Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-25, 08:12   #16
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Bara en tanke och en fråga, är det inte enklare att ha en och samma sömsmån som vi brukar ha? Så man slipper hålla på och skära? Om man tex får ett med 1cm två med 6mm och ett med 5mm sömsmån?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 08:27   #17
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej igen

Jag tycker att det skulle vara bra att ha minst 5 mm sömsmån för annars måste man ju skära ner allt till 1 mm sömsmån och då är jag rädd att det inte håller ihop.

Jag undrar också om det är krav på att lapparna ska vara av en viss kvalitet? Bomull, tätvävt alltså endast "lapptäckstyg" eller använder ni andra tyger också? Själv använder jag endast bomull och gärna lapptäckstyg.

Mvh Rose-Marie
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 08:54   #18
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Brukar vara enbart bomull som gäller och tvättade tyger.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 19:30   #19
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Hej Alla.
Får jag även föreslå, att vi använder ljus bakgrund, blocken är 15cm och sömsmånen är minst 6mm (vilket passar min maskin) annars har jag inget övrigt att önska, är bara otroligt nyfiken som vanligt, det är bara så kul att swappa,
Hälsningar från Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 21:07   #20
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Regler för PåskSwap 2008


- Tema Påsk med fri teknik.

- Materialet är enbart tvättade bomullstyger

- Bottenfärg på blocken skall vara ..........färg

- 1 Block är 15 cm + minst 6 mm i sömsmån

- 1 set är 4 st block.
Sy bara själva blocket. Den som får blocken kan sy ihop de till vad de vill med vadd och bakstycke

och quilta efter eget tycke.

- Signera Markera varje block med en lapp med namn (tex. en adresslapp men klistra bara på baksidan) så de som får blocken vet vem som har sytt de.

- Slutdatum är den ..........


- De regler vi gemensamt sätter upp är bindande.
De block som inte följer dessa regler återsändes.

Tänk på att många lägger ned mycket tid på sina block så det känns inte så roligt om man då får ett "hafsverk" i utbyte.
Är ni ovana att sy patchwork så var noga och fråga gärna oss här i forumet så får ni all hjälp som går att få. Det är ju det som är så specifikt med sysidan. All hjälp man får och det enorma engagemanget som alla bidrar med.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 17:58   #21
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej

Det låter jättekul det här, jag riktigt längtar till att få börja sy, men jag hejdar mig lite eftersom bottenfärgen inte verkar vara riktigt klar ännu. Jag blir dock lite nervös över att det inte ska bli tillräckligt bra då jag räknar mig som nybörjare. (Jag har i och för sig experimenterat mycket under de månader som jag har quiltat). Jag ska göra mitt bästa men om det inte är bra nog så kan du Elisabeth skicka tillbaka bitarna till mig (även om reglerna är uppfyllda men resultatet inte tillräckligt snyggt eller avancerat).

Mvh Rose-Marie
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 18:47   #22
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
[QUOTE]Broderinovisen skrev:
Hej

Det låter jättekul det här, jag riktigt längtar till att få börja sy, men jag hejdar mig lite eftersom bottenfärgen inte verkar vara riktigt klar ännu.


Ett förslag har vi bara haft på bottenfärgen. Jag vill att vi alla ska få säga sitt och att vi tillsammans kan enas om vilken färg vi ska ha.


Jag blir dock lite nervös över att det inte ska bli tillräckligt bra då jag räknar mig som nybörjare. (Jag har i och för sig experimenterat mycket under de månader som jag har quiltat). Jag ska göra mitt bästa men om det inte är bra nog så kan du Elisabeth skicka tillbaka bitarna till mig (även om reglerna är uppfyllda men resultatet inte tillräckligt snyggt eller avancerat).

Det jag menar är att vi ska göra ett gott arbete. Oavsett om vi är nybörjare eller proffs.
Det har förekommit en del slarv med blocken tidigare så därför måste vi vara lite hårdare med reglerna.

Ett exempel är att blocken "ska"vara 15 cm. Inte 14,8 cm. Sömsmånen ska vara minst 6 mm och inte 5. Är sömsmånen 1 cm så inverkar det inte på själva blocket. Det är viktigt för att blocken ska passa med övriga block.

Att bottenfärgen är den vi kommer överrens om. Jag gjorde fel i höstswapen och skickade iväg block med mörk botten. Jag skulle ha dom själv men tog fel bunt när jag swapade. förlåt ni som fick de mörka.

Blocken behöver inte vara avancerade i tekniken. Bara de är ordentligt sydda så inga sömmar går upp. Att det är ett tvättat bomulstyg. Att det är ett påskmotiv och att storleken är rätt.
För övrigt så gäller fritt skapande med fri teknik med påskmotiv.
Så gör du dina block och var inte orolig att dom inte ska passa in. Det gör dom alldeles säkert.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 19:27   #23
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Hejsan!

Jag är lite intresserad av att vara med och swappa har ju varit med i två tidigare swappar också och tyckt att det varit roligt.
Kan ännu inte lova något bindande dock, eftersom jag är mitt uppe i mitt ingenjörsarbete och har en massa skolarbete jag måste ha gjort så att jag hinner få examen i år

Det är ju roligt att sy lite som avslappning emellan allt jobb, men kan inte lova att jag hinner än.
Därför gör jag nu bara en intresse-anmälan

Mina åsikter om reglerna:
- Tycker att det är bra att det sätts upp klara regler för att förhindra missförstånd.
- Set med fyra tycker jag är bra! Vill man t.ex. göra en duk av blocken tycker jag att det passar bättre med 8 än 6 block. Vill man ha flera block kan man ju alltid skicka in två set till swappen.
- Tycker personligen att bakgrundsfärgen ska få vara valfri.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 19:07   #24
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Hej Igen Alla Swappare,
Kunde inte hålla mig utan jag gjorde 4 block idag, Vi har ju inte bestämt bakgrundsfärg heller, men om det går bra med dem jag gjort så finns de att titta på under swap på min sida.
Ni får gärna ge mig feedback på dem.
Hälsningar från Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 11:46   #25
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Pysseltant skrev:
Hej Igen Alla Swappare,
Kunde inte hålla mig utan jag gjorde 4 block idag, Vi har ju inte bestämt bakgrundsfärg heller, men om det går bra med dem jag gjort så finns de att titta på under swap på min sida.
Ni får gärna ge mig feedback på dem.
Hälsningar från Ingrid
Hej Ingrid!
Så söta kycklingar du gjort. Jag tycker vi kan ha valfri bottenfärg. Så för mig så passar dina alldeles utmärkt.

Ska vi bestämma valfri bottenfärg?
Vad tycker ni andra??
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 14:24   #26
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej

Ja det låter bra med valfri bottenfärg, (tycker jag som inte riktigt vet vilken som egentligen är bottenfärgen på de olika teknikerna, på t.ex. en delad nioruta som jag precis har lärt mig att göra på min quiltkurs).

Jag tycker också att kycklingarna var gulliga, är de gjorda med brodermaskin?

Mvh Rose-Marie
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 14:33   #27
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Valfri bottenfärg tycker jag. Och visst är Ingrids kycklingar jättesöta!
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 15:23   #28
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag tycker &så att botten färgen kan vara upp till var & en.
vilka underabara små kycklingar du gjort Ingrid.
ÅsaS
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 17:09   #29
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Jeg önsker en god swap til jer, jeg deltager ikke denne gang, for jeg har lige startet et nyt projekt op, hvor vi vil sy 30 sengetäcken til barn på humanitäre hem "Julemærkehjem" i DK. I kan läse mere på www.patchwork.dk under "projekter".
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 17:47   #30
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Citat:
Broderinovisen skrev:
Hej

Ja det låter bra med valfri bottenfärg, (tycker jag som inte riktigt vet vilken som egentligen är bottenfärgen på de olika teknikerna, på t.ex. en delad nioruta som jag precis har lärt mig att göra på min quiltkurs).

Jag tycker också att kycklingarna var gulliga, är de gjorda med brodermaskin?

Mvh Rose-Marie
Hej Rose-Marie, Ja kycklingarna är gjorda i brodyrmaskin, den som är i äggskalet har jag stygnsatt själv och den andra har jag fått.
Hälsningar från Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons