Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-03-08, 23:11   #1
AiaM AiaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 4
Angry Mönster stöld???

Jag har under en lång tid sytt solhattar och mössor på ett speciellt sätt och har nu börjat på en hemsida. Min dröm är att kunna leva på min sömnad.
Ikväll fick jag veta att en tjej i samma stad som jag bor i HELT har kopierat mitt mönster för att sälja som sitt.
Jag har inte någon patent på mönstret men känner mig kränkt.
Hur undviker man bäst sånt här och hur blir man av med denna otäcka känsla?
AiaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 09:29   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Grejen är att du inte kan komma åt henne såtillvida du inte kan bevisa att hon snott ditt mönster rakt av på pricken lika exakt...

Be någon du känner köpa en av hennes mössor och jämför. Kan du sedan bevisa att de är exakt lika och att du var först kanske du har en chans.Annars är det tyvärr bara att svälja bitterheten och gå vidare. Det finns tyvärr alltid folk som rider på andra...

/L

Senast redigerad av Lithia den 2011-03-09 klockan 09:29. Anledning: stavfel
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 09:42   #3
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Så tråkigt att få sitt arbete stulet.
Jag är nyfiken på hur man gör för att undvika sån´t här. Jag har forskat i det men blir inte riktigt på det klara om när det är patent som gäller och när det är mönsterskydd som gäller... och sen finns det ju upphovsrätt. ..och när jag läser om dem så är reglerna och riktlinjerna så klart och tydligt uttryckta... och så tittar jag på mina skapelser och fattar inte vilka regler och riktlinjer som borde gälla dem.

Senast redigerad av dreamcatcher den 2011-03-09 klockan 10:04.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 09:51   #4
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Ja, det här är en väldigt trist historia - men tyvärr en väldigt
vanlig. Du kan trösta dig med att dem som ägnar sig åt sådant här fuskar
inte bara i det här utan fuskar sig vanligen igenom hela livet.

I mina egna designs broderar jag in på insidan av plagg eller projekt; "Original design by"... och efter det en liten svårkopierad sak, man ser direkt om det har fifflats / sprättats med originalet eller om en kopia skulle dyka upp.

Inga etiketter - dem kan man sprätta bort. Var påhittig.

Var försiktig med att dela med dig av dina idéer.
Mina egna designs t.ex. roliga headcovers för golfklubbor är ett typexempel, kommentarer som ååååå vad roliga! Kan du inte maila dem till mig?
Nix. Några tappra försökskopior har jag sett lite varstans på golfbanorna men nej - äkta är dem definitivt inte!

Ge inte upp på dina designs - men var påhittig i att skydda dem.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 11:34   #5
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Det är ju inte bara symönster som kopieras utan även tygmönster vilket bl.a JNY design råkat ut för. Kopior av hennes molntyger och husvagnstyger sprids nu av flera stora försäljare.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 11:48   #6
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 61
Upphovsrätt gäller för allt man har skapat oavsett om man har angivit detta eller inte. Men för att ett verk ska omfattas av upphovsrätten krävs att det uppnår viss verkshöjd. Dvs det man har skapat ska vara unikt och ha särskilda kännetecken. Det är ovanligt att någon döms i Sverige för upphovsrättsbrott. Frågan är också om ett mönster till en mössa kan anses ha denna verkshöjd. Men om jag vore du skulle jag läsa på om upphovsrätt (det finns flera bra böcker i ämnet) och sedan antingen själv höra av mig till tjejen som har kopierat dina grejer eller också anlita ett juridiskt ombud som kontaktar henne. Gör en skrivelse där du klart och tydligt informerar om att du anser att du har upphovsrätt till detta mönster, att hon har begått intrång i upphovsrätten, beskriv vilka skäl du har att hävda detta och att du ber henne att omgående sluta sälja dessa kopierade produkter och att du annars avser att vidta rättsliga åtgärder. Troligen slutar hon då med sitt tilltag och tänker sig säkert för mer än en gång innan hon gör något liknande.
Hälsningar -anneli-
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 13:17   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är bra idé att "skrämma" henne med seriös brev så kanske hon tänker "nej det är inte bra att kopiera".

Som det är nu så skiter folk i det och kopierar ändå.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 11:17   #8
AiaM AiaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 4
Tjejen har fått låna en av mig sydd solhatt av en gemensam bekant och på detta sätt kunnat kopiera den.
Jag har sytt dem i 3 år, mest som en hobby men det har ju växt med tiden.
Jag kommer att höra av mig till henne på ett eller annat sätt.
Fick höra igår att "solhattarna måste vara fina eftersom hon tvunget ska sälja samma och inte kan hitta på egna". Jag försöker se det så.Det underlättar lite.
Tack för alla svar!
AiaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 07:07   #9
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Verkligen tråkigt men känns nog tyvärr igen av många.
Du borde konfrontera henne, öga mot öga, inte i ett mail eller brev för då hinner hon ju fundera ut ett bra svar....
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 15:24   #10
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Vill bara börja med att beklaga hur URTRIST det är när folk inte kan skapa sig ett namn på egna meriter. En liten tröst är kanske att även medelstora och stora företag ständigt för denna kamp mot intrång. Och trots att stora företag har heltidsanställd personal som bara jobbar med detta så är det svårt...

När jag läste ditt inlägg så fick jag en snilleblixt. Försök få den lokala dagstidningen att skriva om dig och din omåttligt populära solhatt. Då kan du ju nämna att det hela tiden görs försök från andra att "sno" din briljanta design och att det är jättetråkigt. En sådan artikel sätter stopp för din konkurrent direkt. Jag menar, ingen vill ju bli känd som "härmapan"...

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 18:42   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Camilla, det där låter perfekt!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 07:13   #12
SygrottanBredaryd SygrottanBredaryd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 2
Cool Kanonbra Camilla!

Jättebra idé!!!!!

Jag har sålt mycket på tradera.....där går det snabbt att få sina alster kopierade...man blir så ledsen.

Följ Camillas råd, det hade jag gjort!!!
SygrottanBredaryd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 20:24   #13
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Gud så tråkigt. Känner verkligen med dig.

Det är ju inte bara symönster som kopieras utan även tygmönster vilket bl.a JNY design råkat ut för. Kopior av hennes molntyger och husvagnstyger sprids nu av flera stora försäljare.

Fast det är väll ändå en sanning med viss modifikation? Molntyget ser jag som en total rip off av Gunilla Axéns klassiska mönster.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons