Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-29, 08:35   #31
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hanne, jag förstår att du har fullt upp! Lycka till.

Jag är också med på valfri bakgrund. Har just beställt en bok med nya fina mönster som jag kan använda.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 10:06   #32
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Ok, då ska väl reglerna vara klara sånärsom på slutdatumet. Jag sätter den 29 feb. Då har vi hela månaden på oss att skapa härliga påskblock. Blir det ok?

Ni som vill vara med, skicka ett mail till mig så får ni reglerna samt min adress tillbaka.


Regler för PåskSwap 2008


- Tema Påsk med fri teknik.

- Materialet är enbart tvättade bomullstyger

- Bottenfärg på blocken skall vara valfri färg

- 1 Block är 15 cm + minst 6 mm i sömsmån

- 1 set är 4 st block.
Sy bara själva blocket. Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke

och quilta efter eget tycke.

- Signera Markera varje block med en lapp med namn (tex. en adresslapp men klistra bara på baksidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

- Slutdatum är den 29 februari

Skickas till mig i ett frankerat kuvert. Jag Swapar och skickar tillbaka motsvarande block.
De block som inte håller sig inom våra regler skickas tillbaka.

- De regler vi gemensamt sätter upp är bindande.
De block som inte följer dessa regler återsändes.

- Tänk på att många lägger ned mycket tid på sina block så det känns inte så roligt om man då får ett "hafsverk" i utbyte.
Är ni ovana att sy patchwork så var noga och fråga gärna oss här i forumet så får ni all hjälp som går att få. Det är ju det som är så specifikt med sysidan. All hjälp man får och det enorma engagemanget som alla bidrar med.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 00:30   #33
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Det verkar vara lite tunnt med intresse för att vara med i PåskSwapen 2008.
En liten påpekan bara.

Påsken är mycket tidig i år. Den infaller den 21 - 24 mars. Så om vi ska hinna få lite fina påskgrejer så är det väl bra att vara ute i god tid.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 11:23   #34
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Kom igen nu alla swappare, för visst ska vi väl ha en påskswap i år oxå, det är ju så kul.
Så titta i era lådor och ni hittar säkert något som räcker till fyra block.
Förtida påskhälsningar från Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 12:31   #35
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej

Har inte anmält mig eftersom båda mina maskiner gick sönder samtidigt, först gammelhärken som nyss hade varit på lagning som jag ahde med mig på quiltkurs och sedan min nya QD 2:a som nu är nere på Husqvarna. Nu har jag fått tillbaka gammelhärken så jag ska försöka knåpa ihop något på den, så jag är med.

Rose-Marie
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 15:06   #36
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Åh det va roligt att höra, de gamla maskinerna är inte så dumma de heller.
/Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 18:57   #37
Jensan Jensan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 40
Hej!
Jag vill gärna vara med och swappa, men undrar över en grej: ska man sy 4 st av samma motiv, och så får man 4 st tillbaka av andra fyra lika? Eller får man 4 st olika? Bästa hälsn Jenny
Jensan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 19:20   #38
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Såvitt jag vet så får man sy precis hurudan block man vill.
Fyra olika, fyra likadana, två och två etc. har ingen skillnad.

Alla dom fyra blockena skickas ju ändå till fyra olika personer.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 11:22   #39
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Jensan skrev:
Hej!
Jag vill gärna vara med och swappa, men undrar över en grej: ska man sy 4 st av samma motiv, och så får man 4 st tillbaka av andra fyra lika? Eller får man 4 st olika? Bästa hälsn Jenny
Du väljer själv vilket/vilka motiv eller vilken teknik du syr dina block i. Du kan mixa hur du vill.
Du skickar blocken till mig och sen sorterar jag om dom och skickar tillbaka till dig. Har du skickat ett set (4 st) så får du tillbaka 4 st olika block (1 set) från olika personer i swapgänget.

Det är otroligt roligt att vara med i en swap. Så du är så välkommen att hänga på här.
Skicka bara din adress till mig så får du reglerna och min adress.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 19:10   #40
Jensan Jensan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 40
Hej Elisabeth!
Va bra! nu har jag skickat min mailadress till dig via medlemssidan, hoppas den kommit fram.
Glada swaphälsningar // Jenny
Jensan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 23:43   #41
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej Ingrid (och ni andra swappare)

Min gammelmaskin har fått jobba idag och den klarade av att göra swapblocken, värre var det med mig och min hjärna som skulle få ihop exakta mått, phu inte visste jag att det var så svårt.Jag har kämpat hela dagen, sytt, slängt bort, gjort om, sprättat och sytt igen i det oändliga men nu är de i alla fall klara. Det var bra att få se dina block så då visste jag att det var okay med maskinbroderi också.

God natt från en utmattad förstagångsswappare,
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 12:20   #42
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Du är rolig du

Känner igen mig faktiskt.
Det är många gånger jag suttit och slitit mitt hår över något projekt som "ser så lätt ut" men istället så visar det sig vara hur svårt och krångligt som helst. Jag brukar sova på saken. Sen brukar det gå lättare. Jag brukar lösa problemen i sömnen.

Men visst är det kul dessa block som vi gör till Swapparna. Och det är så roligt när man sen får komponera ihop sin version av denna swap.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 17:50   #43
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Men hallå där. Vad menas med ordentligt gjorda då??? Att brodera med färdiga motiv från maskin som går av sig själv. Vad kallas då det?
Själv skulle jag vilja ha lite mer möda på de lappar jag får åter. Finns det någon sådan regel?
Undrar RutViola som avskyr maskinbroderi dvs, de färdiga som du kan låta maskinen sköta medans Du går på toa.
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 18:24   #44
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Rutviola skrev:
Men hallå där. Vad menas med ordentligt gjorda då??? Att brodera med färdiga motiv från maskin som går av sig själv. Vad kallas då det?
Själv skulle jag vilja ha lite mer möda på de lappar jag får åter. Finns det någon sådan regel?
Undrar RutViola som avskyr maskinbroderi dvs, de färdiga som du kan låta maskinen sköta medans Du går på toa.

Ett slarvigt sytt block är inte "ordentligt gjord"


Med ordentligt menas:

- Att sömmarna är ordentligt sydda så att sömmarna inte går upp efter ett tag.

- Att blocken är i det mått vi bestämt. I detta fallet 15 cm och inte 14,8 cm

- Att sömnsmånen är minst 6 mm och inte 5.9 cm

- Att materialet är i 100 % bomull och att det är tvättat. Alltså inget syntetmaterial i tyget.


Vi har godkänt att tekniken och motiven är valfria, bara det är ett påskmotiv

Så för mig är det ok med ett motiv som är maskin eller handbroderat. Med applikation eller i ren lappteknik.


Vill du inte ha maskinbroderade tillbaka så är det säkert andra som vill ha det. Vi kan säkert lösa det här tror jag.
Skriv det särskilt i brevet du skickar till mig så kan jag sortera det enligt ditt önskemål i den mån det går vill säga.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 18:31   #45
Kickelina Kickelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 138
Måste försvara maskinbroderi trots att jag själv inte maskinbroderar. Även om det är maskinen som syr motivet så är det många som läggger ner mycket tid på egen stygnsättning. sedan är det faktiskt vad man syr av sina block som är det viktiga. jag vill gärna ha maskinbroderat för jag tycker det är fint.Skulle gärna ha en egen brodyrmaskin.
Kickelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons