Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-13, 17:07   #1
Inga-Maria Inga-Maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 5
Hjälp vid tovning

Hej alla medlemmar

Jag har precis börjat lära mig tova och jag gör det på egen hand med hjälp av lite litteratur. Är det någon som har tips och framförallt idèer till tovade saker gärna med motiv som tovas in,sys på filtplattor eller annat? Jag har försökt tova in motiv men tycker att de " flyter " ut.Jag undrar om någon vet vad det beror på?

Hoppas på svar


Inga-Maria
Inga-Maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 19:58   #2
kittykat kittykat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 19
Du kan testa att ha plastfolie ovanpå det du ska tova fast. På så sätt flyter det inte ut lika mycket. Eller rulltova i en bastmatta (eller plasttrasmatta)
Ett tips om du ska göra mönster är att tova in uppruggat ullgarn!
kittykat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 20:13   #3
Inga-Maria Inga-Maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 5
Tack Kajsa

Tack för tipsen. Hur gör jag när jag ruggar upp ullgarn.? Ska jag forma tex en figur av ullgarn och sedan rugga upp det med en borste eller?
Jag använder plast och rulltovar men jag får ändå inte mönstren bra. Kan det bero på att jag använder ull som jag fått från en bekant som har får? Merinoull kanske inte beter sig på samma sätt?

Inga-Maria
Inga-Maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 20:17   #4
kittykat kittykat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 19
Du kan använda en karda. Annars får du nog ta det du har närmast till hands, eller fingrarna
Använder du filtnål något? Då har man ju större kontroll över det man gör.
Hur olika ulltyper beter sej har jag ingen koll på ´
Hoppas du får till det, och att man får se några bilder sen!

/Kajsa
kittykat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-14, 13:15   #5
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Nu är jag inte någon van tovare men jag har grejat en del hemma, och gick en gång en kort kurs. Om jag minns rätt så lätt-tovade vi först en bottenplatta, alltså vi rulltovade ihop den lite grann med hjälp av en bambujalusi. Sen la vi på motivet i form av både kardad och okardad ull samt lätt-tvinnade ulltrådar (för skarpare streck). Först tovade vi fast motivet med fingrarna (väldigt försiktigt först, så det behöll sin form) och när det satt fast så rulltovade vi igen. Jag tror att vi t.o.m. tovade ihop varje motivdel lite grann (med fingrarna) innan vi fäste den på mönsterplattan.
Det är väl en träningssak att se när man har tovat bottenplattan lagom mycket för att motivet ska fastna. Man kan ju inte tova den för hårt.

Helt säkert spelar det stor roll vilken ullkvalitet du har, men jag vet inte så mycket om precis hur olika sorter reagerar.

Det finns en jättebra bok av Gunilla Pateau Sjöberg som jag verkligen kan rekommendera. Du kanske har sett den redan? I den finns det i alla fall bra tips på enkla saker att tova som ormar och små "smyckeskrin". Hon tar väl i stort sett upp alla tovningstekniker och hon har mycket erfarenhet.
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-14, 14:01   #6
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
hjälp vid tovning,

Hejsan,
Det finns mång sätt att fästa mönster,Du kan använda tovningsnåt som du först nålar fast motivet med (måste då ha typ superlåndyna under så att nålen inte går igenom, hålls bra på plats med nål.ullen är då torr
Du kan förtova ullen en aning så att du har en skiva sedan klippa ut motivet och tex genom typ myggnät först försiktigt tova fast motivet på plattan,mycket försiktigt i början.då du märker att det har fäst så kan du så småningom tova krafigare.Personligen tycker jag att fästa motivet med tovningsnål är händigt, du nålar in motivet med nålen och sen börjar tova med vatten och såpa och att du tovar från alla håll så att motivets proportioner bibehålls.När arbetet går att lyfta så kan du använda rulltekniken ochså också rulla från alla håll så du skall svänga arbetet med jämna mellanrum. Här är några råd bl många andra och lycka till. h. Katharina Wikholm
(Försök att hålla arbetet varmt hela tiden det underlättar)
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-14, 16:30   #7
Inga-Maria Inga-Maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 5
Tack för alla råd!

Jag ska prova mig fram för att se hur det blir utifrån de råd jag fått. Jag förstår att det krävs en hel del träning. Jag ska även låna fler böcker på biblioteket.
För er som är intressedrade av tovning så kan jag rekommendera boken Idèrik tovning av Vibeke Saetre och Marit Gulbrandsen. Boken innehåller många idèer och mallar.

Än en gång tack.


Inga-Maria
Inga-Maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons