Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-09, 20:37   #1
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Hur syr man en kravatt?

Hej, hittade detta eminenta forum när jag sökte efter mönster. Vogue, Butterick och McCalls hittar jag hemsida för men finns varken Stil eller Burda så att man kolla mönster online ?

Håller på med ett bröllop, brud, två tärnor och tre näbbar. Vill sig inte bättre än att jag måste sy kravatter också så att de matchar tärnorna.

Finns mönster på detta ? Eller är enda utvägen att köpa en på öppet köp, rita av och sen lämna tillbaka.

Tacksam för svar.

/Mikael
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-09, 20:59   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Mönster finns att köpa på nätet på div hemsidor, men det är sällan det finns mönster utlaggda som är gratis att bara använda.

Stilmönster hittar du här:
www.neuemodestil.dk

SKulle inte tro att det är uppskattat att du ritar av ett mönster och lämnar tillbaka på öppet köp heller... förpackningen är ju öppnad och du har svårt att bevisa att du inte har ritat av det.

Du kan inte konstruera mönster själv? utgå från en kavaj?

Senast redigerad av johannajanzen den 2006-01-09 klockan 21:06.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 05:53   #3
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Hej, en sån där kravatt brukar man ju köpa lös, får väl helt enkelt bara titta hur den ser ut och sen rita en egen.
Inget konstigt i att kopiera kläder så länge man inte gör det till en industri. Men för eget bruk gör jag det med gott samvete. Fast visst, oftast rör det sig om att man har ett par favoritjeans eller så och sedan syr kopior istället för att köpa flera par, de kostar ju ibland tusenlappar.

Slipsmönster hittar jag att köpa men en kravatt (ascot) är ju lite annorlunda i formen....
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 10:59   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Kan ekänna att jag också ritar av favorit jeansen... iaf när modellen är borta från butiken.
Hoppas du får fler svar från andra här på forumet som kan hjälpa dig.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 11:56   #5
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Hej! Ska se om jag kan förklara hur du syr en kravatt...

Börja med en rektangulär bit tyg, ca 140 cm x 35 cm. Vik på längden räta mot räta, och sy längs den långa sidan, och sy kortsidorna spetsiga. (Glöm inte att lämna en bit öppen...) Vänd det hela så att rätan är utåt, och sy ihop den lilla öppningen.

Lägg några veck på mitten av kravatten, så att bredden blir 6 cm. Sy ner dessa veck genom att sy en söm tvärsöver kravatten mitt på, och en söm på samma sätt på varje sida om mitten, 14 cm ifrån. Dvs, den smala biten på kravatten, med vecken, är de mittersta 28 cm.

Hör av dig om något är oklart... lite svårt att förklara ibland...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 14:02   #6
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Såhär blir resultatet:
Bifogade bilder
 
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 15:33   #7
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Hjälp hur syr man en kravatt

Hejsan,
Jag ger mig inte in på sömnadsbeskrivning men en sak som är viktig är att mönstret sätts ut diagonalt på tyget så trådriktningen på slipsen blir sned,annars blir det ingen stretch runt halsen och den formas dåligt vid nacken.
Sen beror det på materialet men ett tunt vilselin med stretch är bra att pressa fast. så blir det lite stadga i slipsen.

Lycka till mvh Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 15:54   #8
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Till skillnad från vanliga slipsar, så brukar man faktiskt inte klippa ut kravatter på diagonalen. Den knyts ju inte på samma sätt som en vanlig slips, så därför behövs det inte. Mellanlägg är inte heller nödvändigt, du kan ju se om du tycker att det behövs. Jag har sytt kravatter i både syntettyger och siden, och har inte använt mellanlägg till någon. (Inte heller de köpta kravatter jag tittat på har haft mellanlägg.) Men det är ju som sagt en smaksak.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 19:04   #9
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Tusen tack Alexandra, Katharina och Johanna. Vilken supersite detta var !

Imorgon får jag t o m låna ett kravatt-mönster på Sidencarlson som inte längre finns till försäljning ! Måste vara Sveriges bästa butik det !

Har lagt denna sida som favorit och kommer att återkomma till den flera ggr. Kanske jag kan hjälpa till någon gång om någon har frågor om fest- och brudklännigar. Det är ju det jag sysslat med som lukrativ hobby vid sidan om mitt jobb sedan snart 20 år nu.

/Mikael
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 19:07   #10
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Hjälp hur man syr en slips,

Heisan,

Jag utgick från att det var fråga om slips ,men det var ju en kravatt det var fråga om, nåja alla råd är ju bra i alla fall, kanke det blir en slips i nästa projekt

mvh Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 18:47   #11
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Färdig !

Fick ju tag i ett gammalt vogue-mönster och sydde den häromkvällen. Blev ju kanonfint.

Men tycker den verkar så liten ! Var inga storlekar på mönstret utan det verkar vara one-size.

/Mikael
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 08:44   #12
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Hur knyter man en kravatt?

Citat:
alexandrabrinck skrev: Visa inlägg
Till skillnad från vanliga slipsar, så brukar man faktiskt inte klippa ut kravatter på diagonalen. Den knyts ju inte på samma sätt som en vanlig slips, så därför behövs det inte. Mellanlägg är inte heller nödvändigt, du kan ju se om du tycker att det behövs. Jag har sytt kravatter i både syntettyger och siden, och har inte använt mellanlägg till någon. (Inte heller de köpta kravatter jag tittat på har haft mellanlägg.) Men det är ju som sagt en smaksak.
Jag ser att en kravatt är inte samma sak som en slips, så hur gör man knyt på en kravatt och hur beräknar man längden runt halsen när man syr den?

Senast redigerad av hienohelma den 2009-04-02 klockan 09:33.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons