Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-04, 11:48   #16
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Nu tror inte jag att det går att få bort en redan befintlig mögelfläck. Där har ju sporerna redan fått grepp i materialet.
Men att stoppa ett mögelangrepp går utmärkt med klorin. Det har dock en blekande effekt så där måste man vara mycket försiktig.

Hör med en konservator som restaurerar gamla textilier (museum). Dom bör veta vad man gör.

Att alkohol skulle ha den effekten tror jag däremot inte fungerar. Men det är vad jag tror och fel kan man ju alltid ha.

Det är intressant att få veta vilket svaret blir för skulle det fungera med alkohol så blir nog många glada. Tänk så mycket man kan rädda då.

Bra att veta är att i en sur miljö så är det inte mycket som trivs eller växer. Så vinäger, ättika o liknande preparat är bra att ta till om man vill få stopp på svampväxt.
Tex. fotsvamp o nagelsvamp

Eller skorv på barnhjässor (filmjölk) o torsk i munnar men där funkar vichyvatten perfekt.


ElisabethS

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-10-04 klockan 11:53.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 13:31   #17
trixie_lee trixie_lee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 9
Nu har jag kört Galltvål och Vanishpulver om vartannat några gånger och fläckarna är så gott som borta..
Testade alltså aldrig filmjölksmetoden då det var lite svårt att lägga bara vissa delar av barnvagnsklädseln i blöt.
Vet inte säkert att det var den som gjorde susen, men jag vill ändå gärna slå ett slag för Galltvålen: naturlig, miljö- och hudvänlig o effektiv mot det mesta!
Jag gnuggade in tvålen, lät sitta ett par timmar och körde sen i tvättmaskinen. (med tvättmedel och Vanish)
/anna
trixie_lee är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons