Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-03, 13:36   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Unhappy torkränder på linnetyg HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP

Mitt strykjärnn dödde och spydde ur sig allt sitt vatten i dödsögonblicket... jag iväg för köpa ett nytt.. sys inte så mycket om man inget sådant har... inte ens när det bara handlar om gardinlängder. Dagen efter så skulle jag slutinspektera och stryka en sista gång... då ser jag det... gulbruna ränder.... Det är troligen så att vattnet som kom ut sögs ner i strykbordet som då tygerna låg på.... och det var ju bara de understa som dreuckit. därför såg jag det inte innan dess... så alla veckband och allt vart klart.

jag har försökt att blöta upp det igen... och på ett par har det blivit nästan helt bra men på en del ser det bara ut som om det flyttat på sig. fast jag vet inte.... jag strök torrt med torrt järn.

Det är ett tunnare lintyg... benvitt med gelst utplacerade blommor... så det syns ju en hel del. uppdragsgivaren hade aldrig sett något liknande... (inte jag heller... och har jag så har jag ju tvättat det helt sonika)så ja jag sitter rejält i klistret man kan ju inte tvätta dem för då ser de inte lika ut som de resterande 20.. och de ser inte nya ut och det gör de visserligen inte nu heller. JAg skulle alltså göra ett försök att få bort det... bestämde vi. annars blir det inte så kul... det är ett dyrt tyg och det sista som finns på rullen... för att göra saker mer komplicerad--------- så är det även slut hos tillverkaren... vad är oddsen för det?

hoppas verkligen att det finns något trick som någon sitter på....

Det är verkligen troll i den här omgången.... jag har fått delas som varit felmätta och fått trixa en hel del för att få ihop måtten... osv och nu detta
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 22:44   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Blöta upp igen lät ju som en vettig variant med tanke på att vad det än var som färgat av sig kom med vattnet. Men stryka med varmt järn på en fläck eller missfärgning ska man aldrig göra, då kan man "baka in" fläcken och göra den permanent. Värst är det visserligen med fläcker som innehåller äggviteämnen, men även en del metallutfällningar och sånt kan hugga i fibrerna om det blir varmt. Så har du otur och du strök fläcken torr kan det vara kört.

Tvätta hela längden känns ju som det första och enklaste att prova med, men det är ju som sagt inte alls säkert att fläcken längre går att få bort. Ett linnetyg i bra kvalité påverkas inte mycket av någon enstaka tvätt så länge det görs varsamt. Lägg det i blöt med massor av vatten (så att det itne ligger för ihopskrynklat) i några timmar eller över natten och tvätta sen för hand.Efteråt kan du mangla eller stryka tyget för att på tillbaka styvheten och den släta ytan. Så länge tyget itne är glättat eller specialbehandlat på något annat sätt bör det itne bli någon större skillnad mot dom andra styckena. inte heller krymper det speciellt mycket vid handtvätt.
Men här blir jag lite nyfiken, tygerna är alltså inte förtvättade alls? Och du syr gardiner och sånt som yrke, antar jag? Är du inte rädd att få i dig ganska mycket läbbiga kemikaler från tygerna? Jag själv brukar alltid vara nojjig med sånt och jag syr mest till mig själv och som hobby. Och är du inte orolig att gradinerna krymper för kunden sen när denne tvättar dom? Eller har ni förkompenserat för krympningen innan dardinlängderna skars till? I så fall, har du kvar provlappen du tvättade för att avgöra krympmånen? Om du har det, testa att stryka den och se hur ytan på tyget blir och jämför den med kontrollappen, så vet du hur stor skillnaden på utseendet blir.

En annan nödlösning är att försöka punktbleka bort fläcken, men det fungerar bara om fläcken består av något som kan blekas bort och det finns aldrig några garantier, så det är väl som en absolut sissta lösning om tvätten misslyckats. Fläckborttagare av olika slag, galltvål, citronsaft och andra såna huskurer kan också vara något att överväga om det är det eller kört. Eller prata med den lokala kemtvätten, om du är lycklig nog att ha en sån. En del kemtvättar är superbra på det där med att punktbleka och sånt.

I vilket fall som helst: Hoppas det löser sig för dig.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 07:52   #3
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Linnetyg

Jag fick fläckar av soya på min vita blus, då gick jag till kemtvätten.
Dom sprejade på nånting och sedan nån sorts tryckblådare såg det ut som.
Det kostar inget att visa fläcken och fråga, lycka till.
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 10:49   #4
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
ja det här är ju något spännanade

Jo det är såhär...

Jag hjälper en gardinaffär då och då när de har mycket som ska sys. Jag får allt färdigt när de kommer.. alltså färdigklippta så jag bara overlockar och syr fållar enligt hur det är beställt, pressar och levererar när det är klart.

Inget förtvättas alltså. Så jag antar att hon säger åt kunderna att kemtvätta gardinerna... Jag blev själv lite konfunderad när jag skulle sy på ett icke krympt veckband.. för det krymper ju när man stryker det och kan krympa ganska mycket. Hahah jag har redan en hjärnskada så jag kanske blir bättre om jag får i mig lite kemikalier. Men jag ska fråga om det faktiskt! tack för tipset.

jag tog till punkt varianten och blötte ner själva randen+ lite "sömsmån" med destillerat vatten och så strök med full ånga så det skulle torka långsamt NU är det så att dagsljus har det varit ont om de senaste dagarna så jag kan alltså inte se hur det egentligen blir. Har förtillfället inte några dagsljuslampor i min lampa heller. Så jag ska snart gå ner och se vad som hänt. då är det nog bara att ge upp om det inte har funkat med det heller. men jag får vänta med att försöka lösa det bekymret tills jag ser hur det gått med mitt senaste tilltag

fläcken är av rent vatten... men det kan reagera med något i materialet som gör att om det torkar olika snabbt på olika ställen kan ränder uppstå. Så rent logiskt borde ju vatten lösa vatten

kemtvätten får uppdragsgivaren bestämma om...

tack så mycket för hjälpen

hur det gick? återkommer
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 10:53   #5
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Talking

Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg

I vilket fall som helst: Hoppas det löser sig för dig.
hahah det var ju vitsigt
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 16:42   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har fått bort väldigt mycket fläckar med ett fläckborttagningmedel som finns hos ICA , en burk med ett rosa lock
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 22:00   #7
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
så här blev det så...

Det ser ut som det var helt borta... jag vet ju vart det är men annars är det väck.
jag droppade destillerat vatten på själva missfärgningen och gnuggade försiktigt med fingret droppade lite till. sen pressade jag med ånga tills det var torrt. behövde inte ens upprepa. helt otroligt
odh som jag hållit på!!! så var det så enkelt

så längderna synades noga av chifen och hon kunde inte se något. Nu återstår bara att sömmerskan med falkögonen ska kontrollera dem... mäta..syna...

yack för tipsen
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons