Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-12-16, 10:35   #1
harrieth harrieth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
nybörjare

jag är en nybörjare och har en brother innovis 1500D, kan man spara ner gratisbroderier på USb och föra över det till maskinen utan nåt broderiprogram,,
harrieth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 10:59   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
D måste se till så de har rätt filformat i så fall. Annars vill din maskin inte läsa in broderierna.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 11:20   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det bör du kunna om broderierna har rätt format och rätt storlek.

För delen med program är att du kan ladda format som inte passar din maskin och konvertera det så att det passar, Sedan kan du ändra storlek på broderiet och flytta det ramen lägga till text m.m. om du har program. Visserligen går det att ändra storlek lite maskinen och det går att flytta broderiet inom ramen. Minskar du eller ökar i maskinen ändrar du inte antal stygn om du gör det i maskinen. Gör du det i program så anpassas antal stygn efter storlek.
Har du inte program kan du inte välja vilket tyg du ska sy, så att täthet och understygn blir det som är bestämt från början. Vilket kan göra att broderiet inte blir helt bra. Tygets egenskaper och broderiets täthet och understygn bör stämma överens med broderiet.
Sedan är det viktigt att ha mellanlägg när du broderar. Fasta tyger har du mellanlägg under, När det gäller lösa tyger behöver du ha mellanlägg under och vattenlösllig plast över. Detta för att inte borderiet kan försvinnna ned i tyget.
Jag använder mellanlägg till allt jag brodera utom när jag broderar på quiltsandwich och disktrasor. Det där med mellanlägg är en helt vetenskap.

När du börjar brodera så brodera på sånt du har råd att misslyckas med.
Tänk på att det tar tid att lära sig. Jag har hållit på i fyra år men är långt ifrån fulllärd.

Välkommen in i broderiträsket. Bli inte orolig om du drabbas av akut broderifeber( den yttrar sig så att man bara vill brodera hela ens vakna tid.)

Maskinbroderi kräver mycket tråd olika färger, då det är stor risk att man blir trådsamlare som aldrig blir nöjd hur mycket tråd man än samlat på sig, vill man ha mer. För just den färgen man vill ha saknas, även om man har 600-700 färger.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 11:30   #4
harrieth harrieth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
tack, jag har ju sytt( broderat) de motiv som finns färdigt i maskinen, men har ju sett att det finns många gratismotiv att ladda ner,,hur vet man vilken filtyp man måste ha,,,
harrieth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 11:53   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Hej Harriet

välommen in i brodyrvärlden.
din maskin är ju en Brother och dem använder filformatet PES, om du tittar på en fil som du har i din dator så heter den tex flicka.pes. det är en fil du kan lägga på ditt usb o stoppa in i maskinen. men om brodyren heter flicka.jef, så kan din maskin inte brodera i det formatet. då behövs ett brodyrprogram. i ett program av den enlaste varianten kan du inte bara convetrera jef filen till en pes, utan du kan förstora och förminska, spegelvända, byta färger, lägga till text, kombinera flera brodyrer mm.

det finns ett bra och billigt program som heter embird. det kan man ladda ner en prova på version innan man köper jag tror det första programblocket kostar ca 1500 kronor och finns även svensk översatt om du vill ha det så. sedan kan man bygga ut i flera delar när intresset ökar.
vi har en superbra tjej här på forumet som heter Monika. hon har en sida som hmm heter tror jag ateljekreativ, där hon ppå svenska ger lektioner i embird både gratis varianter o köpvarianter. där kan man även köpa programmet i svenk tappning, annars så googla på embird, det är det mest prisvärda alternativet och ett bra program att börja med.

som Bila skrev så finns det risker med maskinbrodyr hehehe

Önskar dej lycka till och håll oss gärna uppdaterade om dina framsteg o ställ dina frågor
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 13:48   #6
harrieth harrieth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
tack för välkomnandet,,,,kul att så många engagerar sig i lilla mig, jag ska kolla upp alla råd och självklart kommer jag att berätta hur det går, synd bara att den där JULEN tar lite tid från mina intressen men jag ska nog hinna smita undan lite o bara gotta mig i all ny info,,,
harrieth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 21:18   #7
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Säger som Pulvertroll, varmt välkommen till broderiernas magiska värld!

Har precis broderat lite, och jag kommer på mig själv med att jag fortfarande sitter och förundras av magin våra maskiner skapar.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 21:25   #8
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Visst är det kul att brodera. O man behöver inte följa färganvisningarna. Det är roligare att hitta på egna färger. Även barnbarnen har broderat.
De är befriade från den gängse färgsättningen och lär sig snabbt att byta tråd.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-17, 17:57   #9
harrieth harrieth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
hej igen,,, jag skulle behöva lite råd om vad för mellanlägg man ska ha,,tänkte försöka brodera lite tomtar på frotte´
harrieth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-17, 18:12   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag brukar köra vattenlösligt vlieslin under och vattenlöslig plast över.
Jag brukar spänna den vattenlösliga vlisen i ramen och limma på handduken med temporät spraylim på den vattelösinga vlieslinet. Sedan brukar jag använda tråckelfunktionen och tråckla fast hannduk och mellanlägg innan jag börjar sy.

Att spänna en tjock handduk i ramen är svårt, där för använder jag min metod. Det vattenlösliga gör att jag slipper mellanlägg på den färdiga handduken.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-17, 18:36   #11
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Bila har en bra metod absolut.

jag tycker inte det är svårt att spänna handduk i ramen.
om jag ska göra ett glest motiv så brukar jag använda mej av thermo film som upplöses i värme strykgärn eller hår tork, med glest menar jag typ text för då blir det pilligt med rivbart underlägg. (under brodyret)
men om det är en hel figur som bildar en enhet använder jag hellre det billigare rivbara pappret det kommer inte synas samt ger bättre stadga på frotte. men ovan använder jag alltid solvy. är det mycket satingstygn så använder jag dessutom entjockare solvy så stygnen håller sig fina efter många tvättar. det löses upp i vatten så det spelar ingen roll. men ger lite olika finnish på brodyret.

det finurliga med maskinbrodyr är att prova sig fram till en metod man känner funkar o man trivs med, det finns inga rätt eller fel, bara där man känner sig bekväm o blir nöjd med resultatet.

tag gärna en skräphandduk o brodera samma motiv på samma handduk på olika sätt för att hitta så som du känner passar dej o din maskins förfarande bäst
lycka till
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 10:00   #12
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Jag håller med Pulvertroll, testa dig fram. Jag spänner också alltid fast handduken i bågen, för då tycker jag att det blir bättre. Jag använder mig av ett kraftigare underlägg till frotté, jag tycker att det blir mest hållbart efter x antal tvättar.

Just det jag använder givetvis solvy på översidan. Den kan man däremot med fördel tråckla/fix fast på handduken enligt mig.

En liten guidning kan du hitta här från Embroidery Library. Här finns en massa fina tips och trix, på allt möjligt.

http://www.emblibrary.com/EL/ELProje...ategory=Towels
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 16:24   #13
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag håller helt med de andra man ska testa sig fram. Olika maskiner funkar på olika sätt. Jag spänner alltid handdukar i ramen och har antingen rivbart under eller ingenting alls. Över har jag alltid vattenlösligt typ solvy.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons