Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-13, 16:09   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Klippbord till syrum- smarta lösningar efterlyses!

Har ett fint och nytt syrum. Hade en idé om en uppfällbar skiva att montera på Ikeas hylla Expedit (fast höja ca 4 cm för att få bättre arbetshöjd, den är bara 94cm hög) och sedan kunna fälla upp den mot väggen.

Men då takhöjden inte riktigt räcker till så har jag börjat fundera på andra lösningar...

Nedfällbara skivor, som slagbord, ovanpå Expediten, men bara på ena sidan. Maken vägrar att förstå den lösningen och hävdar att den inte kommer att ge tillräckligt stor yta. Han har förmodligen en poäng.

Sedan har jag tänkt på modell vägghängt slagbord utfällbart i flera led. Men är det ens möjligt (stabiliteten) och frågan är var jag ska sätta det i rummet. Kanske om man kan fästa det bakom t.ex. Expediten och så sätta hjul på Expediten och rulla bort den när det är dags att klippa? Men känns lite omständligt faktiskt.

Har googlat runt men hittar inte några bra idéer. Ju mer maken och jag bollar idéer desto surare blir han (vi är inte riktigt på samma linje när det gäller det estetiska...)

Vore skönt att komma på en lösning, så jag slipper krypa runt på golvet och klippa...

Så kom med tips och gärna med bilder! Tänkte att här måste det väl finnas folk som har kommit på olika smarta lösningar!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 17:17   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Stort höj och sankbart bord.
Jag köpte till köksbord ett skrivbordsunderredesom är höj och sänkbart. och köpte på Bauhaus en stor 90cm bred skiva. Även bra när man syr stora saker. Den är helt underbar att ha när man ritar mönster och klipper till, men även bra när man bakar och lagar mat. Det är den bästa möbel jag har köpt och kan inte tänka mig leva utan den. Det spar verkligen ryggen och man kan ha rätt arbetsställning för varje sak man gör där.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 17:19   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Stort höj och sankbart bord. Måste du vara i syrummet när du klipper till.

Jag köpte till köksbord ett skrivbordsunderredesom är höj och sänkbart. och köpte på Bauhaus en stor 90cm bred skiva. Även bra när man syr stora saker. Den är helt underbar att ha när man ritar mönster och klipper till, men även bra när man bakar och lagar mat. Det är den bästa möbel jag har köpt och kan inte tänka mig leva utan den. Det spar verkligen ryggen och man kan ha rätt arbetsställning för varje sak man gör där.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 18:04   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
http://www.ikea.com/se/sv/search/?qu...rdskombination
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 18:05   #5
NinR NinR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 51
Jag gjorde ett fällbart klippbord med bla en Expedit som grund, gå gärna in på min blogg om du vill se mer.
http://floraninan.blogspot.se/#!/201...klippbord.html
Skulle tro att det går att göra mindre om man har ont om plats.
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 19:18   #6
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Jag har gått och ruvat på detta: Två bordsskivor som skruvas ihop med pianogångjärn på långsidan.
Läggs på höjbara bockar/ben och vecklas ut när man man behöver extra stort bord (man måste vrida skivan 90 grader för att få bästa balansen).
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 20:08   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
det finns ett Bruno Mattson slagbord som kostar 27 000 men man kan alltid sno idéen, Det är konstruerat som 2 slagbord med varsin klaff och 2 skivor med gångjärn (eller antagligen något smartare) mellan
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-14, 11:56   #8
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Smile

Citat:
NinR skrev: Visa inlägg
Jag gjorde ett fällbart klippbord med bla en Expedit som grund, gå gärna in på min blogg om du vill se mer.
http://floraninan.blogspot.se/#!/201...klippbord.html
Skulle tro att det går att göra mindre om man har ont om plats.
Perfekt bord! Ett sånt skulle jag också vilja ha! Fast nu har jag ett gammalt köksbord med fällskivor som också fungerar även om det alltid tar stor plats (120*80 resp 220*80).
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 07:57   #9
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
NinR: ja, jag har hittat din beskrivning! Blir nog en variant av den, lyckades få med maken på idén!

Det är ju just det där med att det behöver vara fällbart eller åtminstone lätt bortplockat, för när det inte används så vill jag hellre ha golvytan så det inte känns trång i rummet. Är annars toknöjd med mitt syrum. Kan ibland bara gå in och sätta mig där och njuta...utan att sy!

När allt är klart ska jag fota och så får ni se. Helt klart lär det väl aldrig bli dock..nya idéer om hyllplaceringar och dylikt dyker hela tiden upp....
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 08:00   #10
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Bila: jo, i syrummet måste jag nog vara.. tror maken får spatt om jag börjar hävda att jag ska ha plats någon annanstans...också! Har ett ganska stort rum, men just nu tar tygerna lite mer plats än vad de borde... behöver sy "av" lite av dem....
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 09:37   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Är du också medlem i föreningen Tygsamlaren? Det gäller att samla på sig så mycket tyg som möjligt så att man har mest tyg när man dör.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 11:24   #12
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Haha! Ja jag ligger nog bra till...!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 12:26   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vi kanske borde utlysa en tävling om vem som har mest tyg.
Priset till vinnaren borde givetvis bestå av tyg.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 18:00   #14
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Vi kanske borde utlysa en tävling om vem som har mest tyg.
Priset till vinnaren borde givetvis bestå av tyg.
Jag ärvde en fruktansvärd (rentav skrämmande) mängd stuvar, avsedda för lapptäcken. Ett livsverk av tygsamlande. Kommer aldrig använda dem dessvärre.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons