Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-07, 17:50   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Kniven skär inte bra - remsan rullar in sig i sömmen?!

Jag har en bra coverlock härhemma. Den är några år men fungerar bra och sköts enligt konstens alla regler

Men- trots ny kniv och nyslipade knivar så skär den väldigt dåligt?! Det är som om den "rullar upp" den avskurna biten/remsan och så hamnar den i den i sömmen istället, blir tjockt och fult såklart. Den skär alltså men "taggigt" och så hamnar det gärna i sömmen...

Jag har lusläst beskrivningar och skruvat och kollat inställningar...Inget hjälper!

Vad 17 kan det vara? Någon som vet?!
Just nu sitter jag och håller i remsan som blir när jag syr, när jag syr, men det finns ju bättre ställen som ena handen kan behövas på ibland....

Tillägg: Ja, jag syr vanlig 4-trådig overlocksöm, inte rullsöm alltså...

Senast redigerad av Nefertari den 2013-01-07 klockan 17:51. Anledning: Tillägg
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 17:57   #2
Gumpis Gumpis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 13
Min overlock är superbra men det har hänt att det blir som du beskriver men det är bara i vissa tyger så jag tror att det kan bero på tyget.
Gumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 18:03   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Men grejen är att den inte gjort så förr?!

Då skar den i alla tyger- tunna som tjocka- fantastiskt fint! Nu är den såklart extra kinkig ju tunnare tyg, men det tjorvar så där även på interlock, vanligt bomullstyg, inte bara vanlig jersey....

Men så blev kniven slö så jag lämnade in den på slipning och köpte en extra.(originaldel). Monterade den supernoga...Först funkade allt bra. Sedan började den göra så här!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 18:47   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Sitter skräp runt kniven. Städa.
Sitter kniven fast ordentligt. Kan den ha skakat loss.

Lämnade du in kniven på ett riktigt sliperi som kan slipa dessa knivar.

Du ska få en länk till ett som jag antlitat som gör ett jättebra jobb.
http://www.slipkliniken.se/contents/sv/d47.html

När jag har lämnat in så har det kostat bara ett par 10r stycket och har blivit bättre än nyskick.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 22:11   #5
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Tack för råd!

Kniven och allt runtomkring är rengjort. Jag har lossat den och skruvat tillbaka och minutiöst kollat att det sitter som det ska. Har faktiskt gjort det ett flertal gånger tidigare, och nu ytterligare en gång, för säkerhets skull...

Sliperiet är ett äkta sliperi som vet vad de gör, så de litar jag på. Dessutom var ju knivarna bra först...plus att en av knivarna var ju helt ny....och inte slipad där..men det är likadant med den..!

MEN- inget av ovanstående har alltså hjälpt- problemet kvarstår, så vad gör man då- service?! Kan det vara den fasta kniven? Den som i princip inte ska kunna bli dålig?! (hoppas inte det- den lär kosta multum...)
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 22:14   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Förresten, sliperiet lät intressant, att man kan skicka och slipper åka dit. Men hur betalar man? Via mobilen?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 06:46   #7
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Hur sitter den undre kniven i höjd. Om du vrider på handhjulet och ser på knivarna, går dem ihop tillräckligt? Om inte, justera höjden på underkniven.
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 06:47   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ja, jag tror det kan vara den fasta kniven som också behöver en slipning. Båda behöver vara vassa, för att fungera bra.
Eftersom jag bor i Stockholm har jag inte skickat några knivar utan besökt företaget. Men du kan ju ringa och kolla hur man betalar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 19:43   #9
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
De verkar gå ihop, de båda knivarna...så jag tror inte att det är det. Ska kolla en gång till för säkerhets skull dock.


Den sk. fasta kniven vet jag inte ens om jag kan ta bort själv...? I bruksanvisningen står att den är gjord i specialstål som man i princip inte ska behöva slipa någon gång.

Jag har en Elna 745 coverlock (femtrådig).

Någon som vet något om hur man ev då kan slipa den fasta kniven? Man måste ju få loss den....
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons