Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-05, 19:55   #1
pgh1973 pgh1973 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 21
3-fas maskin?

Jag har hittat en Pfaff 417 3-fasare. Kan man byta motor till en 220 och ändå få den till att funka bra? Har en 138 också med 220-motor, använda den motorn kanske?

//Pär
pgh1973 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 18:48   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Om det går att byta motor, har jag ingen aning om, men troligtvis ska det kunna gå.
Ett annat alternativ är att kontakta en elektriker och få draget en trefas-kabel från proppskåpet.
Så har jag fått det gjort till min Gamla Pfaff
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 19:00   #3
pgh1973 pgh1973 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 21
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Om det går att byta motor, har jag ingen aning om, men troligtvis ska det kunna gå.
Ett annat alternativ är att kontakta en elektriker och få draget en trefas-kabel från proppskåpet.
Så har jag fått det gjort till min Gamla Pfaff
Var det dyrt att få 3-fas?

//Pär
pgh1973 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 19:21   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Det handlar ju om den kraften som ges maskinen för att få igång den. Även utan motor skulle du kunna få igång maskinen genom att bara vrida på ratten/hjulen.

Enfasmotor kan du koppla till din maskin.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 19:23   #5
pgh1973 pgh1973 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 21
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

Det handlar ju om den kraften som ges maskinen för att få igång den. Även utan motor skulle du kunna få igång maskinen genom att bara vrida på ratten/hjulen.

Enfasmotor kan du koppla till din maskin.

MVH
Sant. Jag tänkte på att dagens 220-motorer kunde leverera den kraft som krävs och så att den räcker. Mitt val står mellan att byta motor till 220 eller fixa 3-fas i huset. Vilket är billigast?

//Pär
pgh1973 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 21:05   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag tror att det finns en del gamla inlägg som handlar om att byta ut trefasmotorn till enfas. Det finns förstås en del viktiga detaljer att tänka på. Kan någon minnas vem det var som tipsade om att köpa motor från England?

Det är inte alltid som det går att dra in 3-fas i en lägenhet, huset måste först ha det indraget. Sedan blir det elektrikerjobb och ledningsdragning och det kostar nog sina modiga slantar.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 21:35   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det kostade mig bara ett par hundra att få draget trefas från proppskåpet.

Trefas finns redan i proppskåpen, spisen går på trefas
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 22:57   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
I mitt hus finns inte trefas i proppskåpet, men däremot i den gemensamma tvättstugan. Jag kan få trefas om jag bekostar dragning till lägenheten av trefas + dragning från proppskåp. Huset är byggt 1964.
En klasskamrat kunde inte få sin 3-fas industrimaskin installerad för att hennes hus i centrala Stockholm inte hade 3-fas alls.
Så det är inte så enkelt och billigt överallt.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 08:57   #9
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Moderna maskiner har nu nästan uteslutande servomotor. Det finns en del fördelar, de drar mycket mindre el, de är starkare, mycket tysta, och har mycket exakt kontroll, det är enkelt att byta motor. Det enda som du bör ha är vanligen en borrmaskin 3 vagnsbultar,en skiftnyckel, och en ny rem.

Resultatet blir ofta mycket bra en gammal gedigen metallmaskin, som drivs av en nyare servomotor, är nog ganska oslagbart, det bästa av två världar upplever jag. Om servomotorerna sedan håller i 60 år och uppåt som vissa kopplingsmotorer gjort är däremot en öppen fråga..

Kontakta mig om du vill ha hjälp.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 13:28   #10
pgh1973 pgh1973 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 21
Citat:
klas skrev: Visa inlägg
Moderna maskiner har nu nästan uteslutande servomotor. Det finns en del fördelar, de drar mycket mindre el, de är starkare, mycket tysta, och har mycket exakt kontroll, det är enkelt att byta motor. Det enda som du bör ha är vanligen en borrmaskin 3 vagnsbultar,en skiftnyckel, och en ny rem.

Resultatet blir ofta mycket bra en gammal gedigen metallmaskin, som drivs av en nyare servomotor, är nog ganska oslagbart, det bästa av två världar upplever jag. Om servomotorerna sedan håller i 60 år och uppåt som vissa kopplingsmotorer gjort är däremot en öppen fråga..

Kontakta mig om du vill ha hjälp.
Har letat lite efter motorer. Har fått lite el-info nu, knappa tusingen för att få 3-fas i huset. Frågan är om jag kan matcha detta med en ny servomotor? Kan tänka mig att lägga till lite för ny motor. Frågan är var jag kan köpa motor. Tips?
pgh1973 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 15:17   #11
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Här får du tag i både motor och rem också:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_od...motor&_sacat=0
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 17:03   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bara 1 tusen? satsa på 3 fas isåfall! var glad!
inte alla bor i hus som har 3fas. Om jag skulle få för mig att vilja ha 3fas så måste det dras i hela trapphuset nerifrån huvudcentralen om det alls går för elrören kan vara för smala för det. Och ändå är vårt el nyrenoverad sen 1 år (visserligen intakta elrör de har inte fräst upp väggarna). Har de då beslutat att inte dra 3fas då är det nog ingen idé.

Så det är definitvt något att tänka på om man köper industrisymaskin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 11:42   #13
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Ja som sagt är det inga problem att byta till enfasmotor, det är bara att det kostar en slant. Men det går ungefär lika bra med en gammal trefas kopplingsmotor, om den inte är väldigt sliten, för då är de lite svåra att kontrollera, att köra långsamt med etc.

Pär jag har en som jag kanske kan avvara, annars finns de på ebay.co.uk liksom du tidigare fått tips om, kanske allra billigast beroende på fraktkostnad. Men om du inte använder den så mkt skulle jag säga att det går lika bra med den gamla kopplingsmotorn som sitter på.

Men jag har själv bytt min huvudmaskin till servomotor, det är härligt att slippa det ständiga oljudet, att få perfekt kontroll etc. Om man använder den ganska mkt.

Du kan kontakta mig genom att gå till annonser där har jag lagt ut en annons om att jag säljer industrisymaskiner den 25:e feb.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-10, 22:49   #14
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Ifall du vill beställa från en svensk affär (och kanske även få lite hjälp?) kan jag rekommendera indukta. Jag har beställt lite reservdelar till min Singer därifrån och är väldigt nöjd. Väldigt trevlig personal som va snabb med att svara på mail och gjorde sitt bästa för att hjälpa mig.
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons