Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-05-11, 20:36   #1
Hellmér Hellmér är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 35
Få sömmarna snygga på insidan?

Hej

När jag syr kläder till migsjälv brukar jag inte bry mig så mycket om hur sömmarna ser ut på insidan men har fått förfrågningar från kompisar som vill att jag ska sy enklare saker åt dem och när man syr till andra vill man ju att det ska se snyggt ut även på insidan.

Så vad finns det för tekniker för att snygga till insidorna?
Hellmér är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 20:45   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Det beror ju lite på vad det är för plagg men här är några förslag:

1.Overlocka alla sömmar, se till att sömsmånerna är jämna och se till att allt är prydligt pressat.

2. Sedan kan man ju fodra också, men det är ju inte alltid man har lust med det eller det passar plagget.

3. En annan variant är att bandkanta alla sömsmåner med snedremsa av tunnt foder eller annat tunnt tyg.

4. Eller i riktigt tunna tyger kan man använda s.k fransk söm, french seam, det innesluter alla traskanter.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 21:32   #3
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 61
Följdfråga: Om man overlockar alla sömsmåner, hur viktigt är det att overlocktråden har samma färg som övriga sömmar? Man har kanske inte overlocktråd i så många nyanser?

-anneli-
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 05:59   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag overlockar inte alla sömsmåner, utan snarare alla sömmar som är "öppna" utåt (och då alla tygkanter i samma söm samtidigt). Jag brukar försöka sy ihop plagget på ett sådant sätt att så många sömmar som möjligt blir skyddade utåt. Man kan ju fodra vissa plagg delvis, vilket ibland kan vara lätare än att använda sig av infodring.

När det kommer till färg behöver det inte vara exakt. Man klarar sig långt med svart och naturfärgat. Jag har grått och vitt också, och så har jag köpt 1000 m rullar från Bibbis med t.ex. 4 olika färger i lila så att jag kan använda allihopa när jag overlockar, men så att sömmen närmast tyget ändå får "rätt färg".
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 07:32   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag kan periodvis lägga ner hur mycket som helst på insidan...
Standard är att klippa rent och sicksacka eller köra med overlocken. Överlocktråden kan vara matchande, ton i ton eller helt avvikande.
Bandkantning av sömsmåner kan också bli fint i en helt avvikande färg, sen gillar jag att brodera på fodret, sätta passpoaler, använda olika fodertyger mm.
Jag tycker det känns kul att göra något överraskande inuti, en strikt kavaj kan få lite glitter och glamour.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 07:52   #6
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Jag overlockar inte alla sömsmåner, utan snarare alla sömmar som är "öppna" utåt (och då alla tygkanter i samma söm samtidigt). Jag brukar försöka sy ihop plagget på ett sådant sätt att så många sömmar som möjligt blir skyddade utåt. Man kan ju fodra vissa plagg delvis, vilket ibland kan vara lätare än att använda sig av infodring.
Ah, det var egentligen det jag menade,dvs alla sömmar som är öppna. Du är betydligt mycket bättre än mig på att förklara

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 17:06   #7
Hellmér Hellmér är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 35
Tack för alla bra svar, äger ingen overlock så det blir mycket sicksackande
Hellmér är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 18:57   #8
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 61
Jag gillade syfantastens tips om glamour på insidan. Så har jag aldrig sett det innan men det ska jag ta efter! Om jag någonsin vågar mig på något så anvancerat som en kavaj...
Tycker det är jättesvårt att slänga små spetsbitar och glittriga gummisnoddar och annat. Perfekt att återanvända i nya projet.
-anneli-
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons