Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-04, 17:04   #1
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Bra helgpyssel när man saknar ork!

Alldeles nyss provade jag något som jag funderat i många år men inte testat.

Ofta på helgerna så är jag jättesugen på att pyssla men har ibland ingen ork för det. Och många av oss har ju gammalt matsilver liggandes som inte blir använt för att man inte vill putsa det. Jag testade en av alla de "kurer" som tipsas om överallt och där man slipper gno fingrarna av sig. Så här gör man;

Ta en skål där besticken får plats bredvid varandra. Klä den först med aluminiumfolie, lägg ner besticken, strö över vanligt salt ganska rikligt, några matskedar bakpulver på det och slutligen några droppar diskmedel.
Koka upp vatten och häll över så att vattnet helt täcker besticken. Det blir väldigt skummigt först så du kanske får fylla upp med lite mer vatten efter några sekunder. Då börjar man också se besticken och det går väldigt fort att få dom skinande blanka igen. Därefter sköljer man dom ordentligt i vatten och torkar av dom. Jag använder en gammal frottéhandduk får då blir det ännu lite blankare.

Och vips så har man pysslat lite och kan ta fram sina supersnygga ärvda silverbestick på nästa släktkalas. Pluspoäng
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 11:27   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
jag hänger på lite i putsa bestick tråden med en fråga.
Hur får man rostfria bestick blanka?
Mina har blivit svarta (mest skedarna) i diskmaskinen.
Har provat med olika putsmedel för metall inget har funkat.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 14:59   #3
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag hade tre stycken gamla knivar där handtaget var nysilver och bladet rostfritt.

En av knivarna blev superblank och fin direkt på bladet, som nytt! De andra två hade nog blad av metall av sämre kvalitet för dom reagerade inte alls på silverbehandlingen. Då provade jag nästa huskur - gnugga dom med en ituskuren lök men det hjälpte inte heller. Då tog jag till min sista utväg - VIM.... Funkar i alla lägen och på dessa knivblad där hoppet kändes nästan ute pga av tidens tand och en tidigare omild behandling så blev det verkligen ett lyft. Annars kanske man bör vara lite varsam med VIM eftersom det innehåller slipmedel och kan repa FÖR mycket...

Läste nånstans att man också kan gnugga rostfritt men en vinkork doppad i matolja men det har jag inte testat ännu....

LYCKA TILL!!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 07:48   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tack för tipset till min ack så fula silverbestick. Nu ska dom bli blanka igen
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 07:50   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Gå till macken och köp ut Autosol till dina rostfria bestick.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons