Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-09-09, 17:55   #1
eylaz eylaz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 1
Question Pfaff ambition 1.0, Brother nv350se eller skum begagnad pfaff

Jag ska köpa en ny symaskin och väljer nu mellan pfaff ambition 1.0 eller brother nv 350se.

När jag skulle kolla på ambitionen så började säljaren prata om en begagnad pfaff ur 14serien, vilken exakt har jag inte fått veta... Han menade att då får jag mer maskin för pengarna, han ville ha 7500 för den vilket i mina öron låter mycket för en begagnad maskin från 90-talet.
Det var lite allmänt skumt och det verkar som han vill sälja mig maskinen privat dvs. utan garantier och svarta pengar för honom. Han kunde komma hem till mig så jag får provsy maskinen. Väldigt konstigt. Men skulle det ens vara ett bra köp med en pfaff 1471-1475 för 7500 eller försöker han lura mig?
Kommer nog att tacka nej till att ens provsy.

Så då väljer jag mellan ambition 1.0 och 350se, vilken ska jag välja? Pfaffen har ju övermatningen medans Brothermaskinen har mer sömmar och andra funktioner som verkar bra. Erfarenheter?

Jag syr mycket dockkläder men vill börja sy mer kläder i vanlig storlek och även en del väskor mm.

Glad för alla tips!
eylaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-10, 03:13   #2
V.G V.G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 24
Citat:
eylaz skrev: Visa inlägg
Det var lite allmänt skumt och det verkar som han vill sälja mig maskinen privat dvs. utan garantier och svarta pengar för honom. Han kunde komma hem till mig så jag får provsy maskinen. Väldigt konstigt. Men skulle det ens vara ett bra köp med en pfaff 1471-1475 för 7500 eller försöker han lura mig?
Jepp, det tycker jag. Kollade själv på en Pfaff 1475 och Pfaff Creative 1467. I butiken med 1 års garanti och nyservad hade de lika olika modeller i olika skick. Priserna var mellan 3500-4000 kr. Såg sedan liknade på blocket runt 3000kr med.
Så jag hade definitivt köpt det på en SERIÖS butik med kvitto ej från en privatperson/blocket/tradera. Maskinen måste vara servad och rensad. Skulle betala max 3500kr för dessa modeller.

Tänkt på dock att dessa modeller har en del kretskort och om dessa går sönder kan reparation vara väldigt dyrt då dessa finns inte i produktion längre.
Och tänk på också att se fall maskinerna är tyskproducerade och inte gjorda nyligen i Asien. Kvaliten är mycket sämre på nyare Pfaff jämfört med de gamla tyska.

Jag har precis handlat en äldre helt mekanisk Pfaff 1222 electonic Pedal (med övermatare, härligt!) , från 1976. Från blocket MEN priset var jättebra så det finns marginal för eventuellt köp av reservdelar eller reparation. Plus att jag själv är händig så kan fixa en del
För övrigt så denna "stridsvagn" aka Arbetshästen 1222, måste kollas genom. Rensas, oljas, justeras. Dock mycket mindre som kan gå fel på en sådan jämfört med alla elektroniska gamla symaskiner.

Som du förstår så Brother är ingen maskin som skulle locka mig. Inte heller de nyare Pfaff, gjort i Asien.
V.G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-10, 07:38   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag har bl a en Pfaff Ambition 1.0 som jag är supernöjd med, känns som kvalitet rakt igenom. Den är stark och har många användbara sömmar. Dock har jag en overlock också så jag är ju inte SÅ beroende av nyttosömmarna som du kanske, jag använder mest raksöm och zickzack och de andra sömmarna är mest när man vill smycka något extra. Vill även slå ett slag för knapphålen som den syr enkelt och snyggt. Jag bytte från Husqvarnas jubileumsmaskin (140M) och det var tack vare att jag ville ha övermatare. Kan varmt rekomendera Pfaffen men har ingen erfarenhet av Brother, så jag kan inte vara opartisk
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 11:06   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag skulle provsy de båda maskinerna med de tyger du tänker dig att använda. Jag vet att Brothern är en ganska stark maskin. Om du tänker dig att sy kläder så bör du kolla att maskinen orkar igenom alla lager, t.ex flera lager jeans, dragkedjor mm. Det går att köpa till övermatare till Brothern men det är onekligen mycket smidigare med Pfaffs inbyggda.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons