Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-12-16, 10:35   #1
harrieth harrieth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
nybörjare

jag är en nybörjare och har en brother innovis 1500D, kan man spara ner gratisbroderier på USb och föra över det till maskinen utan nåt broderiprogram,,
harrieth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 10:59   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
D måste se till så de har rätt filformat i så fall. Annars vill din maskin inte läsa in broderierna.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 11:20   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det bör du kunna om broderierna har rätt format och rätt storlek.

För delen med program är att du kan ladda format som inte passar din maskin och konvertera det så att det passar, Sedan kan du ändra storlek på broderiet och flytta det ramen lägga till text m.m. om du har program. Visserligen går det att ändra storlek lite maskinen och det går att flytta broderiet inom ramen. Minskar du eller ökar i maskinen ändrar du inte antal stygn om du gör det i maskinen. Gör du det i program så anpassas antal stygn efter storlek.
Har du inte program kan du inte välja vilket tyg du ska sy, så att täthet och understygn blir det som är bestämt från början. Vilket kan göra att broderiet inte blir helt bra. Tygets egenskaper och broderiets täthet och understygn bör stämma överens med broderiet.
Sedan är det viktigt att ha mellanlägg när du broderar. Fasta tyger har du mellanlägg under, När det gäller lösa tyger behöver du ha mellanlägg under och vattenlösllig plast över. Detta för att inte borderiet kan försvinnna ned i tyget.