Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-24, 12:19   #1
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Sökning på namn i sökfunktionen medlemmar

Hej!
Om jag ska söka på ett medlemsnamn (för och efternamn)så hittar sökmotorn inget.
Hur många kriterier måste uppfyllas?

Om jag tex söker på Ullrika Lind och kvinna. Det är det enda jag vet. Då hittar den inte ett dugg.

Går det att åtgärda eller måste en ny tjänst installeras??
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 12:21   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du måste stava rätt Ulrika Lindh. Borde kunna fixas med en * för bästa träff kan man tycka.

Provade söka på Lind* och massor kom fram. Men korkat nog sorteras det på användarnamnet...
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 12:27   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag förstår din frustrering Eliasbeth. För om man tex är med i en swap och personen skriver sitt för och efternamn men inte användarnamn eller e-postadress så kan det bli svårt. Varför? Jo många skriver inte sina egna riktiga namn här på sysidan. Många kanske är fel att säga då jag inte vet hur många det är men det är inte det som är det viktiga. Då kan det bli svårt att hitta personen man tex fått en sak av i en swap vilken man vill meddela att den kommit fram.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 12:51   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
MonikaW

Jag förstår din frustration. Att sökfunktionen fungerar som den gör kan ju vara lite jobbigt ibland. Jag har också problem ibland men i mitt fall kan jag skylla på att jag är lite okunnig i att använda sökfunktionen. Men att använda sig av asterisk * före och/eller efter är aldrig fel och man får fler resultat. Sök motorn söker ju på det som du/man skriver och är det felstavat så funkar det inte, maskiner är ju sååå dumma

Om någon swapdeltagare (som du använde som exempel) inte skriver sin mailadress i paketet så får du helt enkelt svara i tråden i forumet att paketet kommit fram. Jag har missat att skicka med adress vid ett tillfälle och fått paket utan adress men det ordnade sig med att jag skrev i tråden och den ena gången visste jag namnet så jag kunde söka.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 12:58   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Sökfunktionen är egentligen ganska enkel. Använd bara * så ordnar det sig.

Jag sökte på Ulri*a L* och kom rakt på.
Sökte även användarnamn på a* och alla med användarnamn som börjar på a kom upp.

Så använd * flitigt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 13:00   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jo du har helt rätt Tua

Nu gäller det bara att bekväma sig med att göra det också,
I allafall så är nog jag lite lat!!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 13:08   #7
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Ja, jag ska vara flitig med asterisken Men det är irriterande ändå tycker jag. Jag har också sett att det finns ganska många som inte skriver sitt rätta namn. Att användarnamnet är något annat är däremot vanligt. Jag ska nog kalla mig för Rut Rutig och ta rutigarutan som användarnamn
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 18:34   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Det där med riktiga namn står det ju om i sysidans regler såg jag idag.

Medlemsnamn
Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet. Använd ditt riktiga namn, det är alltid trevligast. Redaktionen förbehåller sig rätten att ändra medlemsnamn som bryter mot reglerna utan att meddela i förväg.

Anonyma medlemmar
Om du väljer att använda uppenbart påhittade personuppgifter (namn och förnamn), så kan vi på redaktionen välja att radera denna profil, utan att meddela det. Anledningen är naturligtvis att på Sysidan är vi kompisar med varandra och ger varandra konstruktiv kritik. Att använda påhittade namn är bara dåligt i ett sådant sammanhang.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons