Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-16, 16:31   #1
SiriM SiriM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 4
Hjälp med klänning utan dragkedja

Hejsan!

Undrar om någon vet om det går att sy en klänning utan dragkedja i ett tyg utan stretch? Har alltid avskytt att sy i dragkedjor och skulle gärna slippa det.

Klänningen skall sitta tight över bysten och midjan och jag kommer därför inte kunna dra den över höfterna, utan kommer behöva dra den över huvudet.

Jag hade inte tänkt ha några ärmar utan ett par centimeter breda axelband, "vanliga" eller halterneck. Den får gärna ha lite bar rygg, men inte mer än att jag kan ha en axelbandslös bh under (alltså inga urringningar ända ner till midjan).

Någon som har någon idé om modell och om det jag vill åstadkomma ens är möjligt med det tyget, eller om jag måste sy en dragkedja? Har kollat runt på simplicity etc men inte hittat någon klänning utan dragkedja.

Tacksam för hjälp snart!

Senast redigerad av SiriM den 2011-04-16 klockan 16:45.
SiriM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 16:50   #2
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Kanske du hittar något här:
http://www.svenskamonster.nu/shop/de...hp?cPath=21_22

Va tror du om en omlott klänning?
Lycka till!
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 17:08   #3
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Thumbs up Klänning

Tyvärr får du nog sy i en blixtlås om den ska sitta tajt. För du är väl smalare om midjan än över axlarna, det räcker med en blixtlås i sidan. Annars får det bli knappar. Blixtlås är bara en träningssak, sitt och träna och sy blixtlås på en bit tyg några gånger. Så ska du se att du snart fixar det.
Lycka till!
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 17:26   #4
SiriM SiriM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 4
Mm, gissade att det skulle bli tvunget att vara blixtlås, men man kan ju alltid hoppas!

Har i alla fall bra beskrinvningar på blixtlås, men hädanefter skall jag nog försöka hålla mig till tyg med stretch, det passar mig som vill att det ska gå snabbt och lätt.

Men tack för svaren!
SiriM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 20:06   #5
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Kanske det skulle gå om du gör smock i ryggen. Men det får ju vara över hela ryggen då. Annars måste du ha blixtlås. Dock syr jag väldigt många saker utan blixtlås. Jag brukar sy högersidan, och sedan nåla tätt tätt, och prova om jag får på plagget. Väldigt ofta fungerar det. En enda gång blev det så tajt, att jag inte fick på toppen, men annars har det gått bra, när jag har provat först . Ska det vara väldigt tajt, går det dock inte.
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 21:12   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
SiriM skrev: Visa inlägg
Mm, gissade att det skulle bli tvunget att vara blixtlås, men man kan ju alltid hoppas!

Har i alla fall bra beskrinvningar på blixtlås, men hädanefter skall jag nog försöka hålla mig till tyg med stretch, det passar mig som vill att det ska gå snabbt och lätt.

Men tack för svaren!
Prova nmed ett strechigt kryss i ryggen!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 10:07   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det finns ju många alternativ till dragkedja. Knappar. dragsko, knytning, resår, smock osv. Dragkedja är dock det som ger minst synlig påverkan på plagget. Jag skulle nog också föreslå att du ger dragkedjesömnaden några försök till, men, tror inte att du tvunget måste ha dragkedjor i.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 17:50   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske istället för blixtlås kan du använda häktor? Finns ju på band så man behöver inte sy dem en efter en.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 18:46   #9
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag har en klänning som jag sytt själv som det skulle vara dragkedja i på sidan men jag flyttade öppningen till ryggen. Jag köpte ett sorts band med öglor av resår o sydde faste på ena sidan. På andra sidan sydde jag i knapparna. 28 st blev det. Det tar ett tag att knäppa klänningen och viss vighet krävs.. men den långa raden av knappar är fin
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
klänning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons