Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-04-12, 13:55   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Varför kostar det så mycket här?

Nyss hemkommen från Florida. Vi spenderade en hel del tid på shopping. Det tycker både jag och min man tycker är kul, så länge det är en bra mix på affärerna. Dvs lite Home Depot, Best Buy, CompUSA mellan klädesaffärerna.

Jag tror jag har noterat det allra lägsta priset på kvilttyger jag någonsin sett. På walmart låg priserna mellan $1.99 och $4. Dvs mellan 12 och 24 kronor för en yard, eller 13-27 kronor metern. Det var kvilttyger från tillverkare jag väl känner igen, och det fanns också tyger med Dora eller Disneyfigurer. Tyvärr fick jag total köpknip för jag kunde inte komma på ett enda projekt att använda tygerna till. Får förbereda mig lite bättre till nästa resa.

Visserligen var dollarn låg - men även om dollarn hade legat på 10 kronor så känns ändå de svenska priserna löjligt höga i jämförelse - eller hur?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 14:34   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Men Walmart är ju en speciell lågprisbutik. Såg du vad det kostade i andra butiker.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 15:14   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Var inte inne i några dedikerade tyg/sytillbehörsbutiker. Eller rättare sagt vi var inne på Michaels som var en pysselbutik och där fanns lite tyger men jag uppfattade det som bara obetydligt dyrare. Tittade bara som snabbast förbi tygerna där.

Förvisso är Walmart en lågprisbutik, men vem vill handla till högre priser än vad man måste? Det närmsta jag kan komma en lågprisbutik här är ju om jag åker till Skroten och där kan man ju hitta kvilttyger för runt 100 kronor metern. Det är ju fortfarande ganska stor skillnad.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 15:32   #4
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Om jag inte minns helt fel så har de betydligt lägre moms i USA samt lägre löner. Rätta mig om jag har fel. Men om så är fallet så har det stor betydelse för priserna. Utöver detta så är det en del andra faktorer som påverar priset, såsom kvantitet på inköp, hur många mellanhänder, etc.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 17:33   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nja, momsen gör inte den skillnaden. Jag tror inte lönerna heller förklarar allt, även om det är större skillnad mellan låginkomsttagare och medelinkomsttagare i USA.

Det fanns nämligen ingenting annat jag kunde hitta som kostade mindre än en fjärdedel av priset i Sverige. (bortsett från vissa specialerbjudanden på klädesmärken på outlets)

Visst, Walmart kan ta in stora kvantiteter åt gången... i jämförelse så är säkert en kedja som Panduro en spottstyver. Stora kvantiteter brukar innebära rabatt. Men inte till under tillverkningskostnad - eller hur?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 08:03   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, så är det bara. Allt är så mycket billigare i USA jämfört med Sverige. Till och med de flesta andra länder är billigare än Sverige. Nästan bara Norge som är dyrare.

Det är tråkigt att det är så.
Jag tycker fortfarande att svenska kviltbutiker tar för mycket betalt för sina tyger. (och oftast är tygerna sådär 10 år gamla också, mycket sällan man ser nya roliga tyger från t.ex. Alexander Henry, Michael Miller, mfl) De borde sänka priserna, då köper folk mer. Jag drar mig för att köpa någonting alls från svenska butiker när en fat quarter kostar mer än vad jag kan få för en hel yard online.

Jag skulle gärna vilja åka över pölen och köpa direkt i butikerna där. Jo-Anns och Michaels vill jag hälsa på! Butikerna alltså!

Men allra helst vill jag åka till Japan. Visserligen är priserna ungefär som här, men de har så fina tyger och tillbehör som inte finns nånannanstans (och är speciellt svåra att hitta online pga språket och ovilja att sälja utrikes).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 22:27   #7
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
en tanke

jag tycker ändå att det är bra att överkonsumtionen ialf hindras av att ting är dyrt...Man får hushålla med resurserna. Pengarna ska hamna i rätt händer, allt för ofta försvinner så mkt i mellanhänderna.
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 00:50   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det du säger, i samma paragraf, är nästan motsägande.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 07:00   #9
finella finella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 8
Jag måste försvara mig som Quiltbutik i Sverige varför det är så höga priser. Det är inte som du säger att vi lägger på mycket. Allt är avhängt på våra inköpspriser där vi är hänvisade till svenska, danska eller europeiska grossister. De i sin tur att ett inköpspris till oss som är mycket högre än de priserna som du ser ut till kund i USA. Vi kan som butiker inte köpa direkt från tillverkare i USA som Hoffman, Kaufman, M Miller utan är hänvisade till våra grossister.
Jag hoppas att detta besvarar era funderingar varför vi är så 'dyra' och jag kan tala om att de flesta butiker inte tar ut några överpriser utan för att kunna leva på detta och ta ut en 'normal' lön skulle vi behöva ligga långt över 200:-/m

Anita
finella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 08:06   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är ju dåligt.
Då antar jag att dessa grossister har dålig utbud också, eftersom alla quiltbutiker här i Sverige i princip har samma tyger som är ointressanta för mig.

Endast Panduro som har lite olika tyger.

Om man importerar själv och köper från billiga amerikanska butiker, blir det dyrt också? vissa butiker kan sälja "bolts" för lite billigare penning.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 08:13   #11
finella finella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 8
visst är det så att vi i Sverige har samma utbud men vi är ju hänvisade till samma grossister.
Det går i vissa fall at ta från USA men då är det hel bunt vi får 13,5 meter och det är mycket att ha i lager + att det är dyr frakt (flera tusen)
finella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 09:42   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det är sant. Men om man är en större butik eller precis startat kan man ju köpa.

Jag förstår att det är lättare för privatpersoner att köpa från USA. Då kan man köpa i små mängder och ibland slinka genom tullen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 14:02   #13
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
Citat:
ichigo skrev:
Det du säger, i samma paragraf, är nästan motsägande.
nja det vet jag inte om svaret var till mej. Mitt miljömevetande börjar växa sej allt starkare. Och som konsument på textilmarkanden är jag en miljöbov. Men försöker anamma Do Redo!
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 15:01   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det är sant. Jag försvarar med att jag knappt köper kläder och kosmetika... Och älskar vintagetyger o kläder. Då tycker jag att de tyger jag köper är OK!

Men äsch, det är ju offtopic. Förlåt!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 15:24   #15
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
kan ingenting om quilt, men nog ser det ut som om det är ypperligt för att använda material från återvinning? Och det, mariatherese, blir billigare!
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons