Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-02-17, 16:44   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
OM menskoppar

Efter att vi spårat ur ämnet och (kapat den alldeles förskräckligt) som från början handlade om tygbindor och mönster till dessa så kankse en egen tråd... kan vara på sin plats.

Här kan vi samla informationen om detta smarta sätt att ha mens på....
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 16:46   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
I slutet av 60-talet fanns det en menskopp som hette Tassaway. Den var jättebra och jag saknade den sen när den försvann för på 70-talet fanns den inte i affärerna hemma.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 16:59   #3
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Tassaway var den första som testades

För TCS (tampongsjukan) och 1970 fick den klartecken att den inte på något sätt kunde sammankopplas med denna sjukdom.
det formodade succen uteblev eftersom Robert Oreck anklagades att ha använt ett patent som inte tillhörde honom allena... han gick i konkurs... så det är därför inga Tassaways såldes efter 1972...
Det var en skandal han aldrig skulle repa sig ifrån....Patentet tillhörde Leona Chalmers som tidigare varit hans affärspartner.
Tassaway var en engångsartikel... redan 1937 uppfann Leona Tasette... som troligen var det patent som Robert sedan använde för att tillverka Tassawayn... Robert ansåg att det var 2 huvudproblem med tassetten... 1 kvinnor gillar inte att tvätta och återanvända mensskydd 2 de behöver köpa nytt alltför sällan och det gagnade inte företaget!

Tassetten är den moderna koppens "urmoder" men det finns patent på olika sorters mensblodsuppsamlare redan från 1800 talet

Senast redigerad av Samigabriell den 2008-02-17 klockan 17:02.
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 20:26   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Min dotter använder en sån där kopp och är supernöjd.
Hon köpte den på Hälsokostaffären Gryningen på Folkungagatan i Sthlm.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-18, 17:42   #5
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan.

Vad är en menskopp?
Jag blöder väldigt kraftigt och vet inte vad som håller för allt blod. Vanliga bidor eller tamponger verkar inte göra det tyvärr. Jag har helvetisk PMS också..usch. Hur lindrar ni andra det?

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-18, 17:58   #6
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
En menskopp är väl oftast gjord i silikon och man har den "innuti" så att säga under tiden man har mens. Man plockar ut den några gånger per dag och tömmer och tvättar med tvål och vatten. Man kan även ha den på natten, när man badar etc och samlar inte bakterier mm på samma sätt som tamponger.
För mig funkar det mycket bättre med menskopp än med bindor eller tampong. Det beror iofs på att tamponger torkar ut för mycket (har för lite mens för även den minsta storleken) och jag får lätt svamp när jag använder bindor... Jag köpte min från DivaCup i USA och har för mig de hade 1 års öppet köp och bytesrätt (finns flera storlekar). Vet inte hur de fungerar för de med mycket riklig mens, men det borde ju bara vara att tömma lite oftare. Eller?

Sami: Vet du vilket material som de första menskopparna var gjorda i? (ja, jag är en lätt nördig materialkemist...)
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-18, 20:30   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag fick länken via sysidan härom veckan, och beställde genast en sådan. Helt otrolig! En DivaCup kan tömmas 2-3 gånger per dygn. Man kan alltså ha den upp till 12 timmar utan problem.
Här kommer adressen igen:
http://www.mkopp.se
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-02-18 klockan 20:35.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-18, 20:47   #8
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Jag hörde först talas om menskoppar på sidan http://mum.org/ som jag rekommenderar ett besök på. Finns en del kanske lite makabra inslag på den sidan, men intressant ur historisk perspektiv. Såklart är det en man som satt ihop den...
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 17:12   #9
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Hej på er!
Jag använde Tassaway då den fanns och bara ÄÄÄÄÄLSKADE den.
Det var en stor förlust när den försvann.
Senare fick jag enorma mensblödningar(det berodde inte på Tassaway)för jag hade fått muskelknutor(myom)i livmodern.
På den tiden opererade man bort livmodern.
Jag led och väntade några år tills jag fått min efterlängtade son.Många blir inte ens gravida p.g.a.just muskelknutor men jag hade tur...
Sedan lät jag operera bort livmodern och vilken BEFRIELSE!!!!!
I dag gör man inte så drastiska åtgärder,utan kan få muskelknutor avlägsnade med titthålskirurgi Och andra"snällare" metoder.
Du Ann.Du ska inte behöva lida av dina"jättemens"utan gå till din läkare så Han/Hon skickar dig till en gynekolog.
Det finns effektivt hjälp att få i dag.
Vänligen TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 17:21   #10
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Hej igen!
Den här diskussionen hör nog till egentligen till"fritt forum"men när den nu är här så kan man väl ha det så.
Inte så hiskeligt fel,fast det inte handlar om sömnad.(He-he)
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 21:00   #11
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej Tess och alla här.

Tack för era svar.
Jag funderar på att äntligen göra något åt det. Jag blöder alldeles för mycket!
Hoppas det finns någon medicin mot det.
Känns inte menskopparna när man använder dem?
Det här forumet är helt fantastiskt tycker jag! Vi kan prata om allt här.Vilket är Jättebra!

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 21:35   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag är ingen expert, utan endast nybörjare, men kan ändå rekommendera dig att köpa en DivaCup. Den har invändiga graderingar och rymmer hela 30 ml, vilket är ganska mycket. Vid ett läkarbesök så kan du alltså ange exakt hur stora blödningar du har. Ta ut den ofta i början och kolla.
Det finns receptfri medicin mot blödningar, Cyklo-F t.ex.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-02-21 klockan 21:41.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 00:24   #13
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Jag blöder rätt ordentligt och för mig fungerar menskoppen alldeles utmärkt. Jag vill aldrig mer gå tillbaka till bindor - vilka jag får blöjutslag av, eller hemska illaluktande tamponger. *rysa*

I början tyckte jag menskoppen skavde och tröck emot, men det var bara att klippa av pluppen längst ned och lära sig sätta in koppen på rätt sätt så löste det sig. Känner inte av den alls idag.

Det finns dock de med väldigt känsliga slemhinnor som inte kan ha menskopp, värt att tänka på, men enda sättet att veta är att testa.

Sen är det ju lite pyssel med kokning och rengöring och allt, men jag tycker i vart fall att det är klart värt det.
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 04:34   #14
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Hej igen!
Tassaways menskoppar kändes inte alls.
Jag tror att det kan vara så att man måste våga sätta den tillräkligt djupt in i slidan,då känner man ingenting och det kan väl inte(förhoppningsvis)vara större skillnad med dessa nya menskoppar som finns nu att köpa.
Sedan finns det hormonspiral som har hjälpt många.
Mensen minskar markant och väldigt ofta försvinner den helt.
Hormonspiral påverkar bara på livmoderns slemhinna så att den slutar växa så enormt mycket och därvid försvinner också mensen helt,eller blir minimal.
Pröva er fram vad som passar bäst för var och en,men att gå och lida,och vara rädd att blöda igenom på dom mest olämpliga ställen är alldeles onödigt när det finns så många möjligheter inom dagens medicin.
Lycka till,och hoppas att ni hittar ett sätt som passar er.
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 07:21   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Moderna menskoppar (såsom DivaCup) ska INTE sättas in djupt, det är jätteviktigt att man inte för upp den för långt, står det i bruksanvisningen.
Den känns inte alls när den sitter rätt på plats.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons