Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2013-09-06, 09:25   #1
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
JANOME COVERPRO 1000 cpx

Jag har bestämt mig för att köpa en covermaskin. Velar så mycket.... har fått intrycket att janome coverpron krånglar en del. Sett på facebookgruppen att många har problem. Det är så jag uppfattar det i alla fall. Problem med hoppstygn bl a. Har ringt symaskinsagenturen i Göteborg och de är försvånade när jag säger att jag uppfattar som om det är hoppstygnsproblem. Deras kunder har inte hört av sig om det, säger de!!
NI SOM HAR EN JANOME COVERPRO är ni nöjda? har ni problem med hoppstygn eller annat?????????
Tack för svar så jag kan bestämma mig
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 10:06   #2
svinto svinto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 41
Dom är lite kinkiga, men jag vill inte vara utan min. Resultatet när maskinen är rätt inställd är så proffsigt. Men det är en konst att ställa in dom rätt, man får ha lite tålamod.
svinto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 10:43   #3
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Tack för svaret! Menar du att man måste ändra på inställningarna beroende på tyget eller gäller inställningarna hela tiden när man har väl hittat rätt???
Hur upplever du med hoppstygn? Har känsla att det är något man måste leva med?? Och jag har inte lust att fixa till sömmen efteråt pga hoppstygn:-( I affären sa de att man måste ha rätt nål och rätt tråd och att det spelar stor roll för att maskinen skall fungera.
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 12:30   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har inte haft ett enda hoppstygn med min CoverPro.
Och jag har haft den i flera år nu.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 15:02   #5
enra enra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 18
Jag har en Coverpro 1000CP och är helnöjd med den. Några hoppstygn har jag inte råkat ut för. Däremot så får man testa sig fram till de rätta inställningarna beroende på tygvalet, men så är det ju oftast. Använd bra kvalitet på tråd och rätt nål och nåltyp så kommer allt att fungera, och du får perfekta sömmar.
enra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 15:53   #6
laura laura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 89
Åh tack så mycket!! Vad skönt att ni tycker att maskinen är bra! Jag kommer att köpa den nästa vecka när jag har fixat lite plats i mitt syrum. Börjar att bli lite trångt!!!! :-)
laura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 19:57   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Jag har inte haft ett enda hoppstygn med min CoverPro.
Och jag har haft den i flera år nu.
Kan bara hålla med Aina /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-07, 13:17   #8
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Har fått hoppstygn någon gång men jag tycker att den är toppen! Har en 1000 CP
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 10:32   #9
Miata Miata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 18
Jonome Cover Pro CPX

Har en Janome Cover Pro CPX som jag inte blir vän med. Hur jag än ändrar inställningar så får jag hoppstygn. Vad ska man tänkta på? Någon som kan ge lite tips för att jag inte ska ge upp.
Miata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 11:11   #10
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Den här norska bloggen tar upp hur man kan handskas med den maskinen. Det finns en hel del knep som hjälper, men allt går inte att göra. Mest av allt behöver man tålamod.
http://lillels.blogspot.se/p/tips-og...e-coverpro.html
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 11:23   #11
Miata Miata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 18
Tack för tipset. Jag ska läsa och pröva igen.
Miata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 14:28   #12
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Såg den här tåden idag och kan bara tillägga att symaskinsagenturen inte talar sanning om de säger att de aldrig hört om hoppstygn eller andra problem på maskinen! Däremot har de en kvinna där som är väldigt bra på att visa hur maskinen funkar så man slipper svettas och svära lika mycket hemma i sitt syrum under inlärningsfasen.

Jag är ingen maskinexpert på långa vägar, men jag har en känsla av att det är konstruktionen på coverpromaskinen som gör att den är känslig och att mekaniken faktiskt skiljer sig lite mellan maskinerna... dvs en bråkdels mm lutning åt fel håll t.ex. och så vips formas inte öglorna rätt och man får hoppstygn. det är också väldigt stor skillnad mellan vilken tråd man syr med. En tråd som löper lätt genom tyg och maskin är lätt för griparna att hantera och det är lika med mindre problem antar jag.

Jag hade massor av problem med min maskin fram tills jag bestämde mig för att skruva av samtliga huvor/lock och dammsuga och olja ordentligt. Sedan funkade den bra igen och lät betydligt mindre. Det är inte meningen att man själv ska skruva isär den och olja, men det var lätt gjort och den var tydligen inte ok på den fronten när jag köpte den.

Jag har svårt att vara utan min covermaskin, men jag tycker det är olyckligt att så många höjer den till skyarna för den är antagligen helt enkelt ett budgetalternativ för oss hemmaanvändare.... med detta sagt det sistnämnda är något jag starkt misstänker eftersom de som har de dyra maskinerna inte verkar ha samma problematik.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 17:08   #13
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag hade en CPX och jag kunde få hoppstygn, när maskinen sydde över sömmarna, t ex, när jag bandkantade halsringning och sydde över axelsömmarna. Jag tyckte att i alla fall på min maskin hjälpte det att anpassa pressarfotstryck till materialet, eftersom hoppstygnen kom till, när maskinen saktade in över sömmarna (utan att jag släppte på pedalen). Minsta motstånd- och den gjorde kortare stygn, "stampade" lite på samma ställe - då blev det hopstygn. Så jag brukade ha högre pressarfotstryck på min maskin. Men det tog ett tag att hitta de rätta lägen på det.

Jag tror också att CPX är en budgetmärke för hemmabruk (inget illa menat), därför skiljer sig så mycket mellan olika maskinerna - ena fungerar perfekt, behöver inte vridas någonting på, den andra får man sitta och ratta tills man får gråa hår. Men tyvärr finns det inte många andra covermaskiner i den prisklassen och med den storleken. Så behöver man en - så får man hålla tummarna att man får ett bra, problemfritt, exemplar. Men att försäljarna lovordar maskinen- ja, de behöver ju sälja den :-) Det beror också vilka frågor man själv ställer :-)
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 20:49   #14
Miata Miata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 18
Tack alla för era tips. Jag satt i 2 timmar i går och provade och provade. Men jag får fortfarande inga snygga stygn och i bland hoppstygn. Jag skruvade bort och borstade rent och kollade nålar och trädde om maskinen igen, men inget bättre resultat. Nu ska jag nog ta den till en symaskinsaffär och kolla om det är något garantifel på den. Vad har ni för covermaskiner som är bättre?
Miata är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons