Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-28, 00:29   #1
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
Red face mönster förvaring

ännu en sömnlös natt
så jag låg och funderade på diverse saker. varav en var hur man ska förvara sina mönster bäst. förr vek jag bara ihop dom och stoppade ner i plastfickor. men nu har jag istället börjat rulla ihop dom. för vecken som blir när man viker är så irriterande
men du vet jag inte hur jag ska förvara dom sen. just nu ligger det stora rullar lite varstans. och jag har ingen koll på dom. så. har någon nåt bra tips på hur man ska förvara alla sina rullar mönster?
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 08:26   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Magica här är ett tips,teipa ihop hushållsrullar du vet det som blir kvar när pappret är slut. Rulla ihop mönstret, stoppa in den i rullen och glöm inte att skriva vad rullen innerhåller, borde fungera i brist på annat.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 08:36   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Håller med dig om att vecken på vikta mönster är irriterande.
Jag brukar dock stryka dem med lägsts värmen på strykjärnet, innan jag avänder dom igen.
Det känns lättare för mig att hålla reda på plastfickor än rullar./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 09:21   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Håller med om att det är irriterande med vecken på mönster.
Om du vill fortsätta rulla dem, så är ett annat tips att gå till en tygaffär och höra om du kan få rullarna som blir över när tyget är slut. För det finns ju fortfarande en del tyger på rulle! Dessa kan du sen såga av i lämplig längd och förvara mönster i.

Själv försöker jag i möjligaste mån göra mig av med sånt jag vet att jag inte kommer att använda igen, och då ingår även mönster.
Mönster som jag använder många gånger däremot, brukar jag föra över på golvpapp som man skyddar golv med när man målar. Det är tjockt och bra, och tåler att hanteras mycket. Det är i och för sig svårt att nåla i, men jag brukar lägga tyngder på och sen rita med en sån där penna som försvinner efter några dagar. Hur smidigt som helst!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 09:23   #5
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Mönsterväv...

...brukar jag rita av mina mönster på.
Då slipper man klippa sönder mönstret och det kan ju vara bra om man växlar i storlek.
Då är det bara att rita av en annan storlek på det oklippta arket.
Skulle det bli veck på mönsterväven är det bara att stryka ut det.

// Malin
Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 11:07   #6
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Malin...vad menar du med mönsterväv? Vad är det?

Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 15:31   #7
Zephania Zephania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 35
Visst stör vecken som kommer när man viker mönstren, men jag tycker att det är smidigt ändå att ha mönstren i kuvert, för det är lätt att hålla reda på när man på kuvertet kan skriva vad det innehåller.
Zephania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 15:45   #8
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag tycker inte att vecken stör så mycket. Jag har alla mina mösnter i plastfickor och så en bild på så man ser vad det är. Mönstrena är sedan sorterade i pärmar efter klänningar, kjolar och så vidare. Då är det ju så lätt att hitta det man letar efter.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 16:58   #9
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag förvarar mina silkespappers mönsteri A3 plastfickor i en A3 pärm.
a3 formatet gör att man inte behöver vika dem lika mycket.
Mina mönster gjorda av brunpapper har jag slagit hål i och förvarar dem hängandes i snören på en mönsterkrok jag fått ifrån skolan.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 18:04   #10
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Tygbit

Som många andra förvarar jag också mönster i plastfickor som jag sätter in i pärmar. Jag brukar också klippa ut en bit av det tyg jag använt till ett visst mönster, och lägga in i plastfickan.

När jag sen ser tygbiten vet jag precis vilket mönster som ligger i plastfickan.
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 19:06   #11
Angelica11 Angelica11 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 26
Jag viker också ihop mönsterna och lägger dom i plastfickor som jag sedan skriver på vad det är för mönster och sätter i en pärm. Visserligen stör jag mig också på vecken, men pärmarna tar minder plats än rullarna.
Angelica11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-01, 23:41   #12
samvatt samvatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 25
Ja så sant, ni är duktiga. Jag tänker fortsätta på Annika Strömd.. om tygrullar,och en som jag tycker bra förvaring för dessa rullar.Finns en bild i min profil så ser ni vad jag menar.Detta är ett kartställ, brädden bestämmer man själv,jag har vävkäppar på mitt.Och så är det en tunn ribba skruvad för att dom inte ska glida isär. Lycka till.

Senast redigerad av samvatt den 2005-03-01 klockan 23:58.
samvatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 08:37   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag förvarar mina mönster i plastfickor i pärmar, kastar aldrig någon ting.
Jag vill bara berätta att jag fått ärva liknande pärmar efter min farmor. Hon gjorde som
Ouit skrev klippte tygbitar och la med i plastfickorna.
Jag känner igen flera av tygerna som klännigar och badrockar som min farmor sytt åt mig och mina systrar när vi var små.
Det är jättekul att det finns kvar tycker jag.
mvh Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 16:51   #14
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag tror att det är fjärde gången jag skriver om en av mina skoluppgifter... Men i alla fall. I en kurs jag läser som heter teknik och design ska vi skapa en produkt så jag tänkte att jag kunde göra någon slags mönsterförvaring.

I den här diskussionen finns det ju massor med bra tips och ideér, men om ni kommer på något som ni tycker är nödvändigt för mönsterförvaring så kan ni väl skriva det så kan jag försöka tänka på det.

Och en sak till om ni har kort eller något på hur ni förvarar era mönster så vore jag jättetacksam. Man ska nämligen göra en lite fältstudie och samla in bilder...

Det var nog allt för nu
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 14:53   #15
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Välanvända mönster klipper jag ut i något vikvänlig tyg, då kan man praktiskt förvara det och snabb plocka fram det utan irriterande veck.
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons