Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-05, 18:51   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Question Nybörjare: bästa boken för ren baskunskap sökes?

Är supernybörjare.

Har inte stickat sedan syslöjden. Men fick nu för mig att jag vill sticka

Drops design sjalen Moonlight (133-27). Stickas enbart med räta maskor (mina favoritmaskor... )

Har köpt garn och stickor. Men- och jag vet man kan undra hur jag tänkte, men jag tror på utmaningar, inget är omöjligt..- hur lägger man upp maskorna? Och hur ökar man med omslag?

Har sökt på nätet- men blir bara mer förvirrad- verkar finnas en uppsjö av olika varianter...

Finns det några bra tips på en bra och tydlig NYBÖRJARbok?

Eller någon som vet en bra förklaring på hur jag börjar....
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 19:30   #2
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Jag kan tyvärr inte tipsa om någon bok, men tänkte länka lite till dig
http://www.garnstudio.com/lang/se/sk...kk_leggopp.php
första länken är hur man lägger upp maskor.
ökning med omslag m.m
http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_oke.php
mitt sista tips är att kolla in youtube, men leta då på engelska, då ser du hur man gör, vilket jag kan tycka är lättare än att läsa sig till eller titta på bilder. på youtube hittar man allt!
Tex, http://www.youtube.com/watch?v=2Y6qgaEhfFM
Lycka till!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 19:35   #3
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Jag har en bok som heter "stora boken om stickat och virkat" eller något i den stilen. Jag tror att den är från 7-talet någon gång. Tyvärr är den utlånad just nu, så jag kan inte ge mer detaljer än så. Jag tycker att den är riktigt bra. Den innehåller en massa mönster och så har den ett väldigt bra kapitel som heter "stickkurs" och ett som heter "virkkurs" med information om hur man gör olika saker. Där finns det också bilder som jag tycker är tydliga och bra.

En annan bok jag har är "Stickning - material, teknik, mönster". Den innehåller också ett kapitel med vad de kallar "grundtekniker" - lägga upp maskor, räta/aviga maskor, avmaskning, ökning/minskning (även här med bilder). Sen finns det en massa beskrivningar av hur man gör olika flätor, spetsmönster, mönster med flera färger m.m. Jag tycker dock att den här boken inte förklarar riktigt lika tydligt. Boken utkom 1981 på svenska och gavs ut av Bokförlaget Forum.

På youtube finns det massor av instruktionsvideos att titta på där man kan få lära sig det mesta. De flesta är dock på engelska. Om du söker på tex "knitting cast on methods" får du upp ett antal klipp som visar just detta. Det finns en massa olika sätt att lägga upp maskor, alla har sina för- och nackdelar så det är lite individuellt vilken man föredrar. Jag tycker att den allra enklaste är den som kallas "long tail cast on" - det var den jag själv fick lära mig i skolan tex.

Angående att öka med hjälp av omslag: Ett omslag innebär att man snurrar garnet ett varv runt höger sticka. Varvet därpå stickar man en maska i omslaget. Därmed ökar antalet maskor automatiskt med en maska per omslag. Om man stickar något som innehåller omslag men där man inte vill att antalet maskor ska öka måste man därför sticka ihop två maskor (eller använda någon annan metod för att minska antalet maskor) för att behålla antalet maskor.


Oj, det här blev ett långt inlägg. Eftersom de böcker jag tog upp är ganska gamla vet jag inte hur lätta de är att få tag på nu för tiden. Om du har någon bra garnaffär i närheten av där du bor kanske de kan ha böcker till salu som du kan bläddra i och bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till med letandet! Kul att du vill sätta igång och sticka!
/Anna
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 21:21   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Tack för tipsen!

Nu kan jag lägga upp och göra omslag.

Dock tror jag att jag har valt ett bökigt garn att börja sticka med...

Järbos Moa...

Tänkte att det skulle göra det fluffigt och fint men det är jättesvårt att se maskorna och svårt att inte råka ta tag i en färdiggjord ögla av garnet...Men det blir väl bättre med tiden hoppas jag...som har repat upp 5ggr nu...Hahaha!

Men det SKA gå!

Återkommer säkert med fler frågor...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 22:42   #5
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Jag kan annars tipsa om en jättebra bok: "stickskolan" av betty nånting :S från 2007, där finns allt om stickning både för nybörjare och de lite mer vana, förutom tekniker finns info om hur man ska välja garn, färg stickpr osv. Bilder och liknande finns det mycket om!
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons