Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-06-16, 17:43   #1
petsy petsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Smile Garnfråga för nybörjare

Hallå,

Första posten här. Till saken:

Jag har lyckats övertala en snäll släkting att sticka en tröja åt mig enligt ett kustom-mönster som jag ritat upp. Kommer bli jättebra. Men jag ska själv ordna garn och sånt, hon sköter bara själva stickandet så jag känner att jag måste fråga ett par saker här först.

Jag vill ha en tröja som är normaltjock eller aningen tunnare. Den ska vara mjuk och skön men inte för långhårig. Den ska vara mjuk som sagt, men inte för ömtålig. Den kommer dessutom vara något tight i designen och inte sitta bylsigt på mig. Det är kvaliteterna jag eftersträvar. Vilken typ av garn tror ni skulle passa bäst till detta? Blandning på fibrer etc.?

Undrar även lite om kustom-färgade garner. Om rätt kulör inte finns, finns det möjlighet att införskaffa garn (orkar inte färga själv!) som är kustom-färgat efter mina önskemål, mot extra kostnad? Priset är oviktigt.

Tack.
petsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 19:06   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hej och välkommen!

Vet du, jag tror att du ska gå in på en garnaffär och känna på garnerna och prata med personalen.
Man kan variera såååå mycket!

Stickar man ett visst garn med en viss storlek på stickorna så kan man ändra "tyget" genom att ändra tjockleken på stickorna. Till exempel.

Där kan du också få bra hjälp om färgning.
Jag ser att du bor i Västernorrlands län. Jag vet att Cinas garn i Sundsvall (nära busstationen) just har börjat färga garn själv.

Lycka till!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 20:29   #3
petsy petsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Intressant, jag ska kolla med dem nästa gång jag är i Sundsvall. Ja, man kanske får gå och känna lite, då... Väldigt okunnig på sånt här som sagt men jag inser ju att olika material har olika egenskaper, så långt är jag med.
petsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
fibrer, garn

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons