Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-28, 12:43   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Rökluft..

Ibland känner man sig hjälplös...

Här får man röka inomhus. Här får man röka ute på balkongen.

Jag är allergisk mot tobaksrök.
Nu håller de på att slipa fasaden så de har stängt av ventilen samt att vi inte får vara ute på balkongerna. Så de som normalt röker på balkongerna (vilket är illa nog om somrarna, de jäkla kedjerökande grannarna röker minst varannan timme dygnet runt) röker nu inomhus istället, under köksfläkten eller i badrummet. Tack vare att ventilationen har stängts av så att inget slipdamm dras in i lägenheterna har luften nästan blivit så att den går motsatt håll. Vi bor högst upp så allt luft som andra röker i badrummet eller köksfläkten PUMPAS in i lägenheten...

Nu har jag gett upp och tejpat igen ventilhålen.. 2 timmar sen, men luften är fortfarande tjock, jag har tårar i mina ögon, nyser, hostar, har ont i halsen, har ibland svårt att andas....

Och det här eländet ska vi stå ut i ett tag medan de jobbar med balkongerna och fasaden....

Trapphuset är i alla fall rökfritt där är det inte tillåtet att röka. Kanske man ska flytta ut där istället.

Jag som är allergisk förstår inte hur människor ens kan röka. Så meninglöst. Och dessa som röker här i huset har dessutom småbarn och bäbisar. USCH!

Jag hatar när folk röker ute där jag är, t.ex. vid hållplatserna, men när man inte ens får ha ren luft hemmavid blir man frustrerad.. Speciellt när man börjar undra om rökluft egentligen inte är farligare än radon (radon är trots allt så låga värden) och det hetsas så mycket om radon med mätningar och allt (jo vår lägenhet är OK) men värden säger att rökarna har rätt att få röka (även om det gör så att jag inte kan vädra eller ens nyttja balkongen om somrar). Man känner sig så ledsen och hjälplös.

Att flytta hjälper inte för även om man hittat nån ställe som är OK så kanske det flyttar in rökare.

Om jag var rik så skulle jag flytta till eget hus...
ichigo är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 12:51   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Som rökare tänker man faktiskt inte på att det kan gå via ventilerna. Personligen vet jag det, eftersom jag har upplevt det själv, men har man inte det så vet man inte.

Förr hade vi rökare ingen aning om att det kunde störa, numera vet vi mer, de flesta av oss har upplevt hur andra mått illa eller gått undan.

Jag tycker du ska tala om det för grannarna, sen är det upp till dem om de vill ta hänsyn, men då vet alla hur du reagerar.
Flia är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 13:00   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har tyvärr talat för grannarna några gånger var (genom tiderna) men inte har det hjälpt. Värden säger bara att de har rätt att röka.
ichigo är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 13:04   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Fast nu handlar det ju om ventilerna. Kanske en ny sak som de inte vet om.
Flia är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 13:09   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hmm. Kanske jag inte har pratat om just ventilerna innan. Men hur ska de annars få röka? Menar, de får inte längre gå ut på balkongerna, och om de inte längre får röka inomhus för min skull så är de ju tvungen att gå ner ute på gården för att röka, det tror jag inte de gör för min skull, speciellt inte när man tänker på hur ofta de röker!

"Kan ni vara snäll och inte röka inomhus nu när ventilen är avstängd någon månad?"

Men jo, jag kanske ska be sambon gå ner sen när han är hemma igen. jag känner mig så dum när jag ska hålla på att skriva på lappar. (jag är döv)

Förresten. Jag blir alltid så ledsen när jag ser unga människor röka nu när alla vet hur farligt det är att röka. Man kan lägga pengarna på så mycket roligare saker! Tyger och sömnadsmaterial t.ex. för oss!
ichigo är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 13:22   #6
Penguin Penguin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 57
Stackars dig!

Om nu inte vänlig tillsägelse och lappar räcker och du dessutom har en oförstående hyresvärd undrar jag om du inte ska kontakta miljö och hälsovårdsnämnden i din kommun och fråga om du ska behöva ha det så här.
Det finns regler ang ventilation och de bör kunna användas i ditt fall.
Jag hoppas innerligt du får hjälp av dem!
Penguin är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 13:32   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu har lukten minskat lite aning sen jag tejpat ventilerna. Alltid någonting!

Jag hoppas inte vara tvungen att gå så långt. Vi får börja med att sambon säger till när han är hemma igen.

Tack för er förståelse och samtidigt vill jag be om ursäkt för mina kraftuttryck om rökare.
ichigo är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 13:44   #8
Penguin Penguin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 57
Så bra lukten är bättre.

Ang rökare, jag har själv varit rökare. De flesta rökare förstår inte hur illa det luktar av rök och att så många mår dåligt av rök. Men det är bara en förklaring och inte en ursäkt.

Folk ska få göra vad de vill, så länge det inte påverkar andra. Så vill de röka så får de...men inte så att deras rök påverkar andra!

Jag hoppas det kommer gå bra för dig nu!
Penguin är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 13:49   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det avtar och avtar allt eftersom. Nu känner jag mig att min tröja luktar. Illa när man bara har varit hemma och handarbetat.

Nu har jag inte besvären mer.

I alla fall här i rummet.

Tack för att ni "lyssnat" på mig och mitt gnäll. Man behöver skriva av sig ibland.
ichigo är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 14:13   #10
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag hatar också rök. Är dock tack o lov inte allergisk. Det är ju knepigt om folk inte skulle få röka i sina egna hem men det är ju också helt oacceptablet att du inte ska få ha ett rökfritt hem. Hur får man ihop den ekvationen?
Sophia är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 14:56   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Öppna fönstrena och gör korsdrag!
Be grannarna röka utomhus i öppet fönster om det stör dig att dom röker inne i sin egen lägenhet.

Jag är rökare och blir lite rabbiat på allt bombardemang. Hänsyn ska vara dubbelriktad!
Delfintua är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 15:28   #12
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag är också allergisk mot cigarettrök. Blir jättesjuk när folk röker i min närhet. Jag är också allergisk mot parfym. Har ni en aning om hur ni rökare luktar? Då ert luktsinne är bedövat av all rökning så känner ni inte hur mycket parfymprodukter ni häller på er. Att gå in i en affär och handla brukar innebära tabletter dagen innan och samma dag. Kortison i inhalatorn samt Bikanyl i flera doser under dagen. Även dagen efter får jag ta medicin. Det är mycket dyr medicin. Så jag får faktiskt betala för att kunna gå och handla. Och alla tycker synd om rökarna, de stackarna som betalar för att långsamt ta livet av sej!

Jag tar numer på mej mina stallkläder (nej jag är inte allergiskt mot djur) när jag åker till affären. Varför skall jag ta hänsyn när rökarna inte gör det? Jag tänker inte längre be om ursäkt för att jag vill andas! Ni som röker ta fram ett smalt sugrör och försök andas igenom den, för det är så det är för mej och alla andra allergiska.

Så nu har jag öst ur mej! Så j.....a trött på rökare!
avsl090 är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 15:34   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Så j....a trött på icke rökare.
Att klämma in sig i en buss med 4 liter parfym är legalt men att ha rökt en cigg är icke legalt. Vi rökare har mer hänsyn i tankarna än ni som inte röker, så är det bara. För vi blir så bombarderad och mobbade så det är synd och skam.
Delfintua är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 16:55   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Ann1e skrev: Visa inlägg
Jag är också allergisk mot cigarettrök. Blir jättesjuk när folk röker i min närhet. Jag är också allergisk mot parfym. Har ni en aning om hur ni rökare luktar? Då ert luktsinne är bedövat av all rökning så känner ni inte hur mycket parfymprodukter ni häller på er. Att gå in i en affär och handla brukar innebära tabletter dagen innan och samma dag. Kortison i inhalatorn samt Bikanyl i flera doser under dagen. Även dagen efter får jag ta medicin. Det är mycket dyr medicin. Så jag får faktiskt betala för att kunna gå och handla. Och alla tycker synd om rökarna, de stackarna som betalar för att långsamt ta livet av sej!

Jag tar numer på mej mina stallkläder (nej jag är inte allergiskt mot djur) när jag åker till affären. Varför skall jag ta hänsyn när rökarna inte gör det? Jag tänker inte längre be om ursäkt för att jag vill andas! Ni som röker ta fram ett smalt sugrör och försök andas igenom den, för det är så det är för mej och alla andra allergiska.

Så nu har jag öst ur mej! Så j.....a trött på rökare!
Fy fan vilken hänsynslöshet. Att ta på sig stallkläderna när du åker till affären. Vet du hur många som är allergisk mot häst egentligen. Blir så förbannad så jag tror jag går i taket. Ta du dina hästkläder och hoppa nånstans där allergiker går fria. Jag röker åtminstonde inte i deras närhet men du gör det omedvetet med dina stallkläder. Som forumvärd kan du stänga tråden och nu hettar det till så stäng du, du har ju vanan inne. Jag är lika förbannad i allafall. Skiter i hur det går men dina stallkläder i en mataffär platsar inte. Jag kan ju säga att jag röker aldrig i en mataffär!!!! Sen häller jag inte på mig 4 liter parfym för att lukta gott. Att vara rökare är inte liktydigt med att dölja sin odör med parfym, du får läsa på lite.

Tack och hej leverpastej
Delfintua är inte uppkopplad  
Gammal 2009-01-28, 17:00   #15
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Hmm.. jag har nog inte tänkt på att det kan drabba andra så mycket. Om jag går på en trottoar och rökar så har jag faktiskt tror att det inte är så farligt utan att det ser provocerande ut. Jag tror att det behövs mer upplysning om allergier för det är svårt att sätta sig in i något som man jag har själv.

Just nu håller jag på med rök-avvänjning. andra dagen nu och jag kan säga att jag tänker inte på något annat än cigaretter... mina händer skakar, hjärtat slå i 200 (känns det som), jag svettas som en gnu.

Jag vill så gärna lyckas och håller jag min plan så är jag rökfri på Lördag.

Lite peppning är alltid uppskattat
ann_blom är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons