Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-13, 10:58   #1
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Funderingar ang. stärkelse

Jag köpte en tub med verdas stärkelse häromdagen, då spraystärkelsen är något för svag för mina styva kjollinningar. När jag läst instruktionsbladet slog det mig: Borde man inte kunna använda det här när man syr väskor för att få dem styva?

Den man köper så här på tub blandar man ut med vatten till önskad koncentration,8 tsk creme till 0,5 liter vatten används till exempel för kragar, kockmössor och manschetter. Borde inte en likartad blandning ge lagom styrsel till en väska?

Enligt instruktionsbladet är det en stärkelse "av permanenttyp", dvs det borde inte ge med sig av lite vatten, så regn behöver man inte frukta. Är det någon som har provat att stärka sitt tyg när de syr väskor istället för att använda dyra mellanlägg?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 22:10   #2
lillaidisen lillaidisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 1
Thumbs up

Jag har inte provat, men ska absolut prova! Vilken roligt tips!!! Logiskt sett så torde det ju funka...
lillaidisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 16:09   #3
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag har lekt lite med stärkelsen nu här hemma och kommit fram till att det borde funka. Inför nästa väsk.-projekt tänker jag nog ta ett skräptyg, behandla det med stärkelse riktigt ordentligt och använda som mellanlägg. Återkommer med rapport när det är testat ordentligt.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 19:05   #4
kladnypan kladnypan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 40
Om du tänker tvätta väskan rekommenderar jag det inte eftersom stärkelsen går ur vid tvätt.
kladnypan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 19:58   #5
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag har nog aldrig tvättat en handväska i hela mitt liv, mer än dabbat lite för hand, och det håller den här stärkelsen för garanterat.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 20:34   #6
kladnypan kladnypan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 40
Sorry, jag visste inte att det var handväska vi skrev om. För kassar brukar man ju tvätta ibland eller? Sen vet jag inte vad dabba är men när jag tvättar mina stärkta dukar så går all stärkelse ur. Rätta mig om jag har fel eller har jag missat att det finns en dunderstärkelse som håller tvätt eter tvätt.
kladnypan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 22:02   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Ja det var handväskor det var tal om och inte kassar. Med dabba menar jag att torka med en våt trasa typ.

Dunderstärkelse vet jag inte men Verdas stärkelse på tub verkar väldigt hållbar. Enligt lappen i förpackningen är den "av permanenttyp" och ska alltså hålla för tvätt, men det tror jag man får ta med en liten nypa salt. Jag tvivlar lite på att det skulle hålla i flera tvättar.

Efter llite forskning har jag förresten upptäckt att stärkelsen man köper på tub har en innehållsförteckning som är slående likt trälim. Jag ska experimentera lite med att blanda ut trälim med vatten och se om det ger samma resultat. Återkommer med rapport på det också.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 23:15   #8
kladnypan kladnypan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 40
Var lite tydligare i dina inlägg nästa gång är du snäll. Trälim tror jag fungerar till det mesta, även silvertejp på sånt som glappar. Ni unga vet ju oftast bättre än oss gamla..
kladnypan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 23:20   #9
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 54
Tydligare än så kan man inte bli! Hon skrev väskor inte kassar, det gäller bara att läsa ordentligt.

Gördis
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 23:27   #10
kladnypan kladnypan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 40
Trälim är en typ av lim som lämpar sig bra för limning av träprodukter. Trälim var tidigare animaliska, eller byggda på kasein men är numera oftast baserade på polyvinylacetat (PVA).Kasein (från latinets caseus, ost), ostämne, är ett fosforhaltigt protein som är huvudbeståndsdel i mjölkprotein och som har förmåga att binda kalcium.

Om man tillsätter enzymet kymosin, som finns i löpe, får man kaseinet att koagulera och fällas ut som parakasein (egentligen kalciumparakaseinat) och bilda ost. Kasein som kommer ifrån surgjord skummjölk används i vissa livsmedel samt även som bindemedel i bland annat färger och lim.
Polyvinylacetat (PVA eller PVAc), bindemedel som används i bland annat lim för porösa material som trä , vissa typer av latexfärger samt som bindemedel i textilier och papper. Polyvinylacetat är en polymer och, till dess att det härdat, vattenlösligt och förtunnbart med vatten och alkohol.

Trälim av PVA tål en viss grad av fukt och kan användas både inom- och utomhus. Typisk presstid är 25 minuter för furu vid 25 °C och 65 % relativ fuktighet. För mycket fuktiga eller våta miljöer bör istället ett marinlim eller polyuretanlim användas. Ibland regnar det!!!
kladnypan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 23:30   #11
kladnypan kladnypan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 40
Stopp där!! Väskor kan vara handväskor, resväskor mm. eller hur!!??
kladnypan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 23:41   #12
kladnypan kladnypan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 40
Ville bara förtydliga: Väska, bärbar anordning för förvaring. Kan således vara även "kasse".!
kladnypan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 06:25   #13
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Oavsett om trådstartaren var otydligt eller inte så har vad hon menade preciserats minst så långt som behövs. Fler inlägg rörande hur pass tydlig man bör vara kommer i den här tråden hädanefter raderas eftersom det är utanför ämnet och inte för diskussionen framåt. Fortsätt dock gärna diskutera stärkelse och väskor.

Jimipe
Forumvärd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 09:22   #14
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Ta det lugnt mina vänner, inte behöver det börja bråkas om vilken sorts väska jag menar? Jag menar, det finns ju olika sorters hadnväskor, olika sorters resväskor och jag är säker på att man kan se två väldigt olika produkter som kasse också. Huvudpoängen här är väl ändå frågon om stärkelse för förstärkning. Jag brukar inte tvätta mina tygkassar heller för den delen förresten. Jag vet inte riktigt varför, jag har bara aldrig tänkt på att tvätta väskor och liknande. Det har väl aldrig funnits behov för det antar jag.

Hur som helst, det är PVA som är den gemensamma nämnre jag ser i stärkelsen och i trälimmet, jag tvivlar på att regn spelar en allt för stor roll, för även om det regnar ofta så blir inte väskan utsatt för direkt väta i större mängd under längre perioder, plus att limmet är i en torr miljö när det torkar.

Det här är förresten stärkelsen jag talar om:
http://herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/tv221_sv.pdf

Det är inte samma blad som ligger i förpackningen, vilket är synd för den är underbart 50/60-talsartad i såväl språk som utseende.

Här är förresten säkerhetsdatabladet också, där det står bland annat vad det innehåller:
http://app.ecoonline.se/documents/msds/285_1677980.pdf

Men som sagt, jag återkommer med mer handfast information när jag testat det här ordentligt, ska försöka att göra det under veckan om jag hinner och har ork.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons