Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-06-10, 14:45   #1
Ellen-Anna Ellen-Anna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 1
Question Längre fram?

Här en fråga från ett riktigt blåbär:
Håller på att ändra en kjol från 60-talet så den passar mig. Måste korta den lite och blir lite fundersam. Jag minns min barndoms besök hos sömmerskan som puffade ut krita med en liten apparat som stod på golvet för att markera kjollängden. Sen lade hon till lite fram. För att kjolen skulle, som hon sa, "stupa" lite fram. Ett litet trix för att få den att se jämn ut, tror jag.
Är det så man gör idag? Och, i så fall, hur mycket längre fram ska den vara?
Ellen-Anna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-12, 23:07   #2
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
http://www.maryroehr.com/30-top-sewing-secrets.html
"To appear an inch taller in height and 5 pounds thinner in the hips, make skirt hems ¼” longer in the back than the front"

Annars hittar jag bara instruktioner och diskussioner om hur man får kjolarna jämna runt om. ...om man ska ändra upptill på mönstret eller ändra fållen.

Kanske sömmerskan kompenserade för det fel som uppstår om den som provar ett plagg sträcker upp sig lite extra just vid provningen?
...eller var det en modegrej? Jag tänker på hur ritade och fotograferade modeller från 50-talet ofta står med överkroppen bakåtlutad. Långsökt? Kanske, kanske inte. Någon som kan upplysa om det? Nyfiken!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 20:07   #3
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Citat:
Ellen-Anna skrev: Visa inlägg
Här en fråga från ett riktigt blåbär:
Håller på att ändra en kjol från 60-talet så den passar mig. Måste korta den lite och blir lite fundersam. Jag minns min barndoms besök hos sömmerskan som puffade ut krita med en liten apparat som stod på golvet för att markera kjollängden. Sen lade hon till lite fram. För att kjolen skulle, som hon sa, "stupa" lite fram. Ett litet trix för att få den att se jämn ut, tror jag.
Är det så man gör idag? Och, i så fall, hur mycket längre fram ska den vara?
Kanske beror det på att bysten lyfter upp, så då kompenserar man med att lägga till lite i fållen fram. Ibland så ser man kvinnor där klänningen hänger upp sig fram pga. att de har stor byst.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-16, 10:03   #4
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Men bysten borde det ju automatiskt kompenseras för när man provar. Jag har bestämt för mig att min mamma, som också sydde kläder på den tiden, sa att kjolen ska vara lite längre bak istället.
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
kjollängd, längre fram, stupa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons