Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-08-25, 07:43   #1
AlmaBeata AlmaBeata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 31
Gardiner, vilken typ är du?

Jag har blivit med ett litet radhus där inga fönster stämmer med lägenheten där jag bodde innan, så nu blir det till att sy nya. Roligt, javisst, med flera av mina nya fönster går inåt rummet så det är svårt. Skall jag köpa nåt billigt så att något kommer upp eller skall jag tänka till och fixa en riktigt bra lösning med en gång?
Helst skulle jag vilja vinna på lotto (vem skulle inte vilja det) och genast byta alla fönster till lätthanterliga h-fönster och fina balkongdörrar med bra låsning.
Vem är du? Skall gardinerna upp fort, byter du jätteofta eller köper du dyrt tyg och gör avancerade uppsättningar som får sitta länge?
AlmaBeata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 08:17   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag är en "upp med gardiner snabbt", jag byter endast 2 gånger per år
Jag har enkla uppsättningar, längder och en kappa till varje fönster. Några dyra tyger köper jag inte!
De nu så populära Panelerna gillar jag inte! Det ser "för snålt ut" i mitt tycke. Jag vill ha full tygbredd på alla längderna, även i köket.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 08:41   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag är en sådan som vill ha upp gardiner fort. Känns mer hemma och bebott med gardiner enligt mitt tycke.

Sedan så beror det på rum och humör om gardinerna sitter länge eller ej. I vardagsrummet har jag panerer för att få in allt ljus från totalt sju meter fönster. Byter dem när jag tröttnar på dem vilket är alltifrån en till tre gånger om året.
I sovrummet har jag gärna massor av tyg i fönstret, breda längder + ev en kappa. Sådär ombonat och gärna mörkare färger.
Köket är nog det rum som jag byter gardiner oftast i.
Jag använder mest hemsydda gardiner men även färdigsydda.
Det är kul att byta gardiner då rummen får olika karaktär tycker jag. Liksom bonar in rummet eller ramar in utsikten från fönstret.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 09:27   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag är nog den lataste som finns när det kommer till gardiner. Dom hänger där år ut och år in

Sist jag tog ner en gardin och tvättade föll den isär i småsmulor. Hade visserligen hängt i uterummet och solen hade vart elak på den men huuu vad jag skrattade när jag drog smulor ur maskinen

Panelgardiner ...hmmm. Gillar dom egentligen inte men har i köket i systugan. Mest för att det inte tar så mycket av fönstret och så fick jag göra mitt favoritbroderi.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 09:55   #5
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Upp med gardiner fort som attan och datorn,& stereon sen kan jag ta det lungt med resten Har några få olika uppsättningar, byter i första hand till jul. Kan ibland byta mellan sommar o höst. Dyra inte alls, köper på rea helst färdigsydda hatar att sy gardiner.
ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 10:26   #6
flickerfly flickerfly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 105
Humm... jag är en sån som måste tänka skiiit länge så det blir precist som jag tänkt mig.Kan tänka mig att byta vid jul, men sen får det va. BARA om jag hittar PRECIST dom julgardinern jag vill ha. annars får det va.

Sen byter jag väl när jag tröttnad. Och DET kan ta ett tag. Har flyttat ganska mycket så då har ju det bliit ett naturligt sätt att byta ut gardiner på. Ibland har jag inte haft gardiner alls eftersom jag inte hitta nåt jag tyckte passa

Panelgardiner trode jag att jag gillade, men ju längre tid dom har funnits ju mer förstår jag att det inte riktigt är mig.
Men en ny kärlek är gamla retro gardinkappar i fina färger i köket. DET är grejer det
Ville ha det i mitt hobbyrum oxå. Har en jätte fin med maskrosor på men det var fel höjd på dom så det såg tokit ut i mitt fönster. Får spara dom till en annan gång.

/karina
flickerfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 10:35   #7
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag byter helst till jul,nyår, påsk, födelsedagar,halloween, alla hjärtans dag, höst vår sommar och vinter osv
Men de senare åren ha rjag fattat att man itne kan hålla på så Så nuförtiden byter jag inte lika ofta. Byter iaf inte i alla fönster på det sättet.
I sovrummet har samma hängt med nästan hela året för jag inte har några andra som passar där. Men snart ska de bort
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 10:55   #8
Karlastrid Karlastrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 77
Jag byter inte gardiner särskilt ofta. Bara när andan faller på. Tycker det är urtråkigt att sy gardiner.I sovrummet har jag kappor av broderade lakan som är inropade på auktion. Underbara broderier.Ivardagsrummet panelgardiner., enkelt och lättskött. I resten av huset är det lite av varje.
Karlastrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 11:15   #9
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Fort skal det gå tycker jag!!!köper oftast tyg på rea utan att egentligen ha tänkt hur jag vill ha det,det brukar ändå koma ide är senare.Minst 4 ggr per år blir det byte hos mig,mycket på grund av att jag byter hela rummets färgsättning allt från soffa till kuddar o gardiner. Köksgardiner brukar jag byta oftare för dem tröttnar jag fortast på o det är ett av lägenhetens minsta fönster så då kan man ge sig råd att byta ofta.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 12:07   #10
Nallen Nallen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 144
Förr hade jag kappa och full tygbredd i längderna, men jag upptäckte att det tog alldeles för mycket av ljuset i rummet så nu har jag bara kappor. Jag brukar byta några gånger varje år. Försöker följa årstiderna lite.
Nallen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 13:04   #11
AsaJ AsaJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 88
Jag är verkligen slö med gardiner. Byter så sällan som möjligt, tar bara ner och tvättar ibland. Vi har bott i vår nuvarande lägenhet i två år och jag har fortfarande inte sytt några gardiner till datarummet... tyget köpte jag dock första veckan.. Tycker det är fruktansvärt tråkigt att sy gardiner!!
AsaJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 13:12   #12
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag har inga gardiner. Jag har blommor istället.

Nej, det är inte alldeles sant även om blommorna finns i alla fönster det går.
Jag har en gardin i fönstret som mysigaste läsestolen står under, för att undvika drag om vintern. Av barmhärtighet tvättas den någon gång under en femårsperiod.

Och så har jag spetsgardinkappor i två av fönstren. Vilket i sommar retat mig då porslinsblomman växt in och ut i hålen ...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 13:58   #13
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Jaaa....

Jag är nog den typen som hjärtligt avskyr allt vad gardiner heter!

Jag har ungefär ett par gardiner till varje rum, som jag tar ner och tvättar till jul å så upp med samma gardiner igen. I köket brukar jag byta till julgardiner.

Jag tycker gardiner är tråkiga att sy, hemska att hänga upp och ganska fula egentligen.
Eftersom jag är en sån gardins-ovän började jag en gång egentligen fundera över hela vitsen med gardiner.
Kan förstå att dom var bra tt ha förut, stoppade drag från fönstren och för mörkläggning.
Men nuförtiden..? Näää... Känns mest dumt egentligen att hänga stora tygsjok i fönstren, varför..? Tycker inte ens det är snyggt, bara konstigt.

När vi flyttar in i vårt hus, så fort vi renoverat klart, tänker jag kasta alla gardiner och inte använda sånt mer. Jag ska bara ha supersnygga lister runt fönstren istället.

Om jag hänger upp gardiner så ska det vara för att dom fyller en funktion. T.ex. så kan jag tänka mej att ha gardiner i sovrummet, såna som man kan dra för till kvällen. Inte annars...
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 15:53   #14
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag är en sådan som bara vill ha gardiner som jag verkligen tycker om. Det gör att de får sitta uppe ganska länge eftersom jag ofta har svårt att hitta nytt tyg och komma på ny modell. Jag vill helst ha lite arbetade gardiner och då helst bara kappa så jag får in så mycket ljus som möjligt.
När vi flyttade in i den lägenheten vi bor i nu så var det strax före jul så jag sydde julgardiner till köket och de fick sitta uppe länge innan jag hittade något jag ville byta ut dem mot efersom jag tyckte så mycket om dem.
Så alltså jag byter när jag hittar nytt tyg och kommer på ny modell som jag vill ha. Men gardiner vill jag alltid ha.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-25, 16:39   #15
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Tillfälliga lösningar brukar bli permanenta...

Jag byter i köket till jul övriga rum när jag snubblar över billiga snygga tyger att sy nya av. I sovrummet har samma gardiner hängt i två och ett halvt år de tas bara ner och tvättas. Det ska vara mörkt när vi sover, vilket gör att det är inte så lätt att byta.
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons