Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-06-20, 15:46   #1
PetraSews PetraSews är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2017
Inlägg: 3
Unhappy Trasig trådspänningsratt Singer 14SH754

Hej!

Min Singer overlock har tjorvat och jag har kommit på att det är två av trådspänningsrattarna som felar. De spänner inte trådarna lika mycket som de andra rattarna, trots samma inställningar. Är detta något jag kan fixa själv, hur i sådana fall? Eller är det bara att skicka in på lagning? Vad kan det kosta på ett ungeför?
PetraSews är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 16:58   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
https://www.youtube.com/watch?v=-gdRP55hlbU


https://www.youtube.com/watch?v=8QSoR6sXfwQ
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 18:41   #3
PetraSews PetraSews är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2017
Inlägg: 3
Tack, ska kolla igenom dem.
PetraSews är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 15:20   #4
PetraSews PetraSews är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2017
Inlägg: 3
Nä jag får det inte att fungera
PetraSews är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 09:06   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
PetraSews skrev: Visa inlägg
Hej!

Min Singer overlock har tjorvat och jag har kommit på att det är två av trådspänningsrattarna som felar. De spänner inte trådarna lika mycket som de andra rattarna, trots samma inställningar. Är detta något jag kan fixa själv, hur i sådana fall? Eller är det bara att skicka in på lagning? Vad kan det kosta på ett ungeför?
Hjälper det att ställa in ett högre värde på de felande rattarna?
För att trådspänningen ska fungera måste tråden ligga ordentligt inne mellan trådspänningsskivorna, det ska klicka till när man lägger in tråden. Ibland finns det skräp (damm, ludd, trådrester) mellan trådspänningsskivorna och då kan de inte spänna tråden rätt. Rensa genom att dra en kraftig och luddfri tråd mellan skivorna. Folk brukar använda ovaxad tandtråd eller extra stark sytråd med en knut på.
Om inte en sån här rengöring hjälper så måste du nog lämna in maskinen och det kostar säkert ganska mycket.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 17:09   #6
codehacker codehacker är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2018
Inlägg: 1
Tension dial

Citat:
PetraSews skrev: Visa inlägg
Hej!

Min Singer overlock har tjorvat och jag har kommit på att det är två av trådspänningsrattarna som felar. De spänner inte trådarna lika mycket som de andra rattarna, trots samma inställningar. Är detta något jag kan fixa själv, hur i sådana fall? Eller är det bara att skicka in på lagning? Vad kan det kosta på ett ungeför?
Du kan lätt fixa detta själv. Om du tittar noga på tension-dial rattarna så hittar du en skarv mellan vänstra delen på ratten (den med siffror på) och den högra delen som du sätter fingret på för att rulla ratten. Dessa går att dela på för de sitter ihop med splines på insidan. De är ganska klena (billiga) i sin konstruktion så att om man är lite hårdhänt så kan de separera sig så att de kommer ur synk. Mina blå och gröna gick till slut bara att justera mellan 7 - 9, sen var det tvärstopp. Försök först att få tillbaka dem i sitt original läge genom att separera dom lite och vrid dom tillbaka. Alternativt så kan du skruva loss översidan på kåpan samt ändkåpan och skruva loss tension-dial ratten med hållare och demontera den i sina beståndsdelar. Ganska pilligt och du måste få i hop dom rätt så att dom löper från 1 - 9 när dom sitter på plats igen.
codehacker är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock, singer, trasig, trådspänningsratt

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons