Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (5 röster). Visningsalternativ
Gammal 2006-07-30, 15:59   #1
jeanette jeanette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 39
Vilket tyg till silduk?

Kokade rödvinbärssaft igår och insåg snabbt att det skulle nog behövas en rejäl silduk i stället för ett flergångskaffefilter. Min fråga är nu, vilket sorts tyg använder man till sildukar och var få tag på det?
jeanette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 16:12   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
På Å-Hem (Åhléns) i Kista Galleria hittade jag något som kallades för "engångslakan", fast det var underlakan av ett ganska tunnt och glest 100% bomullstyg. Billigt var det, och går att tvätta i 60 grader, så jag köpte ett par sådana, för att ha till allt möjligt (enklare foder, doftpåsar...). Jag tror att det skulle kunna passa till silduk för saftkok.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 16:14   #3
jeanette jeanette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 39
Citat:
gunnsan skrev:
Hej!
På Å-Hem (Åhléns) i Kista Galleria hittade jag något som kallades för "engångslakan", fast det var underlakan av ett ganska tunnt och glest 100% bomullstyg. Billigt var det, och går att tvätta i 60 grader, så jag köpte ett par sådana, för att ha till allt möjligt (enklare foder, doftpåsar...). Jag tror att det skulle kunna passa till silduk för saftkok.
/Gunilla
Då kanske Åhlens här hemma i Vällingby har sånna.Ska titta.
jeanette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 16:21   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Titta på gardintygs avdelningen, där brukar det finnas tyger som är "lagom" glest vävda.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 16:44   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen!
Oj, vid närmare eftertanke var det kanske Hemtex som hade dessa lakan. Butikerna ligger mitt emot varandra i Kista Galleria och har till viss del liknande sortiment i liknande lokaler...
Vet inte om det är till någon vägledning, men här är en bild, där du ser att mina fingrar syns igenom tyget. Har dock inte testat att hälla saft igenom
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 16:52   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Har du kollat vad färdiga sildukar kostar? Inte nämnvärt mycket tror jag, det var några år sen jag köpte mina.

Sydda och med öljetter att haka fast i silställningen.

Min erfarenhet säger att man kan göra 3½ gång så stor sats som i receptet och köra i samma silduk. Tar man mer blir den för full av bortsilat...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 18:52   #7
jeanette jeanette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 39
Citat:
Cessi skrev:
Har du kollat vad färdiga sildukar kostar? Inte nämnvärt mycket tror jag, det var några år sen jag köpte mina.

Sydda och med öljetter att haka fast i silställningen.

Min erfarenhet säger att man kan göra 3½ gång så stor sats som i receptet och köra i samma silduk. Tar man mer blir den för full av bortsilat...
var hittar man sådana. Syr ej själv.
jeanette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-30, 19:02   #8
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
I dessa tider brukar det finnas på de flesta mataffärer. En ställning och silduk brukar kosta några tior har jag för mig.
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons