Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-09-17, 20:28   #1
Frihand Frihand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 15
Hjälp med halsrigning

Har idag (!) hämtat min första overlock någonsin och sitter här och kämpar med att sy muddbyxor och tröja (bra början!? ;-)) Byxorna ok. Tröjan inte ok. Halsrigningen blir rena katastrofen.

Så här gjorde jag:

Klippte till av muddtyg något som skulle bli typ en kant i halsen. Denna lyckades jag inte sy på jämt. Svårt med muddarna tycker jag att se till att man syr i alla lager så att det inte blir "hål" efteråt där man inte fått med allt tyg ordentligt. Man kan ju liksom inte ha "sömnsmån" för där sitter ju kniven?? Hur som helst: sömmen är hel, men mudden syns 1 cm som mest och 0,5 cm som minst.

Sedan skulle jag "sticka ner" overlocksömmen med tvillingnål på min vanliga symaskin. Det ser ut som hej kom och hjälp mig. Inställningarna verkar rätt, men maskinen "gav upp för minsta lilla". Är det normalt?

Nån som har tips?
Frihand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 21:14   #2
saraspyssel saraspyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 8
Jag förstår din frustration, jag är i samma situation. Jag fick dit halsringningen ok på overlocken, men när jag skulle sticka ner sömnsmånen på vanliga maskinen blev det jättefult. Hoppas att någon kan komma med bra tips! Jag hittade lite info här:http://kokalal.blogspot.com/2008/09/...nd-i-trik.html Kanske kan hjälpa dig! Lycka till!
saraspyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 04:03   #3
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Jag brukar lägga muddremsan räta mot räta men halsringningen och overlocka fast. Sen viker jag mudden runt kanten och stickar fast från framsidan. Blir det nått överflöd på baksidan klipper jag bort och jämnar till det efteråt.

/Malin
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 06:30   #4
Frihand Frihand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 15
Citat:
saraspyssel skrev: Visa inlägg
Jag förstår din frustration, jag är i samma situation. Jag fick dit halsringningen ok på overlocken, men när jag skulle sticka ner sömnsmånen på vanliga maskinen blev det jättefult. Hoppas att någon kan komma med bra tips! Jag hittade lite info här:http://kokalal.blogspot.com/2008/09/...nd-i-trik.html Kanske kan hjälpa dig! Lycka till!
Vilken bra länk! Kanske är en hjälp - att skippa overlocken/tvillingnålen i det här läget och sy vanlig sicksack!? Bättre kontroll??
Frihand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 06:31   #5
Frihand Frihand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 15
Citat:
malin83 skrev: Visa inlägg
Jag brukar lägga muddremsan räta mot räta men halsringningen och overlocka fast. Sen viker jag mudden runt kanten och stickar fast från framsidan. Blir det nått överflöd på baksidan klipper jag bort och jämnar till det efteråt.

/Malin
Ja, det var något sådant jag gjorde, men jag var väl inte så fingerfärdig Det måste nog till lite övning här!
Frihand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 18:01   #6
Frihand Frihand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 15
Citat:
saraspyssel skrev: Visa inlägg
Jag förstår din frustration, jag är i samma situation. Jag fick dit halsringningen ok på overlocken, men när jag skulle sticka ner sömnsmånen på vanliga maskinen blev det jättefult. Hoppas att någon kan komma med bra tips! Jag hittade lite info här:http://kokalal.blogspot.com/2008/09/...nd-i-trik.html Kanske kan hjälpa dig! Lycka till!
Nu har jag testat med den här instruktionen som du länkade till och det blev BRUTALT mycket bättre!!

Men, lite annat att tänka på... när man syr en tröja i randigt tyg så blir det snyggast om man inte ränderna gå på "andra ledden" på ärmarna, och... muddtyg är bara stretchigt på ena ledden, så klipp inte på fel håll
Frihand är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons