Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-11-15, 19:02   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Sockor i Fabel

Jag stickar ett par barnsockor i garnet Fabel från Drops, 26 m/10 cm på stickor 2,5.
Jag har lagt upp 44 m för 3 år på stickor 3 (för att det ska bli en resår som inte är för hård) och blivit rådd att sticka foten med stickor 2,5. Nu ska jag sticka hälen och det är alltså 22 m, men det ser så stort ut!
Jag har inte lyckats få tag något riktigt sockmönster i Fabel, det finns tydligen inte i små storlekar och jag hittar inget annat att jämföra med.
Är det någon som kan ge mig råd????????
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 19:10   #2
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Hej! Jag har visserligen inget mönster i barnstorlek att jämföra med,så jag kan inte säga nåt om maskantal, men handstickad resår brukar inte bli hård - snarare tvärtom. Mönster på mössor och tröjor brukar oftast ange en storlek mindre på stickorna i resåren, och större stickor när man övergår i slätstickning eller mönsterstickning.
När det gäller strumpor har jag aldrig sett nåt mönster där man stickar resåren med andra stickor alls.

Jag har för mig att man räknar ut strumpstorleken så här:

1) Sticka en provlapp med lämpliga stickor (2,5 låter bra för fabel) på minst 10 cm och mät hur många maskor per cm du får.

2) Mät omkretsen kring ankeln i cm på personen som ska bära sockorna, multiplicera med antalet maskor per cm.

3) Dra av 10 % från slutsumman för att sockan ska sitta åt runt foten, avrunda ev för att få ett antal maskor jämnt delbart med två eller med fyra eller vad som nu krävs för den resår du vill sticka. Förslagsvis avrundar du neråt.

Senast redigerad av mia-maria den 2008-11-15 klockan 19:22. Anledning: Tillägg
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 19:41   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Oj det var inte bara att sticka sockor ser jag, det här är mitt andra par på fyra stickor, det förra var i superwash och då hade jag mönster i alla fall.
Jag fick rådet att använda tunnare stickor i foten för att den skulle sitta åt bättre, det var en "strumpstickerska" inne på garnaffären när jag köpte mitt garn och bad om råd. Tyvärr så minns jag inte allt hon sa! Jag får nog knalla dit igen och be om mer hjälp innan jag fortsätter. jag tänkte sticka de här i julklapp till mitt barnbarn så jag har ju tid på mig.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 13:25   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag har stickat barnstrumpor i garn av precis samma tjocklek som Fabel. Så om du ff har funderingar, hör av dig.

http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=46423&set=lp
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons