Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-08-31, 08:46   #1
drippel drippel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2016
Inlägg: 6
Val av symaskin

Suttit hela natten och letat symaskin då jag har lite bråttom

Har kollat på maskiner i 6500:- klassen och det står just nu mellan Brother NV-55 eller Brother Innov-is 100 Prime Edition

Om någon har lite synpunkter, råd eller andra förslag tar jag gärna detta! Kommer använda maskinen till sömnadm kläder, mössor, jeans.
drippel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 10:36   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Av de två skulle jag välja den senare, för den har några viktiga funktioner. Sju rader med matartänder ger en mycket bättre och jämnare matning. Hastighetskontroll, justerbart pressarfotstryck. bra ljus etc.
Jag provsydde en lite mera utrustad Innovis och var imponerad över hur lätt det var att ställa in sömmar och hur bra den matade i svåra tyger. Enligt reparatören är det väldigt lätt att serva, men kan lätt hålla den ren själv.

Men jag fastnade för en ännu bättre maskin, nämligen en Juki DX7. Den är helt fantastisk, tyvärr dyrare än vad du har tänkt dig. Man vänjer sig snabbt vid vissa finesser och undrar hur man klarade sig förut. Dit hör automatiskt trådklipp och en väl fungerade automatisk nålträdning. Men Juki har många flera modeller och har inget riskkapital i bakgrunden. Man får mycket maskin för pengarna. Kolla med med http://www.juki.se/aterforsaljare
Jag kan rekommendera Kaj i Råå om du vill få råd, det var han som ledde in mig på Juki
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 12:46   #3
drippel drippel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2016
Inlägg: 6
Tack, känner med det! Hade jag haft pengarna hade jag lätt gått upp till en Juki!

Då får det kanske bli den om inte andra tips kommer in
drippel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 14:49   #4
drippel drippel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2016
Inlägg: 6
Såg denna också: Husqvarna Viking Opal 670 Kanske ännu bättre än dom jag skrev ovan?
drippel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 17:22   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
drippel skrev: Visa inlägg
Såg denna också: Husqvarna Viking Opal 670 Kanske ännu bättre än dom jag skrev ovan?
Nej den är inte inte bättre även om den inte är dålig. Ha inte för bråttom, ta tid på dig och provsy i krångliga material. Synd att du just har missat ett tillfälle att prova flera olika symaskiner på Syfestivalen i Göteborg. Kanske är det värt att gå på Syfestivalen i Älvsjö i slutet av oktober. Där finns alla bättre symaskinsmärken med och flera också till mässpris.

Juki har många maskiner i din prisklass också. Kolla, prova och låt ditt val mogna fram. En bra symaskin har hållbara komponenter och är väl sammansatt så att den syr tyst och vibrationsfritt. En stark motor är viktigare än en massa dekorsömmar som man sällan eller aldrig använder.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 19:11   #6
drippel drippel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2016
Inlägg: 6
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Nej den är inte inte bättre även om den inte är dålig. Ha inte för bråttom, ta tid på dig och provsy i krångliga material. Synd att du just har missat ett tillfälle att prova flera olika symaskiner på Syfestivalen i Göteborg. Kanske är det värt att gå på Syfestivalen i Älvsjö i slutet av oktober. Där finns alla bättre symaskinsmärken med och flera också till mässpris.

Juki har många maskiner i din prisklass också. Kolla, prova och låt ditt val mogna fram. En bra symaskin har hållbara komponenter och är väl sammansatt så att den syr tyst och vibrationsfritt. En stark motor är viktigare än en massa dekorsömmar som man sällan eller aldrig använder.
Attans att jag missat detta. Har lite för brottom tyvärr då min nuvarande har pajat helt och jag måste sy... där av denna stress.

Var och testkörde Husqvarna Viking Opal 670 ikväll och den kändes faktiskt inte helt 100a. Jag söker vidare...
drippel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 22:04   #7
drippel drippel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2016
Inlägg: 6
Testade en Husqvarna Viking Opal 690Q idag och den leder helt klart just nu. Dock blir priset ett steg upp men det får det kanske vara värt...

Kollar vidare lite till. Mer tips tas gärna emot
drippel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 16:02   #8
spiken spiken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 13
JUKI'S symaskiner finns i Vårgårda på E-Slöjd. Man kan komma ditt för att provsy på olika maskiner. Kolla med dom.
spiken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons