Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-02-09, 18:29   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question BH vs. korsett?

Hej!

En extremt vältränad kamrat, utan något underhudsfett och därmed även en liten byst, vill sy en korsett för att få mer former (framför allt en ordetlig push-up). Jag är dock tveksam till om en korsett över huvud taget kan ge någon effekt på hennes muskulösa kropp. Någon som har erfarenhet?

Dessutom undrar jag om det är möjligt att sy en korsett, som inte syns igenom moderna kläder och funderar över om det inte är bättre med en bra BH med fyllning i stället. Vad tror ni?

Jag har hittills bara sytt 1800-talskorsetter, så om jag ska hjälpa henne att sy en korsett för modernt underklädesbruk, behöver jag er hjälp med tips om material och modell.

/Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 19:06   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Läser man sömnadsinstruktionerna från, i princip, alla korsettmönstertillverkare kan man utläsa att de som har "biffiga" kroppar - idrottare, professionella operasångerskor m fl - får räkna med att deras kroppar inte kan utsättas för speciellt extrem kroppsomformning, dvs de 10-20 cm som man normalt kan hoppas dra in existerar inte på dessa kroppar.
Ecco, räkna inte bort, vad nu mönsterinstruktionerna säger, de cm man ska räkna bort utan kör på mönsterstorlek MINUS hopsnörningsmån. Sy en toile!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 19:34   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack så mycket! Det låter ju väldigt rimligt.

Finns det alltså möjlighet att göra en korsett, som man kan använda under moderna kläder, utan att skenorna (?) syns? Har du tips på modell för detta ändamål?
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 22:41   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
I princip vilken korsett som helst kan användas. T ex Truly Victorians TV1110 funkar bra. Använder man kraftiga tyger kommer skenorna att "drunkna" under tyget.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 00:02   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Personligen skulle jag vara rädd för alla "skarvar" som blir av en korsett - Även de tunnaste.
Även "osynliga" bh:ar ha ju en förmåga att synas under tunna och slinkiga toppar.
Jag älskar korsetter och tycker att det är dö-snyggt, men skulle i det här fallet absolut satsa på en bra (och väl utprovad) bh.

Tänkte även på att din vän borde läsa på hur mn ska klä sig för "sin kroppstyp"
Om hon vill se "kvinnligare" ut så är midje-höga kjolar oftas bra (både klockade och penn) de ger illusionenav en smal midja och kvinlig rumpa. En vältränad överkropp ser oftast vädigt "biffig ut i halterneck (tänk simmaraxlar) och bör istället mjukas upp med hjärtformade ringningar och skärningar.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 00:35   #6
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Aha, tack Leningrad!

Åsa, det är precis så som jag tänker. Nu ska jag bara försöka dra med min kompis till en bra BH-affär.

Tack så mycket för hjälpen!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons