Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-03-09, 14:17   #1
Mee86 Mee86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Skillnader på tyg??

Helt ny på detta med att sy så lär mig fortfarande mycket. Jag har beställt massa olika tyger nu i några dagar. Idag fick jag hem Ottobre och blev lite tveksam. Vad är skillnaden på alla olika tyger??
Jag har trikå och bomullsvoilé och vanligt 100% bomullstyg.

Tänkte sy ett par byxor till min dotter på 9 mån och då står det att jag ska använda bomullsjersey? Vad är det egentligen? Har ett tyg köpt på Ohlssons tyger som kallas Trikå. 95% bomull och 5% lycra. Funkar det att sy i detta?Tänkte även göra en mössa av detta men där står det "smal och bredrandig bomullsjersey elasticitet 30%" ?! Står ju inget om detta?

....hjälp?
Mee86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 14:57   #2
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Ett trikåtyg kan du mycket väl göra både byxor och mössa i om det i mönstret står bomullsjersey. Det viktiga är att elasticiteten finns i tyget.
Det som händer är att byxorna/mössan kan kännas lite större eller mindre än vad som är tänkt beroende på hur mycket det skiljer i elasticitet mellan tygerna. Men det borde vara marginellt och gå hur bra som helst.

/Malin
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-09, 18:02   #3
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Är själv nybörjare men jag har börjat lära mig det grundläggande iallafall olika tyger har olika egenskaper. Man delar upp det i två huvudgrupper: vävda och trikå, trikå är "töjbara", de är sånt man t.ex. syr t-shirts av och det formar sig efter sin kropp. sen finns det olika typer av trikåtyger, olika tjocklek, töjbarhet osv.osv
Vävda tyger är stela, och formas dörför inte efter kroppen om man inte lägger till insnitt. Alltså "veck". Blusar och skjortor är exempel på vad man kan sy med vävda tyger.
Detta är det mest grundläggande, mitt tips är att du går till en tygaffär och klämmer och känner på alla tygeroch själv då känner vad som kan vara skönt att ha på sig. Fråga personalen, osv. Studera även dina egna kläder, vad de är gjorda av.
Hoppas dethär hjälpte, om jag misstagit mig i nån punkt får ni andra gärna rätta mig eller komplettera
Ps.jersey är trikåtyg
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 08:13   #4
Mee86 Mee86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Tack för svaren! Har faktiskt börjat gå på magkänslan nu Min sambo (som för övrigt inte kan någonting om det här med sy) sa "men känn på tyget och känns det som du kan sy ett par barnbyxor av det så gör det"

Så kommer sy en mössa av det bruna molntrikåtyget jag köpte på Ohlssons tyger. Inte vet jag om det är rätt tyg att sy av men det kommer nog funka bra ändå.
Mee86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 13:28   #5
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Du skriver att till en mössa behöver du ett tyg med 30% elasticitet. Det betyder att du skall kunna töja tyget minst 30% på bredden.
Mät ut 10 cm på ditt tyg greppa (gärna dubbelt tyg) och dra ut det mot en linjal.
Kan du töja dessa 10 cm till minst 13 cm har tyget den elasticitet som krävs för att du skall kunna sy din mössa.
På vissa mönster finns det "ritat" en stapel hur mycket tyget skall kunna töja sig.
Då kan man hålla tyget mot kuvertet och jämföra.
Det är på bredden det skall töja sig, en del tyger töjer sig också på längden, (4-vägsstretch)
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 14:05   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det har precis varit en länk om tyg och nybörjare kolla in den så får du massor av tips, som kan vara till nytta för dig.
http://www.sysidan.se/forum/showthre...755#post165755
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons