Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-10-04, 12:00   #1
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
Question vad kostar "lapptygerna" hos er?

Alltså amerikanska, småmönstrade tyger? Där jag bor finns två affärer som säljer sådana tyger. På det ena stället kostar alla 99 kronor per meter, men utbudet är inte jättestort. På det andra ställen kostar det mellan 159-199 per meter, och vissa tyger är faktiskt samma som på det billigare stället.
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 12:27   #2
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Problemet med en del billigare lapptäckstyger är att de kan vara i en lite mer lösvävd kvalitet. Dock inte alltid. Hndlar Du i en riktig lapptäcksbutik får Du som regel alla tyger i samma kvalitet och de ändrar sig inte i förhållande till varandra.
Vi kan hitta billigare lapptäckstyger i Göteborg i våra riktiga butiker, men de allra dyraste hamnar uppemot 200 kr. Men då är det en särskild design eller förgyllda o dyl.
Leta på internet så ser Du en hel del priser.
Jag handlar självfallet billiga tyger också. Gör som regel att tvätta alla tyger när Du köpt dem. Då har de krympt färdigt (några tyger gör så) och skulle du få något tyg som fäller så hittar Du det.En del lapptäcksbutiker har rea ibland och då blir tygerna billiga. Rent generellt kan man säga att Panduros tyger ligger många procent över vanliga lappbutiker.Lycka till RutViola i Göteborg.
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 12:31   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag beställer en hel del från Fabric Shack. De flesta tyger kostar <$8 per yard (0.9m), vilket blir lite drygt 60 kronor metern. Frakten går på $11. Om man handlar för mindre än 300 kronor inklusive frakt så brukar det inte bli något tullproblem. (om inte posten bestämmer sig för att ställa till problem)

Visst får man inte känna på tygerna innan men jag har faktiskt inte haft otur ännu.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 13:13   #4
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag handlar också på fabric shack. För det allra mesta håller jag mig till tygerna som kostar 3.98 dollar/yard och det går att handla 8 yard för portot 11 dollar (kanske ytterligare nån yard).

Dessa billiga tyger är av god kvalitet, täta och fina. Senast jag beställde gjorde jag det på en fredag och jag fick paketet onsdagen efter.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 13:20   #5
Avsl081020 Avsl081020 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
En till som handlar på Fabric shack, beställde tyger i tisdags och fått bekräftat att de är på väg över Atlanten hem till min brevlåda, bara att vänta. Flera av tygerna finns även att köpa här men till ett helt annat pris ca 180-190kr/m mot dryga 60kr. Kramizzar Doris
Avsl081020 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 13:57   #6
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Liten tanke....

Jag handlar oftast av våra svenska försäljare, men har även beställt från USA ett par ggr.

Tycker även att man måste tänka ett steg längre;
Om de svenska butikerna inte får några kunder så måste de lägga ner sin verksamhet=dåligt för oss.
De kan ju inte överleva på att bara sälja vadd och tillbehör, vilket jag antar att ni köper här i Sverige ?

Jag tillhör nog dem som vill känna och klämma på tyget först, kolla att färgerna matchar och så.
För det är ju inte alltid så att tyget som hamnar i brevlådan ser ut som det man beställde !


// Malin
Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 14:18   #7
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag tänker nog ytterligare ett steg tror jag... Jag tror nämligen på våra marknadskrafter och stödköper inte. Så länge det finns de som behöver köpa vadd så kommer det finnas utan att jag behöver skänka allmosor till lokala affärer. Kanske de istället borde sätta press på sina leverantörer, eller vad det nu är i systemet som sätter priserna? Uppenbarligen så har ju även lokalt arbetande affärer mycket varierande priser.

Visst köper jag någon enstaka sak ibland - men det är oftast inte för att jag inte kan få tag på just den artikeln på något annat sätt, utan för att jag kanske vill ha det just nu. Eftersom min sömnad är en ren hobby så behöver jag aldrig något genast egentligen.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 15:01   #8
Rutviola Rutviola är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
Nu var Du inte "snäll" mot våra butiker. Det som gör att jag köper mest i Sverige beror på att de flesta butiksinnehavare har ett så stort kunnande som är svårt att hitta over där! Ja då får man ju åka dit förståss och visst kan man läsa sig till lite också, Men det finns så många små knep som inte står i böcker och som är bra att få av affärerna. Plus att det blir en god mötesplats för en del också. Det är ofta början till lite olika grupper.
Tro Du på marknadskrafterna om Du vill men jag är nog lite mer för stödköp och delar gärna med mig.
Lycka till RutViola
Rutviola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 15:10   #9
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
Citat:
Rutviola skrev:
Problemet med en del billigare lapptäckstyger är att de kan vara i en lite mer lösvävd kvalitet. Dock inte alltid.
Men de två affärerna jag skrev om säljer exakt samma tyger, i alla fall några av de, vilket innebär att de har samma märken till väldigt olika priser.... Tvättar gör jag alltid :-)
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 15:25   #10
AnettA AnettA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 44
Har "Skroten" i Skene där priset ligger på 98:-/m
de har ganska stort utbud och många lika tyger som andra tar som du säger 150- 200:-/m för.
Har aldrig beställt från USA men det låter intressant.
AnettA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 17:57   #11
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Kände bara att jag vill fråga varför måste vara så dyra tyger? Från 60 kr/m i USA till 100-200 kr/m här.
Jag syr mest kläder men höll på att ramla baklänges när jag såg priserna på quiltköpings mässan. Är nog rätt så bortskämd när det gäller priser över lag för här i stan kan man köpa bomullstyger och en del trikå för 20 kr/m...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 18:05   #12
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Inte var jag elak - bara rak. Priser är väl inget att hymla om. Men när man ser t ex en butik här i Göteborg som säljer samma tyg som man på Bauhaus säljer för 39 kr/metern och kränger det som ett lapptäckstyg för 99 kr/metern så blir jag inte speciellt imponerad. Visst finns det kunnande i butikerna och visst kan jag betala pengar för att gå en kurs om jag vill - men köpa dyrt tyg för att ge konstgjord andning känns konstigt.

Sedan finns det ju affärer som faktiskt har lite bättre priser - som t ex skroten eller Löfgrens i Stenungsund.

Senast redigerad av mariatherese den 2007-10-04 klockan 18:10.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 18:32   #13
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
Citat:
mariatherese skrev:

Sedan finns det ju affärer som faktiskt har lite bättre priser - som t ex skroten eller Löfgrens i Stenungsund.
Var i Stenungsund ligger skroten och löfgrens?
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 18:58   #14
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
-Emelie skrev:
Var i Stenungsund ligger skroten och löfgrens?
Förlåt, jag skrev otydligt. Skroten ligger i Skene. Löfgrens ligger på Strandvägen i Stenungsund. Vettiga priser på sina stuvar.http://www.lofgrens.info/forsaljning/index.htm
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:56   #15
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Citat:
mariatherese skrev:
Inte var jag elak - bara rak. Priser är väl inget att hymla om. Men när man ser t ex en butik här i Göteborg som säljer samma tyg som man på Bauhaus säljer för 39 kr/metern och kränger det som ett lapptäckstyg för 99 kr/metern så blir jag inte speciellt imponerad. Visst finns det kunnande i butikerna och visst kan jag betala pengar för att gå en kurs om jag vill - men köpa dyrt tyg för att ge konstgjord andning känns konstigt.
Exakt samma fenomen har jag träffat på många gånger i Västerås. Dyra Furulunds har flera tyger som är precis samma som billiga Bauhaus.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons