Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-18, 19:47   #16
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Måste bara säg att jag älskar Prodjekt runway, MEN - sparka översättaren.
Nyss så blev "the clutch" till "kopplingen" (koppling som i bilar och inte koppling som i connection") istället för till handväska. De kanske kör ljudet genom en direktöversättare eller nåt, vem vet
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 22:55   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har också reagerat lite på översättningen trots att jag är döv och inte kan jämföra. Jag blir alltid arg när det är dålig översättning då vi som inte kan höra blir lidande.
Det jag störde på idag var när de inte ens bemödade med att översätta rhinestones... (Och sedan tydligen gjort rätt några meningar efter, och skrev kristaller..)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 07:22   #18
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag är inte döv, men har en hörselnedsättning. När jag köper filmer brukar jag alltid försöka hitta varianter där det finns textning på orginalspråket (när de pratar engelska), just för att det gör att det blir lättare att hänga med. Om de nu inte orkar översätta ordentligt skulle jag faktiskt föredra att de bara textade det rakt av på engelska...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 13:16   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Håller helt med. Jag föredrar engelska över svenskan. När det är engelska som pratas förstås. Väljer alltid engelska när möjlighet finns.

Men på tv får man tyvärr inte välja då blir det svenska.

De tänker nog att om de visar engelsk text kommer väl en hel del äldre människor att gå i taket för de tror att texten är till för dem som inte förstår engelska så varför engelsk text? Ja, det är väl båda för de som inte förstår engelska och för oss som inte hör.

Jag har tyvärr märkt att det har blivit en stark försämring av textningen de senaste 10 åren cirka... Direkt felaktigheter men även osmidiga översättningar av t.ex. ordspråk eller rentav svengelska/direktöversättningar. För 15+ år sedan brukade textarna bemöda sig med att få det rätt med motsvarande ordspråk på svenska.

Nu känns det kanske som att det finns för många textare eftersom det kanske inte krävs lika mycket kunnande i maskinvara? (nu verkar allt göras på en vanlig dator) Så billigast vinner kanske? Inte vet jag.

När man laddar hem film och får med hemsnickrad textning är det ibland för jävla illa helt oanvändbar men där är det i alla fall någon unge som skrivit själv hemma.. Men när någon gör så dålig text till en tvsändning, då är det inte acceptabelt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 14:41   #20
chutzpan chutzpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 15
Inte första gången som 3:an anlitar klåpare. En gammal favorit jag har (från ett annat program) var meningen "she was hitting on me" ("hon stötte/raggade på mig") vilket översattes med "hon slog på mig".
chutzpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 14:49   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Haha, ja det var ju skillnad.. Dråpligt.

Och nu tillbaka till PR. Jag tycker att klänningen som nästan förlorade sist såg åtminstone välsydd ut även om den kanske inte var bra på just den kvinnan..

Den som förlorade.. usch där håller jag med. strass-stenar, kort, snäv, illasittande.. haha

Men jag tycker att det var ganska tråkig resultat överlag på vad som kan bli roligare. Lite brist på fantasi där tycker jag. Stjärnklänningen var en exempel på bra fantasi men resten? tråkigt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 15:19   #22
chutzpan chutzpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 15
Klassiskt misstag att en designer får för sig att ha med en twist i nåt udda inslag, ex krås som senast. I detta förlorar de sig och glömmer bort den estetiska aspekten. De ser liksom inte plagget för alla stygnen, om man säger så...
chutzpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 20:04   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Här tycker jag att mina åsikter går ganska mycket isär från domarnas. :P

Kanske kan man säga att jag inte är vad de ser som målgruppen för marie claire?

Jag tycker att vinnarklänningen såg ganska billig och hafsigt gjort ut. Men om det är vad de gillar, så.
Jag tycker snarare att kläderna som är gjorda av de som "gick vidare" utan diskussion var bättre än de som valdes ut (bäst och sämst).

Förresten, måste säga att jag har alltid stört mig på att domarna har så falska leenden. I synnerhet hon Nina Garcia men även ibland Heidi själv och ibland också deltagarna. Alltid varit så i alla säsonger, vilket känns så tråkigt.
Jag tycker bäst om Tim Gunn. Han är i alla fall lite sympatisk.

Och förresten, jag tycker att domarna har varit onödigt hårda idag! Kanske är det den där hon blonda från Marie Claire som körde igång och sa inte så snälla ord...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 11:39   #24
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Själva designen på vinnarklänningen förstår jag att de såg som en vinnare. Ur ett omslagsperspektiv blir den intressant även på en närbild och den kommer att sticka ut, samtidigt som den har en färg som syns.

Däremot så var den defintivt slarvig gjord... jag tror att om de hade valt en outfit direkt från runway så hade den nog inte vunnit, då den hade sett hemsk ut på ett foto. Jag gissar dock på att den kommer fixas till, strykas och massor sådant innan det är dags för fotografering...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 16:56   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är nog sant det du säger! Kanske får vi jämföra för det är väl nu som tidningen kommer ut? Ser det bättre ut så vet vi att de har varit i farten!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 08:50   #26
Fannychoco Fannychoco är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 1
Jag älskar Project Runway (tänkte att beställa dvd)...och mer än allt att sy.
Fannychoco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 20:30   #27
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag förberedde med mat och allt och bänkade mig framför teven tidigare och fick se hockey dyka upp på rutan... Så förargligt att sport alltid ska lägga rabarber på övrig tv?!

Jag kan inte få tv3s sida att funka ordentligt.. Så jag undrar om de hoppat över denna här veckan eller om de kommer visa avsnittet en annan tid/dag?

vill ju inte missa!!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:19   #28
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag blev lika besviken du. Efter vad jag kan se så visas inte Project Runway någon annan dag och det verkar som det är hockey nästa måndag oxå, tyvär
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 07:56   #29
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Projekt Runway kommer tillbaka när Hockey-VM är slut så det bör bli den 16 maj kl 20.00 enligt deras hemsida.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 10:43   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för att du tagit reda på det. Då har vi inte missat någonting.

Men jag tycker ändå att det är förjävligt att sport kan lägga rabarber på tv sådär! I synnerhet när det blir förlängningar så kan tv fortsätta på. Jag tycker att om det blir för långt så får de hänvisa till webbtv. :P

Men ja sport är en sysselsättning som inte alla gillar men har väldigt hög prioritet ändå. Herrsport i synnerhet!

usch, tvi.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons