Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-16, 09:14   #1
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Någon som har gått på Teaterkostymör i Kalix

Min dotter funderar på att gå teaterkostymörutbildningen som ges på Kalix folkhögskola. Finns det någon här som har gått den eller vet något om den?
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 11:18   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Cool

Jag går där just nu.
Vet inte hur mycket du har sytt innan men du bör kunna lite mönsterkonstruktion och ha sytt lite innan - behöver inte ha jätte gedigenutbildning innom sömnad, självklart så bör du även vara intreserad av historiska plagg.

Själv går jag på helfart och tycker att det går väldigt sakta - Har inga problem att kombinera det med ytterligare 125% studier. Skulle även ha kunnat jobba heltid och hunnit med det som ska göras så är man inte jätteupptagen på kvällarna så tyckerjag att man ska välja helfart.

Det är en utbidnig som blir lite vad man gör den till - senaste kostyminlämningen som handlade om renässansen hade bidrag med allt från enkla nattlinnen till handsydda Elizabetianska skapelser med ruffkragar korsetter och pärlbroderier.

Har man läst kostymhistoria tidigare så känns de teoretiska uppgifterna väldigt enkla och barnsliga. Jag får påminna mig själv att det är på gymnasienivå för att inte skratta åt en del uppgifer.

Jag tycker att det är en rolig kurs och som sagt: det blir så bra som du själv gör det- hur mycket vill du lära dig och utmana dig själv.
Ett väldigt roligt kvällsnöje och en ursäkt att få sy helt oanvändbara historiska kostymer...
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 13:00   #3
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Tack så jättemycket för svaret. Min dotter går just sista året på mode och design i Luleå och är intresserad av att bli teaterkostymör, så jag tror absolut att hon har tillräckliga förkunskaper. Hon har funderat på tillskärakademins sömnads utbildning och sedan deras teaterkostymörutbildning, det är dock väldigt kostsamt och höga krav, så det kanske är ett bra sätt att få inblick i yrket att gå i Kalix. Vet du om man kan jobba som teaterkostymör efter den här utbildningen i Kalix eller om den bara förbereder för en hobby?
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 10:38   #4
Khira Khira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 3
Smile

Hej! Jag funderar lite på o söka utbildingen jag också. Kan du berätta lite om hur distansdelen funkar, träffas ni i chattar eller ni får uppgifter och kan göra inlägg i någon form av forum?
Du sa att helfart funkar bra även om man har andra studier vid sidan om, är det så att om man läser kursen på helfart så är den på 1 år och halvfart 2 år?

Hoppas att detta kan va något
Khira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 16:40   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Har hon gått sömnadsprogramet så är det inga problem att klara kalix.Jag tycker att det är en jättebra ide att gå kalix och se vad man tycker om yrket.
Jag har själv som mål att söka till Göteborgs teaterkostymörs utbildning när jag är klar här - och har sparat ihop tillräckligt med penngar.
Jag har tidigare gått grundåret inom mönsterkonstruktion på tillskärarakademin så jag vet att det kostar...dock tyckte jag inte förkunskapskraven var särskilt höga.

Vi har en tjej på Kalixkursen just nu som redan har gått Göteborgs kostymörutbildning - vet dock inte vad hon tycker om kvaliten på Kalix, men Göteborg var tydligen väldigt bra.

Vi har får våra uppgifter i ett internet forum och så mejlar man med läraren, och skickar in sina uppgifter över mejlen - Kostymerna skickas dock i kartong över landet.
Ja, Heltid är 1 år och deltid 2 år.
Vill poängtera att JAG tycker att det går långsamt med helfart det är inte säkert att alla andra tycker samma (är ett MVG-barn som får ångest av sysslolöshet).


Vet att det är svårt med jobb - det gäller allt inom sömnad. Tror att man kanske får börja med praktik nånstans eller få in en fot i brachen på annat sätt. Men om man läser Kalix får an studiemedel samtidigt som man kan söka jobb. Skulle man ha tur och får jobb så kan man ändå hinna med att läsa klart utbildningen.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 11:55   #6
Khira Khira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 3
Aha, jo det är klart att en sådan grej som hur mkt tid allt tar är individuell. Låter spännande det här. Jag har endast läst ett år sömnad på folkhögskola, så jag får kanske fundera över om mina förkunskaper räcker till..

Tack för all info iaf, ger ju mycket mer att fråga någon som går utbildningen än att sitta o läsa en presentation av kursen!

mvh Khira
Khira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 16:07   #7
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Jag har gått denna utbildning och tycker att den inte levde upp till mina förväntningar och jag vet att många av mina kurskamrater upplevde samma sak. Jag hade inga vidare förkunskaper inom klädsömnad, hade nog aldrig sytt kläder tidigare och ingen erfarenhet av mönsterkonstruktion men klarade mig fint. Hade dock underlättat om jag haft lite kunskap om att konstruera mönster men det är som sagt inte hela världen om man inte har det. Jag tycker kursen var seg och inte alls så inspirerande som jag hoppats på. De studiebesök vi gjorde i Sthlm var dock kanon.
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 16:08   #8
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Khira: dina förkunskaper räcker!
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 13:57   #9
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Jag har också blivit intresserad av denna kurs. Men när jag kontaktade läraren så fick jag veta att den var inställd nästa höst! Trots att den stod med både på Kalix hemsida och på folkhögskolornas hemsida... Nu är den i alla fall borttagen från Kalix folkhögskola. Det verkar osäkert om kursen kommer återkomma... Tyvärr. Så alla vet innan fler blir intresserade och planerar för att gå kursen!
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons