Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-09-03, 19:37   #1
Kesh Kesh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
Att sy korsett

Okej, jag är i desperat behov av hjälp nu...*ler*

Jag har varit intresserad av korsetter en längre tid och skulle nu vilja testa att sy en egen. Finns där någon som kan tipsa om var man kan hitta mönster och instruktioner? Och ni som eventuellt har sytt egna; är det jättesvårt?!

Jag är tacksam för alla råd ni bara kan ge.

/Lisa
Kesh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-05, 14:48   #2
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Det är inte jättesvårt, men lite pilligt.. Passformen är väl det värsta kanske. Och man kan inte förvänta sig att den första korsetten man syr blir perfekt.. Det tar lite tid och övning =) Om du är van att ändra mönster eller rita egna kan du utgå ifrån ett grundmönster till ett liv eller ett korsettlivsmönster som finns hos burda och lite andra (inte mönster på en riktig korsett utan bara ett vanligt liv). Riktiga korsettmönster kan köpas hos www.farthingales.on.ca och kanske www.rodatraden.com . På www.leningrad.nu finns det också väldigt mycket bra information under 'Kurser'.
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-19, 17:33   #3
Kesh Kesh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
Tack, tack och tack igen; det var exakt vad jag var ute efter! Jag har gett mig på mitt första, väldigt enkla försök nu; billiga stuvbitar och enkla mönster.

Jag lägger in bilder så fort det blir färdigt.

Åter igen, tack.

//Lisa
Kesh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-15, 10:59   #4
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Kul med flera som syr korsetter. Jag har fått många tips från sidan www.waisted.com (det var länge sedan så jag hoppas den fungerar) även om det är lite knepigt att få till mönstret enligt den metoden.

Kan annars rekomendera mönstret "Ladies victorian underwear" Från "Laughing Moon Mercantile" som innehåller två olika modeller och har hyfsade instruktioner. Det finns bland annat på www.farthingales.on.ca.

Passa dig, att sy korsetter är beroendeframkallande.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons