Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-07, 11:20   #16
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Det verkar ju vara riktigt illa och jag TROR att jag vet vad ni pratar om, men jag har aldrig hört talas om EMO, vad är det? Är det tjejer på stan som ser ut så? Modetidningar? Menar ni att det är en hel rörelse?

Jag kanske verkar helt väck, men jag läser inte modetidningar...
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 11:26   #17
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jösses, jag är nästan EMO enligt test på Göteborgsposten hemsida. Hade jag inte en aning om

Normal
Du är inte så mycket emo, och dina vänner är nog glada för det. Men du kan ändå visa dina känslor, du är musikintresserad och rätt normal. Akta dig för att fastna i emo-träsket bara.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 11:42   #18
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
EMO är en sub-kultur som många tyvärr kopplar till gothare. Om man ska leka med klyshor så klär sig EMO-kids i svart, har långt ovårdat svart hår och tajta svarta byxor.

Återigen så vill jag poängtera att EMO och den där kissnödiga ställningen inte har något med varandra att göra.

Jämför dom två beställningarna på bilden (hoppas den kommer med). Den vänstra utstrålar oskuldsfullhet och den högra attityd. Det handlar om att få en helhet i en bild så att kläder och pose stämmer överens.
Bifogade bilder
 
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 11:43   #19
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Min teori som positiv till lolita-kulturen är att det handlar om att man vill se hjälplös ut på det sätt att man vill ha någon som tar hand om en. Det är väl också en bieffekt av de kärleksmangor/animes jag har tagit mig igenom, och japansk kärlek framställs mycket som att man tar hand om varandra. Klassiskt i anime var att flickorna drömde om att kunna bli duktiga fruar så de kunde ta hand om sina män, och männen ville ha ett bra jobb så de kan försörja sina familjer, t ex.

Sedan är det en väldigt sorglig bieffekt att pedofilin ska lägga smolk i mjölken, men lolitakulturen går inte ut på att göra pedofiler glada. Det får man hålla i åtanke. Men är vi så bättre själva? Jag är ofta ute på sidor där någon fick för sig att det bara är herrar som surfar, och reklamen består av kvinnor som fläker ut sig, en gång var det till och med en porrfilmssekvens, och den här sidan var INTE en porrsida. Lolitas är åtminstone påklädda.

EMO står för emotional och kommer ursprungligen från en musikstil men blev senare ett mode förknippat med musiken. Fördomsbilden är en anorexismal tjej eller kille som lyssnar på rock, sminkar sig svart i mönster runt ögonen och har en väldigt pessimistisk livssyn. De skär sig ofta påstår fördomarna. Sedan har vi min emokompis som är normalt byggd, sminkar sig svart, lyssnar på rock och är väldigt optimistisk av sig och inte skär sig.

Klassisk emostil:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Emo_fashion_kid.png
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 11:55   #20
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Tack för förklaringarna! Men kan man säga att det är mainstream?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 12:27   #21
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
oskudlsfull???

ser den rosa människan oskuldsfull??

kissnödig femåring är det ända jag ser i lite överdrivna maskeradkläder..

Jag klär mig nästan uteslutande i svart , lyssnar på rock är fet älskar drakar o demoner.
skillnaden är kanske vilken rock man lyssnar till som får en indelad i facken, vad är det som gör att man säger att man är en emo, glamrockare, hårdrockare, mm

Rock är väl kanske inte det första man tänker på med emo musik, typ kent o tokyo hotel är ju inte direkt det jag kan erkänna som rock direkt..

Min familj är mycket inne på rock musik, här är musik den stora nämnaren även om bara min dotter själv lirar..

I kväll är det NIN som drar familjen ut!!!Sörjer då mitt nya liv inte funkar helt på konserter längre, så jag får vara hemma o bara höra genom telefonen...
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 12:46   #22
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vad glad jag blir av denna diskussion! Jag är visst inte så mossig som jag trodde! Eller... det kanske jag är... men då är jag i alla fall inte ensam!
Har klätt mig väldigt mycket i svart i bortåt 35 år, långt innan det fanns något mode i det. Har inget som helst med goth eller annat att göra. Jag klär helt enkelt förb-t bra i svart! Men kombinerar gärna mina svarta utstyrslar med ett glatt, positivt ansikte!
Lolita-stilen har jag reagerat på många gånger dock! Varför ska man klä sig för att se ut som ett litet barn när man är en vuxen kvinna? Det ger ruskigt obehagliga associationer för mig! Men jag har lyckats hålla inne med det... hittlls!
Och EMO som det "används"... ja efter vad jag har läst och hört om det vet jag inte ens vad jag ska säga! Det finns tillräckligt många människor som har det svårt på riktigt, och de riskerar ju att försvinna bakom de här utåtagerande fuskmakarna!
Nej, sträck på ryggen, låt tårna peka framåt och prova ett leende! Även om livet faktiskt är skit blir det lite mindre skit då, tro mig!

Senast redigerad av Sotis den 2007-08-07 klockan 12:48.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 12:54   #23
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Jag tolkar det så kallade "kissnödiga knät" på ett helt annat vis. Nämligen som ett tecken på ett gammaldags väluppfostrat sätt. Att flickor håller ihop benen när de sitter till exempel.
Min fria tolkning av lolita-looken är att man vill se proper och väluppfostrad och sockersöt ut och det har ju ingenting med emo att göra utan snarare med japansk kultur, tvspel och manga.

Jag blir enbart imponerad av deras sömnadsskicklighet och kreativitet, sen kan man naturligtvis lägga in politiska värderingar i att flickor ska vara små gulliga rosafluffmoln men det tycker jag är en disskution som borde tas upp i samhället i stort och det kanske finns bättre forum för det än här på sysidan.


Jag förstår inte riktigt hur den här kopplingen mellan "Lolita" och skära sig i armarna på kul har uppstått. Det känns som att den äldre generationen alltid ska klaga på den yngre oavsett om man är gammal hårdrockare eller punkare själv så finns det alltid någonting att reta sig på. Lite trist tycker jag.
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 13:12   #24
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Angående rock och att bli indelad i fack:

Vi kan inte leva utan att generalisera. Var och en av oss vet ju att varje människa är unik, men sedan finns det kvaliteter som binder människor samman i grupper. Vi är ju ett flockdjur också, så vi har ju ett behov av att vara "med såna som oss". Tyvärr kommer ju fördomar i kölvattnet av generaliseringar, men man orkar inte räkna upp enskilda människor när man kan klämma ihop en hel grupp och ge dem särskilda attribut.

Jag tror att det här med lolita helt enkelt är en generationsfråga, och i största grad rätt personlig också. Så jag tänker inte lägga alla klutar på att omvända alla till att se lolita i ett annat ljus, jag har en tröja att sy.

Kent är väl ändå poprock? Fast jag är väl inte rätt person att dela in rock, jag lyssnar på det men noise är roligare
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 13:15   #25
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag gör i alla fall ingen koppling mellan Lolita och EMO,
Reagerar på båda, men av olika skäl.
Även jag beundrar skickligheten bakom kreationerna.
Det är kanske så att vi vuxna kvinnor som varit med ett tag och kanske fått kämpa lite extra i olika sammanhang just för att vi är av honkön har lite svårt att se milt på trender som åtminstone på ytan går mot de framsteg som gjorts med viss möda.
Man kan vara snygg, söt, sexig, you name it, men ändå utstråla säkerhet och glädje!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 18:57   #26
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Trodde nog att benställningen, typ jätte kissinödig NU, och hundögonen, snälla slå mig inte, var en trend.

Är ju både medelålders och väldigt otrendig, så varför de söta flickorna VILL se ut så, är för mig ett mysterium, som ju trender i och för sig faktiskt kan vara.

Det Sotis skrev om vuxna kvinnors erfarenhet, stämmer. Inte bara vad vi har åstakommit, utan även genom allmänn livserfarenhet.

KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:36   #27
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Seriöst, jag tror att nån har fått ordet "kissnödig" på hjärnan. Din generation posade säkert konstigt ni med, på ett sätt era föräldrar inte gill0ade, tex klä sig slafsigt/trasigt i hippiekläder fast man kanske har gott om pengar.
Och att se leden ut är väl inte värre än att slåtsas vara/se glad ut fast man är ledsen?

Sen finns det många äldre kvinnor som försöker klä sig som tonåringar, det är ju minst lika hemskt som tjejer som försöker klä sig flickaktigt, och jag kan inte för allt i världen se nåt pedofiliskt i det, det är ändå halvvuxna eller vuxna kvinnor det handlar om. Går tankarna mot pedofili om du ser en vuxen kvinna utan stora bröst i en rosa "gullig" klänning också?

Sure, en del kanske tycker det är "stötande" av vissa anledningar, men det kan ju andra saker också vara? Kanske finns folk som inte vill se folk i underkläder här (Oh no! Nästan porr omgwtfbbq!!11!), eller kanske tycker att tjocka människor är äckliga, eller tycker att gröna byxor är bland de värsta dom vet

Låt folk ta sina bilder hur dom vill, om det kan vara till nån tröst så tror jag att emokidsen kommer växa upp om några år eller fem

Tyckte bra att det blev en väldans häxjakt på unga tjejer som ändå gör nåt vettigt istället för att hänga nere på stan och snatta bubbelgum...
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:50   #28
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jättebra inlägg vulnevia!

Jag tror mycket av det vi tolkar in i olika bilder handlar om det bagage vi släppar på i form av uppfostran, religion m. m.

Man ska kanske inte dömma ut bilderna för fort men inte heller förakta de åsikter som kommer upp, båda har lika stor rätt. Jag hör väl kanske mer till den grupp som tolkar in kvinnoförnedring, underkastelse m. m men jag försöker inse att det kanske inte alls är avsikten med bilden. Jag försöker förstå...

För hoppningsvis så ger denna diskussion båda parterna mer insikt om hur olika man kan tolka saker beroende på preferenser. Vi kanske kan förstå varandra mer. Det är ju i så fall jättebra!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 21:39   #29
amitechi amitechi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 18
vad menar ni med en paralell till pedofili? tror ni att tjejerna klär sig sådär i ett sexuellt syfte? om någon tänder på dem så är det väl den personens problem om han tänker pedofiliska tankar kring det. jag tror tjejerna som syr lolitakläder gör det för att de gillar den unga barnsliga stilen. Men det var väl inte tillåtet det heller? enligt någon här i forumet skulle man ju bete sig och se ut som den ålder man tillhör, en tråkig verklighet med andra ord.

förresten så har lolita-modet funnits de senaste decennierna i olika tappningar, babydollklänningmodet på 60-talet exempelvis...
amitechi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 22:03   #30
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag ser inte heller lolita som en uppmuntran till pedofili men jag förstår parallellen till viss del. Det handlar om unga/vuxna kvinnor som klär sig som femåringar. Sexualiteten i det är inte speciellt tydlig men däremot kan jag slå vad om att även en del lolitatjejer kan tänka sig ha sex

Jag kan komma på mig själv med att tänka så väldigt fel ibland - som om kvinnor absolut klär sig för att attrahera män.

Men för att titta på det ursprungliga i diskussionen så är positionen mode och generationsfråga. Min mor förfärades av att jag hade gympaskor till kjol och jag förfäras av modet med att visa kalsongerna.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons