Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-11-08, 19:50   #1
fannibu fannibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 26
Question Vegan eller vegetarian?

Jag tänkte plocka fram en ny disskution här!

Hur många veganer eller vegetarianer finns det här på sysidan?
Varför är du det? (du som är det har fått den frågan miljontalsgånger och är säkert väldigt less, förlåt!)

Själv är jag vegan sedan årsskiftet. Har varit vegetarian sedan juni 2006.
Anledning? Vegetarian blev jag först för att jag ville testa hur det var att leva utan kött. Det gick utmärkt så jag fortsatte. Nästan direkt ville jag bli vegan och tog modet till mig i Januari 2008. Nu är jag en "miljövegan", och är vegan mer för miljöns skull än för djurens. Dock köper jag inte nya skinnskor och helst inte ny ull och jag tycker att det är fel att man "odlar" kött på det sätt man gör nu.

Låt höra om er!
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 21:43   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Inte för att jag vet riktigt om denna diskussion hör hemma här på sysidan, men...

Jag är vegetarian sedan mitten av tonåren. Jag mår inte bra av kött. Därför.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 22:08   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag är vegetarian men äter fisk. (vet att endel inte tycker att man kan säga så)
Äter även ägg och mjölk...och säkert lite löss och gelantin

Jag har varit det sen jag var ganska liten så det är nästan svårt att säga varför för man minns ju inte så väl
Men jag gillade djur mycket och tyckte även att det mesta i köttväg var äckligt att tugga på

Ull har jag funderat på lite...varför vill inte veganer använda det? Har hört många som inte gör det
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 22:12   #4
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Wink

Jag är allätare och trivs bra med det .
Många djur som föds upp till slakt har ett bra liv . Vet jag bara om att djuren föds upp rätt och att slakten går bra till stöder jag köttproduktionen . Ser man till att köpa miljövänligt och närodlat så är det ett stort + !
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 23:30   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Jag är allergisk mot ägg och mjölkprotein, så jag äter ganska mycket veganmat. Sen slutade jag med "rött" kött också för magens skull, så nu är jag vegan + fågel och fisk
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 00:17   #6
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
"Laktovegetarianist"? Javisst!

För ca:nitton år sedan blev jag mer och mer fundersam på varför jag hade tillagade bitar av lik på min tallrik som jag sedan åt upp?
Så en dag fick jag bara nog av att smörja kråset med lik vareviga dag så jag tyckte det var dags att pröva något annat.
Och på den vägen är det.
Jag har en reumatisk sjukdom som blev snabbt oerhört mycket bättre i och med att jag tog detta beslut så för mig var det otänkbart att gå tillbaka till det gamla.

Nu nästan tjugo år senare känner jag rent"äckel"om jag tänker mig själv som en köttätare.Skulle aldrig klara av att äta en köttbit.
Jag har ändå inga militanta åsikter utan unnar var och en att äta som dom vill och tycks må bäst av.
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 01:49   #7
fannibu fannibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 26
LillaMian: Majorteten av all ull kommer från Argentina eller Australien och där behandlas lammen väldigt dåligt. Jag tänker inte gå in djupare på det om du inte gärna vill veta, självklart berättar jag det jag vet för dig om du vill

christel: Bara produktionen av kött är dålig för miljön. Främst produktionen av nötkött då det går åt 6-10kg växtfiber per 1kg kött, vilket betyder att det är bättre om man ätit växtfibrerna direkt. Svenskt kött är heller inte så bra som man tror, djuren bor i spiltor hela vintrarna och föds upp för att bli kött. Maten, främst sojaprotein som odlas i regnskogsområden där det skövlas skog för att tillverkas, transporteras långt, ofta med flera mellanländer. Jag kan berätta allt jag vet om det också om det är av intresse.

Tess och alla andra: Jag är heller inte militant. Det mest "militanta" jag gör är att jag säljer veganmat och fika till de som vill ha. Jag tycker absolut att alla ska få äta precis vad de vill och försöker inte göra folk till veganer/vegetarianer, jag tycker mest att det är intressant att disskutera.


Nu blev det här ett väldigt långt inlägg och jag har inte för mening att vara oartig om någon får den känslan, i så fall ber jag hemskt mycket om ursäkt.
fannibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 02:41   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är intressant att se vad folk äter och skälen till det.

Jag är allätare. Min ekonomi tillåter inte det ibland, men jag vill köpa kött från lokala producenter som man kan åka till och titta på djuren hur de har det. Jag tror att många känner som jag, att man vill köpa lokalproducerat från bondgårdar (och inte djurindustri). Kött från djur som fått leva normalt, äta gräs osv smakar godare också.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 03:21   #9
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Spännande!
Jag är allätare! Försöker köpa ekologiskt/miljövänligt/närodlat när jag kan både vad gäller kött och grönsaker.

I min värld utesluter inte det ena det andra, men rent generellt tycker jag att vi (alltså vi alla...) äter för lite grönsaksrätter, för lite vegetariskt, typ, men mat är livet och jag tycker mkt om mat i de flesta konstellationer bara det är gott (och gärna krav el miljövänligt!).

Jag tror på en allsidig kost om man inte är överkänslig el allergisk.

/M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 08:22   #10
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Vill också tillägga att jag inte bryr mej om andra äter kött utan tycker att alla får äta vad de vill

ullen.. jag trodde det var nåt sånt. Såg nåt om att de skar bort nåt på fåren utan bedövning för att den finaste ullen inte skulle bli förstörd eller nåt sånt.

Själv tycker jag ull kliar så jag köper inte ofta det
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 08:26   #11
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej!
fannibu - alla djur bor inte i "spiltor" och äter inte importerad mat som skövlar regnskogen . Man kan hela tiden läsa mycket hur djur lever och hur negativt djuruppfödning är , men ta dig ut och se verkligheten ibland. Visst finns det djur som växer upp som du säger men väljer man att köpa kött från djur som växer upp i lösdrift inne / ute och äter enbart svenskt foder så gör man mycket för miljön.De finns dessa gårdar men de får konkurera med importerad kött eller svenskt snabbproducerad kött.Djur gör även nytta medan de lever . Ska vi endast kunna se våra djur i djurparker eller utrota dem helt ? Viss mark går inte att odla till människomat utan duger endast till bete och då gör djuren stor nytta att hålla landskapet öppet som annars skulle växa igen.
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 08:46   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
fannibu skrev: Visa inlägg
Nästan direkt ville jag bli vegan och tog modet till mig i Januari 2008. Nu är jag en "miljövegan", och är vegan mer för miljöns skull än för djurens.
Är det modigt att vara vegan?
Jag trodde man valde alternativet för hälsans skull eller att man värnar om djuren.

Jag är själv allätare förutom Kyckling som är uteslutet. Vegetariskt väljer jag ofta att äta men det är inget måste. Finns båda val så tar jag vegetariskt. Tror i grunden att vi inte är ämnade att äta kött för då borde vi haft andra tänder och annan matsmältning.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 10:58   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag är laktovegetarian. Jag började som lakto-ovo när jag gick i femman, men tog ganska snabbt bort äggen också (ungeffär samtidigt som jag insåg att det mesta man gör med ägg gick bra att göra utan också, pannkakor och sockerkaka var dom viktigaste just då ). Sen efter hand har jag bara hittat fler och fler fördelar, så finns det inget i världen som skulle få mig att "gå tillbaka". Jag har aldrig gillat, varken smaken eller tanken på vad det är för något. Så jag har helt enkelt ingen anledning att äta det.
Periodvis äter jag nästan inga mjölkprodukter heller. Men det är lite från och till. Jag bor i en liten stad, så utbudet på ost utan animalisk löpe och mjölk utan läskiga tillsatser och liknande är begränsat. Så ibland "ger jag upp" och äter veganskt bara för att det är enklare.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 11:10   #14
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag är allätare, och kommer att förbli, men skulle gärna äta mer vegetariskt. Jag har dock svårt att hitta roliga, goda och mättande rätter att laga. Kan någon hjälpa mig med länkar till websidor med recept?
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 11:36   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
En rätt som är bland mina favoriträtter som är vegetariskt (laktovegetarisk) och är snabb att tillaga:

Pasta med ädelostspenatsås.

Sås:
Ha i lite hackad spenat (från frysta) lite mindre än halva "normal kastrull" vad det nu var för storlek... Om de är stenhårda, värm tills de blir mjuka. Tillsätt en hel bit kvibilles ädelost, fetthalt bestämmer du men jag brukar ta 33 eller 36% rör om tills osten har smält och såsen är varm. salta och peppra efter smak. servera med pasta.

Jag brukar äta med chilisås (den klassiska, inte asiatisk) till, men det är ju upp till var o en.

Oj ja just det, det räcker för 2 personer. Eller 1 person om det är jag (fast då kanske jag inte har i hela osten). Det beror ju på hur man tar proportionerna pasta+sås.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons