändra på våra bilder.. Skulle vi rita av en fågel så säger jag att jag är nöjd när jag är klarm men nej hon skulle in och sudda och ändra (dvs hon tecknar på min bild) och kreativitet uppskattades tydligen inte, nej man ska rita av stilleben så noga som möjligt. Tjejen utan kreativitet men ritar väldigt prydligt och fina linjer, hon var inte ens bra på färger och att förstå konst hon bara var duktig på att rita helt raka linjer.. Hon fick bäst betyg.

Men så är det ofta för oss har jag förstått efter att ha läst många trådar här på sysidan! Dvs de som får småusel eller rent av dåligt betyg brukar vara de som syr/pysslar mkt medan de som får femmor inte gör det en enda gång senare i livet...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 20:45   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ichigo, jag känner igen det där kring bilden. Jag gick från svagt G till starkt MVG (svagt lägsta godkänt till högsta betyg) från en termin till en annan i bild, enbart genom att byta lärare. Den första uppskattade inte kreativitet utan man skulle göra exakt på alla sätt, medan den andra såg olika kunskaper som var relevanta och också kreativitet och förmåga att tänka som något positivt. Vem tror ni jag uppskattade mest?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 18:56   #13
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Där hade jag en väldigt bra bildlärare. Jag är nämligen usel på att rita, men å andra sidan förvandlade jag alla våra uppgifter till helt andra saker än vad de skulle vara. Jag kommer särskilt ihåg när vi skulle lära oss att rita kuber, alla andra ritade stadslandskap, jag ritade änglavingar på alla mina och kallade det för "lådhimmeln", om lådorna hade personligheter så tyckte jag inte det spelade så stor roll om de var sneda och vinda. Jag fick min trea, antagligen för att läraren såg att jag försökte, snarare än vad jag faktiskt var värd.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 18:04   #14
ann-marie.gunnarsson ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 61
Jag fick bara en 3:a i syslöjd, detta trots att jag var jätteduktig. Jag sydde en klänning, en väska och en jacka kommer jag ihåg, var mycket självständig. Likaså stickade jag och broderade mycket. Jag är fortfarande tjurig för att jag bara fick en 3:a, hon hade lovat mig en 4:a men det fick jag inte. Lärarinnan hade en dotter i min klass, det var nog hon som fick 4:an. Men... det är dags att gå vidare, det är över 30 år sedan.....
ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-07, 11:15   #15
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag minns i stort sett bara "vänta köerna". Man sydde från punkt A till punkt B och ställde sig i kö för att få hjälp att lista ut vart nästa steg kunde tänkas vara. Tror inte jag gjorde en självständig handling på alla år i syslöjden bortsett från eventuella färgval kanske. Ingenting blev någonsin använt, dels pga av att man sydde fullständigt oanvändbara saker som bebisklänningar och minilapptäcken (fullkomligt ointressanta saker för en 14åring) dels för att alla mönster och tyger kändes helt föråldrade och eftersom jag "köade" bort i stort sett hela skoltidens slöjdtid har jag inte en enda nyttig erfarenhet med mig heller. Det var säkert inte syfröknarnas fel att de inte hann inspirera 30 köande lite uttråkade ungar. Tack och lov kom intresset senare, men jag kan tycka det är synd att jag inte utnyttjade att få lite kunskap när jag hade chansen.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons