Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-01, 21:24   #1
Daiin Daiin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 5
Sy i stretch?

Jag har försökt ge mig på att sy dockkläder - i stretch. Jag har aldrig tidigare sytt i stretch, och tygerna jag använt är ganska tunna. Sådana man brukar använda i babykläder, trikå och liknande, och det går...inte så bra.

Jag brukar sy på maskin (har en Singer Tradition med standardpressarfötterna, har inte köpt några extra), men jag upplever att stretchsömmen bara sträcker ut och 'bubblar' tyget ännu mer än vanlig söm. Har testat att sträcka ut tyget lite som det står här och där som tips med, men resultatet blir ändå inte slätt och fint. Finns det någon som har några tips? Exempelvis om det är lättare med en viss pressarfot, eller någonting?

Har en bild här på ett plagg jag sytt, och som ni ser blir sömmen inte fin. Tyget dras ut och undertråden dras upp mer än den brukar så den syns. Vad kan man göra för att få en jämn, fin söm? (Kanske kan passa på att fråga om det finns några tips för att stryka sådana här tyger - just det här tyget 'mörknade' lite när det ströks.)

Tacksam för hjälp!
Bifogade bilder
 
Daiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 22:16   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ibland fungerar smal zigsack bättre. Sedan finns det elastisk söm. Men stretchtyger är olika att sy i och man måste testa varje tyg för sig vilken söm som passar bäst.
Fålla kan du göra med tvillningsnål, trestegs zigsack, elastisk söm, våffelsömen. Men det gäller även här att testa och se vad som fungerar bäst just i det tyget.
Drar tygerna olika kan en pressarfot med övermatning var bra.
Sedan kräver olika sömmar olika pressarfötter, har du en datamaskin så ser du i fönstret vilken fot dom rekommenderar för den typ av söm du syr. Annars är det instruktionsboken du får kolla i.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 22:39   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Röda tyger brukar ha en tendens att mörkna när man stryker dem, men brukar åtefå sin ursprungliga färg när tyget har kallnat.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 23:02   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Kan du minska pressarfots trycket så motverkar det att tyget bubblar sig.
Övermatning är en lösning som Bila skrev. men finns sällan på
enklare eller äldre maskiner.
Men på ganska många maskiner går att sänka trycket.
Är trycket högt trycker pressarfoten ner och töjer tyget.

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 23:18   #5
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Du kan även fålla med vanlig raksöm, stygnlängd 4 brukar fungera bra.
Ev kan du sy två raksömmar bredvid varandra.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 08:06   #6
Daiin Daiin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 5
Tack så mycket! Jag har en Singer Tradition, så det är en väldigt enkel maskin...tror inte den kan övermata, och jag hittar inget vred eller liknande där man ändrar pressarfotstrycket. Instruktionsboken säger bara 'använd elastisk söm till stretch', men när jag gör det drar den som sagt ut tyget och det blir fasligt bubbligt.

Hur brukar man ändra pressarfotstrycket? Det kanske är det som är problemet. Maskinen fungerar i övrigt bra. Det är synd bara att instruktionsboken är så ömklig.

Och tack ninnami. Du har förstås helt rätt, det blev bra sedan när den svalnat. Var orolig att polyestern i tyget (antar att det mesta stretch har polyester i sig) hade reagerat med värmen på något vis.
Daiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 09:43   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns speciella fötter för övermatning. Dom har en spak som man sätter över nålskruven. Foten är ganska dyr i inköp men suverän när man syr flera lager och i tyger som vill töja sig. En fot som har blivit min favoritfot.

Kolla vilka tillbehör som passar till din maskin.
J
ag lag den i foten i scanner så du ser hur den ser ut.
Namn:  övermatarfot117.jpg
Visningar: 2189
Storlek:  23.0 KB
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 07:41   #8
Gille Gille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 14
Walking foot heter den. Men går en sådan att köpa i Sverige?
Gille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 15:01   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Ja, men är nog enklare att hitta vid sökning på "övermatare".

http://www.symaskinskungen.se/product.html/overmatare
http://www.symaskinsexperten.se/Till...evermatare.htm
http://www.symaskinsexperten.se/Till...sarfoetter.htm
http://www.symaskinsexperten.se/Till...kantlinjal.htm
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 20:15   #10
margcam margcam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 17
Vad har du för trikåsömmar på maskinen? Jag har sytt alla kläder, för det mesta trikå ibland velour o fleece, till mina waldorfdockor på min vanliga symaskin (Husqvarna), inte speciellt avancerad. Är det en mer ribbad trikå eller mer slätt tshirt-tyg? Min upplevelse är att elastisk raksöm funkar inte, tyget töjs. Inget vidare med trestegs sick-sack heller. Det enda som fungerade för mig var "bindsöm", se bif bild. Jag passade mig för att sträcka tyget, då blev det bubbligt. Fållar sydde jag för det mesta med trestegssick-sack. Min erfarenhet är att om man fållar med raksöm, så går sömmen sönder efter ett tag, eftersom den inte är töjbar.
Bifogade bilder
 
margcam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 20:16   #11
margcam margcam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 17
Komplettering av just gjort inlägg:
Jag använde vanliga pressarfoten för sick-sack.
margcam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 15:06   #12
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Förutom att lätta på pressarfotstrycket så brukar jag använda en pressarfot som är till för tunna tyger, den är inte helt slät under utan lite grann upphöjd i mitten. Det är mer som två "skidor" i sidan som trycker ner tyget, istället för att hela foten trycker mot tyget.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons