Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-20, 09:28   #1
Kajsabajsa Kajsabajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 25
Hjälp mig att tänka

Jag har bestämt mig för att använda en del av skatteåterbäringen till en ny symaskin. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för vilken jag vill ha...

Nu har jag en gammal Singer från början av 80-talet. Helt ok men den har inte automatiskt knapphål och inga extra pressarfötter. Inte ens en blixtlåsfot har jag.

Jag syr mest kläder och vill ha en stark, stabil maskin med automatiskt knapphål. Just nu velar jag mellan Brothers Inovis modeller och Janomes Easy Jeans.

Är det någon som har lust att hjälpa mig välja?
Kajsabajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 09:44   #2
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
Jag kan i alla fall rekommendera Brother NV30! Är supernöjd med min som jag snart haft i ett år.
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 10:24   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du velar mellan två jättebra maskiner. Jag tycker att du ska provsy och välja den du gillar bäst. Så uppsök butiker som har dessa. Ta god tid på dig och sov minst en natt innan du bestämmer.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 12:13   #4
cab cab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 55
När du sovit klart och OM....

du då bestämmer dig för Brother maskinen så kan du ta en titt på min annons här på sysidan http://www.sysidan.se/classifieds/view.htm?ID=4761
Den har allt som NV-30 har plus en brodyrdel som blev en helt ny underbar värld för mig. Jag har dessutom 7 stycken extra pressarfötter med.

Jag hade också tänkt spendera mina skattepengar med att byta upp mig till två maskiner, en brodyrmaskin med större båge och en quiltmaskin.
cab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 15:38   #5
Kajsabajsa Kajsabajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 25
Tack för input!

Att provsy är nog en bra ide men jag har inga möjligheter till det.

Om det gick att beställa Janome från England så hade saken varit klar men nu kostar det mig så mycket mer att köpa en sånän en Brother och frågan är om det är värt det?

Att Brothern är elektronisk skrämmer mig lite för jag har fått för mig att de maskinerna är mer sårbara.
Kajsabajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 16:20   #6
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jo, de är ju lite mer sårbara.

Men om du vill ha enstegs automatiskt knapphål så finns väl inte det på mekaniska maskiner. Visserligen har min Bernina 530-2 från 1959 automatiskt knapphål, men det är fyrstegs, och man måste själv bestämma längderna på de fyra sömmarna och jag misstänker att det inte är vad du tänkte på.

Till Singern går det säkert att köpa fler pressarfötter inte allt för dyrt och även knapphålstillbehör för att göra knapphål automatiskt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 17:07   #7
Kajsabajsa Kajsabajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 25
Hmm, så långt har jag inte tänkt... Att det skulle gå att få tag i delar till den jag har så att jag kan göra mer avancerade grejjor med den. Var hittar jag det?

Och, jo. Det finns mekaniska maskiner med en-stegs-knapphål. Easy Jeans är mekanisk och den har en sådan funktion.
Kajsabajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 17:20   #8
Kajsabajsa Kajsabajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 25
Wihoo!!!

Hittade en sida som säljer delar till gamla Singers. Det fanns en hel uppsjö av pressarfötter och annat smått och gott. Tänk om det vore så bra att det på så sätt går att uppgradera min befintliga maskin. För den går bra. Det är bara det att jag saknar en del funktioner.

Är det någon som vet om det verkligen är så enkelt att man bara behöver en speciell pressarfot för att få automatiskt en-stegs-knapphål? Eller är jag helt ute och cyklar?
Kajsabajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 17:38   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Buttonhole attachment kallas det på engelska en sådan pryl som syr knapphål automatiskt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 17:42   #10
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Tror inte det är så enkelt, maskinen måste ju ha just den funktionen. Pressarfoten har man väl för att få rätt storlek då man lägger knappen i den...Eller är jag ute och seglar själv tro.

Förövrigt kan även jag rekommedera innovis 30, har haft min ett antal år nu, och gillar den skarpt.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 18:31   #11
Kajsabajsa Kajsabajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 25
Jo, det har du rätt i. Annars skulle ju alla köpa sådana pressarfötter...

Låter bra att du trivs med din Brother. Är den stark tycker du? Matar fint och jämnt? Klarar att sy i många tyglager?
Kajsabajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 21:26   #12
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
"buttonhole attachment" fanns tom. för raksömsmaskiner. Men är man intresserad av en får man nog leta på ebay eller andra auktions eller begagnat-sidor.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 15:43   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja de riktigt gamla för raksömsmaskiner, då kvittar det om maskinen kan det själv. Rolig mekanisk underverk. Ofta så förr i tiden, man sätter på det som attachment och gör det man vill göra.

För er som undrar hur man kan sy sicksack på raksöm-maskin är det så att mojängen flyttar runt på tyget. Det är ungefär som en brodyrmaskin faktiskt, ramen flyttar på tygets position sedan syr maskinen på samma stäle hela tiden men eftersom ramen flyttas, så...
Ja det är ju lite kuriosa egentligen.

Och återigen till knapphål. Det är inte dåligt med 4-steg-knappnål. Om man har bra pressarfot för sådan ändamål och övar lite på provtyg (vilket man ALLTID bör göra även på fancy maskiner) så kommer man fram till det man vill funka. Visserligen blir det bara raka staplar med tränsar på båda ändarna. Vill man ha en med en rund hörn som med handgjorda skräddarsydda sådana så måste man ha fancy elektronisk maskin ELLER den där kuliga antika mojängen. (som säkert fungerar på moderna symaskiner också)

Hittade en film på mojängen. Själva mojängen ser inte så gammal ut.
http://www.youtube.com/watch?v=TVhorLF4ags

Ebaylistningar:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=...ment&_osacat=0

(innan du köper en, ta reda på vilket fäste din maskin har. Om det är Singer Slant Shank eller om det är Low Shank. JAg har inte koll på Singer från 80-talet om de fortfarande har Slant Shank eller om de bytt till mer standardiserad low shank.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 15:46   #14
Kajsabajsa Kajsabajsa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 25
Nu skiljde det bara 500 kr på Janomen mot den i England så jag slog till på en Easy Jeans. Hoppas den kommer fort!!!!
Kajsabajsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 21:21   #15
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
Kajsabajsa skrev: Visa inlägg
Wihoo!!!

Hittade en sida som säljer delar till gamla Singers. Det fanns en hel uppsjö av pressarfötter och annat smått och gott. Tänk om det vore så bra att det på så sätt går att uppgradera min befintliga maskin. För den går bra. Det är bara det att jag saknar en del funktioner.

Är det någon som vet om det verkligen är så enkelt att man bara behöver en speciell pressarfot för att få automatiskt en-stegs-knapphål? Eller är jag helt ute och cyklar?
Har du lust att dela med dig länken? Ska köpa till fler pressarfötter till min Singer liksom...

Grattis till ditt inköp!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons