Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-01-29, 00:22   #1
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Question Janome DC2030

Hej!
Jag är ny här på forumet, men har under de senaste veckorna försökt söka runt lite här i symaskinsforumet då jag är på jakt efter en ny symaskin.

När jag gick till försäljaren här i stan (först med tanken att titta på ett par olika singermodeller) fick affärsinnehavaren mig intresserad av två olika Janome-modeller. Den ena var DC4030 och den andra DC2030 (som jag tror är "lillebror" till 4030). 2030:n var mer i min prisklass, och jag har letat runt på internet efter recensioner, men lyckas inte hitta någon. Är det någon här som vet något om den?
Jag har förstått att ganska många här förordar en bojkott av Janome pga att de inte tillåter import till Sverige från annan återförsäljare. Skulle dock gärna vilja höra lite om maskinen - och annars om ni vet någon sort som är snarlik (jag vet att det finns fler märken vars maskiner tillverkas i samma fabriker som janome och att de därför är ganska lika till mångt och mycket)?

Tacksam för svar!
(gärna snabbt eftersom det börjar klia så mycket i fingrarna efter att få sy )
/Anna
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 11:05   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Janomes maskiner är bra och jag tror att du gör ett bra val. Singer har tidigare varit ett toppmärke, men dom har inte alls hängt med i utvecklingen och kvalitetsmässigt.

Kolla in brothers maskiner också, dom är ganska likvärdiga janome, men man brukar få mer för pengarna.

Våga du köpa från england och satsa dina 4000-6000 kr kan du få en en maskin som kan mycket mer.
Nöjer du med en enklare maskin typ Brother Innov-Is 10, så räcker pengarna till en overlock Brother 3034D. Priset bör hamna under 6000 kr.
http://www.sewingmachines.co.uk/brothernv10a_info.htm
http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 11:39   #3
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Tack för svaret, Bila!
Ska kolla in Brother-maskinerna lite mer. Innov-Is verkar vara en ganska bra maskin, men ska kolla runt lite mer.
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 12:20   #4
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Hittade den här också - http://butik.skovdesymaskiner.se/brother-nv-10a/643-0
En Brother NV-10A. Är det någon som har erfarenhet av den? har letat efter den på patternreview, men jag kan inte hitta den där.
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 13:04   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har själv ingen erfarenhet av den maskinen. Men jag har hört mycket gott om den.
Gå in och kolla upp den på sysidans recensioner. Där kan du se vilka som äger maskinen och ev. skriva ett mail och fråga vad dom tycker om den.

Jag har själv en Brother MS-4 som jag köpte som andra maskin, som är liten och lätt och kan det nödvändigaste. En maskin som jag kan släpa med mig på kurser träffar och dyligt. Och varje gång jag syr blir jag förvånad hur mycket den kan och hur kul det är att sy på den.
Tilläggas att min förstamaskin är Janomes stora kombinerade sy och broderimaskin 11000 med mängder av finesser och 20 gånger dyrare ms-4 an. Så jag är bortskämd.

Brother brukar skicka med bra bruksanvisning och bra DVD film hur man kommer igång med maskinen. Brothers maskinen är lätta att hantera.

En maskin med enstegs knapphål kan jag verkligen rekommendera. Man väljer vilket knapphål man vill sy. Lägger knappen i foten. Lägger tyget där knapphålet ska vara och gasar och rullar tummar. Så har man ett perfekt knapphål. Du kan sy hur många exakt lika knapphål som du vill till samma perfekta resultat.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 13:11   #6
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det är en väldigt bra basic maskin. Jag har själv innovis 30 men gav dottern en 10A och den har funkat hur bra som helst.
Om du kollar på länken Bila skickade så har du även 10a där men betydligt billigare.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 15:05   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hos sewingmachine dirct kostar Innov-Is 10A ca 2331 kr, Innov-Is 20 ca 3183 kr, och Innov-is 30 4247 kr priserna varierar lite med pundkursen.

Dessutom brukar dom skicka med en massa tråd, saxar, nålar och dylikt. Har dom prylarna hemma så kommer dom leverans dom hem till dörren inom knappt en vecka fraktfritt.

Många på sysidan har handlat där, jag också, och jag tror ingen har varit missnöjd.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 16:34   #8
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Talking Tack så mycket båda två!

Börjar mer och mer falla för NV 10A nu. Fanns några recensioner här (bara positiva). Tror nog jag vågar mig på att beställa från UK om det är så.
Ska kolla om den finns på symaskinsaffären i stan för att provsy den bara...
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 21:08   #9
Plingela Plingela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 6
Wink

Vi gav vår dotter på 8 år en Brother NV-10A i november fungerar bra och lätt att förstå sig på. Tycker den syr fina sömmar, dottern har hittat mamma vid hennes symaskin flera gånger när hon skall sy upp något och anledningen är att mamma tycker den är jättemysig att sy på. Den symaskin jag har är en Husqvarna Platinum 750,men gillar Brothern lika bra.
Plingela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 22:00   #10
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Okej - nu är jag nästan helt säker på att det kommer bli NV-10. Ska fortfarande försöka ta mig till symaskinshörnet för att se om de har den här maskinen så att jag kan provsy, dock. Om de inte skulle ha den så är det ju öppet köp i 14 dagar om jag köper den från Sverige, så då kan jag ju prova och sedan skicka tillbaka den om jag inte trivs.

Då maskinen är en födelsedagspresent från mina föräldrar och mamma verkar föredra att jag köper från Sverige så blir det förmodligen så. Jag har sett att den finns på www.brothershopen.se och på butik.skovdesymaskiner.se - är det någon som har erfarenhet av någon av dessa butiker? Jag märker att jag inte är så insatt i köpa-symaskins-världen..
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 20:39   #11
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Talking Brother NV-10A

Nu har jag skickat iväg beställning på en Brother NV-10A

Nu hoppas jag att de närmaste dagarna går fort och att de inte är för långsamma med leveransen! Längtar!!!

Tack för all hjälp!
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons