Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-09-26, 00:18   #1
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Alternativ till Husqvarna 2000 mod 6010

Står i valet och kvalet mellan tre saker: 1: Bli min egen symaskinsreparatör vilket jag inte har tid eller lust med 2: Betala mer än vad maskinen kostade för att få den genomgången eller 3: Slänga skiten och köpa nåt helt annat!

Det jag behöver i en symaskin är (förutom självklara saker som back och zickzack etc):

* styrka nog för flera lager jeanstyg etc även vid låg hastighet (nedväxling på 2000!)
* tunn friarm för att sy små saker
* elastisk "förstärkt raksöm" (som Husqvarnas trippel-raksöm)
* trestegs zickzack
* knapphål (gärna helautomatiska som på moderna data-Viking)
* möjlighet till övermatning (extra fot är o.k.)
* variabelt pressarfotstryck och trådspänning
* gärna någon slags overlocksöm för viss topstitching (2000 har en acceptabel med "Mösterbildare D")
* sömmarna på "Mönsterbildare A" är bra men inte nödvändiga; osynlig och elastisk fållsöm och bindsöm.

Det mesta annat är rätt onödigt för mig. Mönstersömmar använder jag aldrig. Jag syr inte tillräckligt mycket för att automatiska finesser ska vara värt den ökade risken att det går sönder.

Det verkar väl som att Husqvarna 2000 är perfekt för mig?

Men vad är alternativen? Gammalt eller nytt spelar ingen roll, men jag har inte så mycket pengar att lägga på det. Jag är öppen för att t.ex. byta motor på en gammal maskin.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 12:16   #2
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Jag ser att det säljs en del Pfaff ClassicStyle 1525 och 2023 till låga priser begagnade. De har inbyggd övermatning och alla funktioner jag söker (utom nedväxling).

Är det något att kolla på, eller finns det en bra anledning till att de säljs många och billigt?
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 14:10   #3
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Vilken är den mest hållbara varianten av Husqvarna 2000 förresten? Min 6010 har en del plastdelar men det är mycket metall också.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 23:46   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det här med växel är nog lite svårt att hitta på hushållsmaskin så om du vill ha det så får du hålla dig till att hitta HQ2000 men du har i alla fall fördelen att de är mycket vanliga i Sverige.

Men de flesta kraven möts om du köper symaskin från liknande tidsålder. 60-tal ungefär.

Helautomatisk knapphål "trycka på 1 knapp och så är det klart" är det i princip bara på nya symaskiner du får. Men om du sänker kravet till 4 stegs-automatik så kan ma få det på symaskiner från 50-talet framåt. Det man behöver är pressarfoten och det kan man köpa om det saknar en sådan. Finns många generiska på ebay. Annars så tas det ibland upp här på forumet att man kan köpa specialadapter där symaskinen syr knapphål åt dig och det funkar även om du har superantik symaskin som bara syr raksöm. (jag är ytterst nyfiken på att se en sådan i det reela livet! det verkar jobba på samma princip som maskinbroderi, det håller tyget och styr det istället för matartänder)

Jag rekommderar dig att ta med det material du kommer sy på till några symaskinsbutiker, sådana som säljer beg också alltså, och så provsyr du på stället, sy på samma sätt som på riktigt. Dvs på kanten, med sömsmån mfl. inte bara "mitt på tyget" det klara även de värsta av.

Sedan kan du också fråga dig om det är värt att betala för service av symaskinen. Du verkar ju ganska säker på att du vill ha just HQ2000. Och om du får en symaskin som du är nöjd med så är det väl värt kostnaden?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-27, 12:54   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Fast behovet av växel skiljer avsevärt beroende på hur elmotorn styrs. Med elektronisk styrning av motorn så är det enklare att hantera motorn vid långsam drift och från stillastående.

En elmotor kan ge fullt moment från stillastående (till skillnad från bensinmotorer m.fl.) och därför finns inte något större behov för olika utväxlingar.

Exempel på maskiner med starka motorer (för att vara hobbysymaskiner) är Bernina 30-serie från 930 (1030, 1130, 1230 m.fl).
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-27, 13:43   #6
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Nej, jag känner väl till elmotorer och kan tänka mig omfattande operationer som att byta till DC-motor om jag hittar en maskin som är perfekt i övrigt. Får jag igång min 6010 kanske jag gör det på den.

Den enda anledningen till att jag nämnde Husqvarnas nedväxling är för att det är ett sätt att få en stark maskin. Eftersom växeln är en mekaniskt svag punkt (åtminstone i 2000-serien som har syntetkugghjul) så skulle jag gärna slippa den.

Pfaff skriver såklart att ClassicStyle-maskinerna är jättestarka, men jag är skeptisk pga priset och Pfaffs rykte gällande moderna maskiner. Hade de haft nedväxling hade jag varit mindre skeptisk; det är, eller åtminstone var, ett billigt sätt att få en maskin stark vid långsam körning.

Tack för Berninatipset, ska kika på dem.

Men, jag fick tipset att aldrig köpa en gammal Bernina för att deras reservdelslager hade brunnit ner för massa år sedan.

Vet inte om det stämmer dock.

Senast redigerad av Janoch den 2012-09-27 klockan 13:59.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-27, 14:15   #7
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det är möjligt, men det finns en hel del reservdelar på nätet iaf.

Och säljer andra tillverkare reservdelar för sina gamla symaskiner?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-27, 15:50   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om det sägs så om Bernina så ska man ha i åtanke att det gäller så för de flesta märken. När VSM köpte upp Pfaff så skrotade de reservdelslagret och de gamla gjutmaskinerna (fått veta via insiderinfo). Det finns säkert liknande stories om de flesta märken.

Men Bernina är i alla fall beryktad om att vara jättebra.

Förresten, det tillverkas en hel del nya reservdelar som ska passa till gamla symaskiner. De är inte original men det brukar gå bra.
Man kan kolla lite, t.ex. här: http://www.sewingpartsonline.com/ (bara googlat snabbt, finns säkert många fler ställen)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 08:45   #9
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Det ligger flera Husqvarna 2000 6010 på tradera just nu om du vill ropa in en till som kanske funkar bättre och använda din gamla som reservdelar.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons